Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Ministerstvo dopravy je optimistické: Eurofondy nám neprepadnú, chceme vyčerpať všetko, čo sa dá

Slovensko v končiacom programovom období na dopravné projekty vyčerpalo polovicu eurofondov, ktoré má k dispozícii, zazmluvnených má však viac ako sto percent finančných prostriedkov. Je to vďaka rezervným projektom, ktoré majú pokryť prípadný výpadok v plánovaných realizáciách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

V rámci prioritnej osi 1 až 6 Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa Slovensku ku koncu marca podarilo vyčerpať viac ako 50 percent alokovaných prostriedkov určených na dopravné projekty, čo predstavuje sumu takmer 639-tisíc eur. Za-zmluvnených má viac ako 3,47 milióna eur, čo predstavuje takmer 107 percent z možných dotácií.

Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Viac ako sto percent v dopravnej časti je spôsobených tým, že si vytvárame rezervu projektov pre prípad, že by sa niektoré projekty nepodarilo zrealizovať,“ vysvetlila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie na ministerstve dopravy a doplnila, že niektoré z projektov môžu byť realizované ešte v programovom období 2014 – 2020 alebo fázované cez dve programové obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Práve vďaka rezerve podľa hovorkyne nehrozí, že by Slovensko nestihlo vyčerpať naplánované eurodotácie. „V tejto chvíli nepočítame s tým, že by eurofondy na dopravné projekty prepadli. Naším cieľom je vyčerpať všetky financie, ktoré máme k dispozícii. Je to náročná úloha, ktorá si vyžaduje silné manažérske riadenie. V dopravnej časti OPII však môžeme skonštatovať, že sme na dobrej ceste. Máme silný tím s dlhoročnými skúsenosťami a výbornú spoluprácu s Európskou komisiou aj s technickými expertmi EIB Jaspers,“ objasnila hovorkyňa.
Procesy sú podľa jej slov nastavené na plynulé za-zmluvňovanie a čerpanie financií na jednotlivé projekty tak, aby bolo eliminované nárazové dočerpávanie alokácie na konci programového obdobia.

Nové obdobie, nové ciele

Program Slovensko 2021 – 2027 (PS) nahradí v novom programovom období doterajších šesť eurofondových operačných programov. Medzi piatimi politickými cieľmi, ktoré tvoria základ Partnerskej dohody a PS, sú aj opatrenia na výstavbu a modernizáciu dopravy a zlepšenia dopravných služieb na Slovensku. Finančná alokácia na dopravné projekty však zatiaľ nie je finálne schválená.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi plánovanými projektmi je napríklad výstavba diaľnice D3 na Kysuciach, modernizácie prístavov v Bratislave a Komárne, zlepšenie splavnosti vážskej a dunajskej vodnej cesty, modernizácia regionálnych železničných tratí a tiež modernizácia tratí Žilina – Košice – hranica s Ukrajinou, Žilina – hranica s Českom, Bratislava – Štúrovo – hranica s Maďarskom. Ďalej sa počíta s odstraňovaním úzkych miest v cestnej a železničnej infraštruktúre modernizáciou už existujúcich ciest a železníc alebo s výstavbou nových.

Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

„Zároveň sa budeme usilovať o zvýšenie atraktivity a kvality služieb železničnej dopravy, napríklad aj nákupom nových vlakov či vozňov,“ priblížila hovorkyňa.
Počíta sa aj s opatreniami na podporu udržateľnej mobility, ktorá je jednou z kľúčových súčastí prechodu na uhlíkovo neutrálne hospodárstvo. „Sústrediť sa budeme na rozvoj verejnej dopravy aj cyklodopravy. Medzi projekty, ktoré sa v rámci tohto cieľa podporia, by mala patriť obnova a modernizácia električkových a trolejbusových tratí, vozidiel MHD, výstavba TIOP-ov, záchytných parkovísk a zavedenie viacerých opatrení zameraných na zvýhodnenie verejnej dopravy,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mostný program otvára dvere k ďalším peniazom

V správe štátu je celkovo 1 776 mostov na cestách prvej triedy. Približne polovica z nich bola postavená pred rokom 1960. „Tretina z nich je v zlom až havarijnom stave,“ pripustila Švikruhová. Na túto situáciu reaguje strategický dokument s názvom Mostný program, ktorý približuje, ako chce štát tieto mosty obnovovať.
S programom už počíta aj vládou schválená aktualizácia cestného harmonogramu, vďaka čomu by štát mohol získať ďalšie peniaze na rekonštrukcie mostov na cestách prvej triedy.

„Slovenská správa ciest bude v tomto roku okrem veľkoplošných opráv ciest prvej triedy opravovať aj viaceré mosty na týchto cestách. Ako príklad môžeme uviesť most v Brezne, Kežmarku, Sabinove, Ružomberku či Prievidzi,“ vymenovala hovorkyňa.

V rámci aktuálneho programového obdobia 2014 – 2020 má rezort dopravy v pláne zmodernizovať s prispením eurofondov 102 mostov.
Finálny počet sa bude odvíjať aj od výsledku verejných obstarávaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  4. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Cukrovka skracuje dĺžku života
  2. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  3. Chceš prácu v IT?
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  6. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  7. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  8. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 088
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 776
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 584
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 317
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 688
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 678
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 787
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: detail streliska na galeone zo 17. storočia
  2. Tomáš Sedílek: Dánsko a jeho rozprávkové výkony nás môžu poslať domov.
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - Pustý hrad
  4. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-13) –1.5. – 10.5.2022
  5. Štefan Vidlár: Nerobme nič
  6. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  7. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  8. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Nenesie zodpovednosť za škodu...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 487
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 753
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 266
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 445
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 213
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 927
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 2 344
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 246
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: detail streliska na galeone zo 17. storočia
  2. Tomáš Sedílek: Dánsko a jeho rozprávkové výkony nás môžu poslať domov.
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - Pustý hrad
  4. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-13) –1.5. – 10.5.2022
  5. Štefan Vidlár: Nerobme nič
  6. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  7. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  8. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Nenesie zodpovednosť za škodu...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 487
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 753
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 266
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 445
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 213
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 927
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 2 344
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 246
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu