Ministerstvo dopravy je optimistické: Eurofondy nám neprepadnú, chceme vyčerpať všetko, čo sa dá

Slovensko v končiacom programovom období na dopravné projekty vyčerpalo polovicu eurofondov, ktoré má k dispozícii, zazmluvnených má však viac ako sto percent finančných prostriedkov. Je to vďaka rezervným projektom, ktoré majú pokryť prípadný výpadok v plánovaných realizáciách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

V rámci prioritnej osi 1 až 6 Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa Slovensku ku koncu marca podarilo vyčerpať viac ako 50 percent alokovaných prostriedkov určených na dopravné projekty, čo predstavuje sumu takmer 639-tisíc eur. Za-zmluvnených má viac ako 3,47 milióna eur, čo predstavuje takmer 107 percent z možných dotácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Viac ako sto percent v dopravnej časti je spôsobených tým, že si vytvárame rezervu projektov pre prípad, že by sa niektoré projekty nepodarilo zrealizovať,“ vysvetlila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie na ministerstve dopravy a doplnila, že niektoré z projektov môžu byť realizované ešte v programovom období 2014 – 2020 alebo fázované cez dve programové obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Práve vďaka rezerve podľa hovorkyne nehrozí, že by Slovensko nestihlo vyčerpať naplánované eurodotácie. „V tejto chvíli nepočítame s tým, že by eurofondy na dopravné projekty prepadli. Naším cieľom je vyčerpať všetky financie, ktoré máme k dispozícii. Je to náročná úloha, ktorá si vyžaduje silné manažérske riadenie. V dopravnej časti OPII však môžeme skonštatovať, že sme na dobrej ceste. Máme silný tím s dlhoročnými skúsenosťami a výbornú spoluprácu s Európskou komisiou aj s technickými expertmi EIB Jaspers,“ objasnila hovorkyňa.
Procesy sú podľa jej slov nastavené na plynulé za-zmluvňovanie a čerpanie financií na jednotlivé projekty tak, aby bolo eliminované nárazové dočerpávanie alokácie na konci programového obdobia.

Nové obdobie, nové ciele

Program Slovensko 2021 – 2027 (PS) nahradí v novom programovom období doterajších šesť eurofondových operačných programov. Medzi piatimi politickými cieľmi, ktoré tvoria základ Partnerskej dohody a PS, sú aj opatrenia na výstavbu a modernizáciu dopravy a zlepšenia dopravných služieb na Slovensku. Finančná alokácia na dopravné projekty však zatiaľ nie je finálne schválená.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi plánovanými projektmi je napríklad výstavba diaľnice D3 na Kysuciach, modernizácie prístavov v Bratislave a Komárne, zlepšenie splavnosti vážskej a dunajskej vodnej cesty, modernizácia regionálnych železničných tratí a tiež modernizácia tratí Žilina – Košice – hranica s Ukrajinou, Žilina – hranica s Českom, Bratislava – Štúrovo – hranica s Maďarskom. Ďalej sa počíta s odstraňovaním úzkych miest v cestnej a železničnej infraštruktúre modernizáciou už existujúcich ciest a železníc alebo s výstavbou nových.

Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

„Zároveň sa budeme usilovať o zvýšenie atraktivity a kvality služieb železničnej dopravy, napríklad aj nákupom nových vlakov či vozňov,“ priblížila hovorkyňa.
Počíta sa aj s opatreniami na podporu udržateľnej mobility, ktorá je jednou z kľúčových súčastí prechodu na uhlíkovo neutrálne hospodárstvo. „Sústrediť sa budeme na rozvoj verejnej dopravy aj cyklodopravy. Medzi projekty, ktoré sa v rámci tohto cieľa podporia, by mala patriť obnova a modernizácia električkových a trolejbusových tratí, vozidiel MHD, výstavba TIOP-ov, záchytných parkovísk a zavedenie viacerých opatrení zameraných na zvýhodnenie verejnej dopravy,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mostný program otvára dvere k ďalším peniazom

V správe štátu je celkovo 1 776 mostov na cestách prvej triedy. Približne polovica z nich bola postavená pred rokom 1960. „Tretina z nich je v zlom až havarijnom stave,“ pripustila Švikruhová. Na túto situáciu reaguje strategický dokument s názvom Mostný program, ktorý približuje, ako chce štát tieto mosty obnovovať.
S programom už počíta aj vládou schválená aktualizácia cestného harmonogramu, vďaka čomu by štát mohol získať ďalšie peniaze na rekonštrukcie mostov na cestách prvej triedy.

„Slovenská správa ciest bude v tomto roku okrem veľkoplošných opráv ciest prvej triedy opravovať aj viaceré mosty na týchto cestách. Ako príklad môžeme uviesť most v Brezne, Kežmarku, Sabinove, Ružomberku či Prievidzi,“ vymenovala hovorkyňa.

V rámci aktuálneho programového obdobia 2014 – 2020 má rezort dopravy v pláne zmodernizovať s prispením eurofondov 102 mostov.
Finálny počet sa bude odvíjať aj od výsledku verejných obstarávaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 299
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 952
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 928
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 480
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 317
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 013
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 118
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Základnou hodnotou každej firmy, obzvlášť tej z maloobchodu, sú zamestnanci. Pre Lidl však nejde iba o prázdne klišé, ale dlhodobé poznanie a záväzok súčasne.


Tunningový zraz v Banskej Bystrici.

Na tunningovom zraze zaznamenali až 41 priestupkov.


Na svetovom šampionáte v malom futbale 2023, kde bol najlepším strelcom Slovenska.

Jeho cieľom je postúpiť do tretej ligy.


Ján Janočko

Na vrchole je výrobca slovenského národného jedla.


  1. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  2. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  3. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  4. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  5. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  6. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  7. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 296
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 121
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 015
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 461
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 031
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 376
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 668
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 755
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  1. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  2. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  3. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  4. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  5. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  6. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  7. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 296
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 121
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 015
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 461
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 031
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 376
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 668
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 755
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu