Ministerstvo dopravy je optimistické: Eurofondy nám neprepadnú, chceme vyčerpať všetko, čo sa dá

Slovensko v končiacom programovom období na dopravné projekty vyčerpalo polovicu eurofondov, ktoré má k dispozícii, zazmluvnených má však viac ako sto percent finančných prostriedkov. Je to vďaka rezervným projektom, ktoré majú pokryť prípadný výpadok v plánovaných realizáciách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

V rámci prioritnej osi 1 až 6 Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa Slovensku ku koncu marca podarilo vyčerpať viac ako 50 percent alokovaných prostriedkov určených na dopravné projekty, čo predstavuje sumu takmer 639-tisíc eur. Za-zmluvnených má viac ako 3,47 milióna eur, čo predstavuje takmer 107 percent z možných dotácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Viac ako sto percent v dopravnej časti je spôsobených tým, že si vytvárame rezervu projektov pre prípad, že by sa niektoré projekty nepodarilo zrealizovať,“ vysvetlila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie na ministerstve dopravy a doplnila, že niektoré z projektov môžu byť realizované ešte v programovom období 2014 – 2020 alebo fázované cez dve programové obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Práve vďaka rezerve podľa hovorkyne nehrozí, že by Slovensko nestihlo vyčerpať naplánované eurodotácie. „V tejto chvíli nepočítame s tým, že by eurofondy na dopravné projekty prepadli. Naším cieľom je vyčerpať všetky financie, ktoré máme k dispozícii. Je to náročná úloha, ktorá si vyžaduje silné manažérske riadenie. V dopravnej časti OPII však môžeme skonštatovať, že sme na dobrej ceste. Máme silný tím s dlhoročnými skúsenosťami a výbornú spoluprácu s Európskou komisiou aj s technickými expertmi EIB Jaspers,“ objasnila hovorkyňa.
Procesy sú podľa jej slov nastavené na plynulé za-zmluvňovanie a čerpanie financií na jednotlivé projekty tak, aby bolo eliminované nárazové dočerpávanie alokácie na konci programového obdobia.

Nové obdobie, nové ciele

Program Slovensko 2021 – 2027 (PS) nahradí v novom programovom období doterajších šesť eurofondových operačných programov. Medzi piatimi politickými cieľmi, ktoré tvoria základ Partnerskej dohody a PS, sú aj opatrenia na výstavbu a modernizáciu dopravy a zlepšenia dopravných služieb na Slovensku. Finančná alokácia na dopravné projekty však zatiaľ nie je finálne schválená.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi plánovanými projektmi je napríklad výstavba diaľnice D3 na Kysuciach, modernizácie prístavov v Bratislave a Komárne, zlepšenie splavnosti vážskej a dunajskej vodnej cesty, modernizácia regionálnych železničných tratí a tiež modernizácia tratí Žilina – Košice – hranica s Ukrajinou, Žilina – hranica s Českom, Bratislava – Štúrovo – hranica s Maďarskom. Ďalej sa počíta s odstraňovaním úzkych miest v cestnej a železničnej infraštruktúre modernizáciou už existujúcich ciest a železníc alebo s výstavbou nových.

Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

„Zároveň sa budeme usilovať o zvýšenie atraktivity a kvality služieb železničnej dopravy, napríklad aj nákupom nových vlakov či vozňov,“ priblížila hovorkyňa.
Počíta sa aj s opatreniami na podporu udržateľnej mobility, ktorá je jednou z kľúčových súčastí prechodu na uhlíkovo neutrálne hospodárstvo. „Sústrediť sa budeme na rozvoj verejnej dopravy aj cyklodopravy. Medzi projekty, ktoré sa v rámci tohto cieľa podporia, by mala patriť obnova a modernizácia električkových a trolejbusových tratí, vozidiel MHD, výstavba TIOP-ov, záchytných parkovísk a zavedenie viacerých opatrení zameraných na zvýhodnenie verejnej dopravy,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mostný program otvára dvere k ďalším peniazom

V správe štátu je celkovo 1 776 mostov na cestách prvej triedy. Približne polovica z nich bola postavená pred rokom 1960. „Tretina z nich je v zlom až havarijnom stave,“ pripustila Švikruhová. Na túto situáciu reaguje strategický dokument s názvom Mostný program, ktorý približuje, ako chce štát tieto mosty obnovovať.
S programom už počíta aj vládou schválená aktualizácia cestného harmonogramu, vďaka čomu by štát mohol získať ďalšie peniaze na rekonštrukcie mostov na cestách prvej triedy.

„Slovenská správa ciest bude v tomto roku okrem veľkoplošných opráv ciest prvej triedy opravovať aj viaceré mosty na týchto cestách. Ako príklad môžeme uviesť most v Brezne, Kežmarku, Sabinove, Ružomberku či Prievidzi,“ vymenovala hovorkyňa.

V rámci aktuálneho programového obdobia 2014 – 2020 má rezort dopravy v pláne zmodernizovať s prispením eurofondov 102 mostov.
Finálny počet sa bude odvíjať aj od výsledku verejných obstarávaní.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 776
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 497
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 557
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 447
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 985
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 568
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 489
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 562
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 778
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 491
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 277
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 818
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 702
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 715
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 614
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 562
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 778
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 491
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 277
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 818
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 702
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 715
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 614
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu