Ministerstvo dopravy je optimistické: Eurofondy nám neprepadnú, chceme vyčerpať všetko, čo sa dá

Slovensko v končiacom programovom období na dopravné projekty vyčerpalo polovicu eurofondov, ktoré má k dispozícii, zazmluvnených má však viac ako sto percent finančných prostriedkov. Je to vďaka rezervným projektom, ktoré majú pokryť prípadný výpadok v plánovaných realizáciách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

V rámci prioritnej osi 1 až 6 Operačného programu integrovaná infraštruktúra sa Slovensku ku koncu marca podarilo vyčerpať viac ako 50 percent alokovaných prostriedkov určených na dopravné projekty, čo predstavuje sumu takmer 639-tisíc eur. Za-zmluvnených má viac ako 3,47 milióna eur, čo predstavuje takmer 107 percent z možných dotácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Viac ako sto percent v dopravnej časti je spôsobených tým, že si vytvárame rezervu projektov pre prípad, že by sa niektoré projekty nepodarilo zrealizovať,“ vysvetlila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie na ministerstve dopravy a doplnila, že niektoré z projektov môžu byť realizované ešte v programovom období 2014 – 2020 alebo fázované cez dve programové obdobia.

SkryťVypnúť reklamu

Práve vďaka rezerve podľa hovorkyne nehrozí, že by Slovensko nestihlo vyčerpať naplánované eurodotácie. „V tejto chvíli nepočítame s tým, že by eurofondy na dopravné projekty prepadli. Naším cieľom je vyčerpať všetky financie, ktoré máme k dispozícii. Je to náročná úloha, ktorá si vyžaduje silné manažérske riadenie. V dopravnej časti OPII však môžeme skonštatovať, že sme na dobrej ceste. Máme silný tím s dlhoročnými skúsenosťami a výbornú spoluprácu s Európskou komisiou aj s technickými expertmi EIB Jaspers,“ objasnila hovorkyňa.
Procesy sú podľa jej slov nastavené na plynulé za-zmluvňovanie a čerpanie financií na jednotlivé projekty tak, aby bolo eliminované nárazové dočerpávanie alokácie na konci programového obdobia.

Nové obdobie, nové ciele

Program Slovensko 2021 – 2027 (PS) nahradí v novom programovom období doterajších šesť eurofondových operačných programov. Medzi piatimi politickými cieľmi, ktoré tvoria základ Partnerskej dohody a PS, sú aj opatrenia na výstavbu a modernizáciu dopravy a zlepšenia dopravných služieb na Slovensku. Finančná alokácia na dopravné projekty však zatiaľ nie je finálne schválená.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi plánovanými projektmi je napríklad výstavba diaľnice D3 na Kysuciach, modernizácie prístavov v Bratislave a Komárne, zlepšenie splavnosti vážskej a dunajskej vodnej cesty, modernizácia regionálnych železničných tratí a tiež modernizácia tratí Žilina – Košice – hranica s Ukrajinou, Žilina – hranica s Českom, Bratislava – Štúrovo – hranica s Maďarskom. Ďalej sa počíta s odstraňovaním úzkych miest v cestnej a železničnej infraštruktúre modernizáciou už existujúcich ciest a železníc alebo s výstavbou nových.

Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

„Zároveň sa budeme usilovať o zvýšenie atraktivity a kvality služieb železničnej dopravy, napríklad aj nákupom nových vlakov či vozňov,“ priblížila hovorkyňa.
Počíta sa aj s opatreniami na podporu udržateľnej mobility, ktorá je jednou z kľúčových súčastí prechodu na uhlíkovo neutrálne hospodárstvo. „Sústrediť sa budeme na rozvoj verejnej dopravy aj cyklodopravy. Medzi projekty, ktoré sa v rámci tohto cieľa podporia, by mala patriť obnova a modernizácia električkových a trolejbusových tratí, vozidiel MHD, výstavba TIOP-ov, záchytných parkovísk a zavedenie viacerých opatrení zameraných na zvýhodnenie verejnej dopravy,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mostný program otvára dvere k ďalším peniazom

V správe štátu je celkovo 1 776 mostov na cestách prvej triedy. Približne polovica z nich bola postavená pred rokom 1960. „Tretina z nich je v zlom až havarijnom stave,“ pripustila Švikruhová. Na túto situáciu reaguje strategický dokument s názvom Mostný program, ktorý približuje, ako chce štát tieto mosty obnovovať.
S programom už počíta aj vládou schválená aktualizácia cestného harmonogramu, vďaka čomu by štát mohol získať ďalšie peniaze na rekonštrukcie mostov na cestách prvej triedy.

„Slovenská správa ciest bude v tomto roku okrem veľkoplošných opráv ciest prvej triedy opravovať aj viaceré mosty na týchto cestách. Ako príklad môžeme uviesť most v Brezne, Kežmarku, Sabinove, Ružomberku či Prievidzi,“ vymenovala hovorkyňa.

V rámci aktuálneho programového obdobia 2014 – 2020 má rezort dopravy v pláne zmodernizovať s prispením eurofondov 102 mostov.
Finálny počet sa bude odvíjať aj od výsledku verejných obstarávaní.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  8. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 855
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 563
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 158
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 117
  5. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 3 726
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 359
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 010
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Judita Vargová: Skúsenosť z polikliniky
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Jozef Huljak: Žaba v studni a posol z Kremľa
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: So smrťou sa nezahráva
  5. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje!
  6. Martin Pollák: Je „ruská duša“ proti prirodzenosti?
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 23 602
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 14 920
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 14 500
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 10 566
  5. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 9 311
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 646
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 310
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 5 995
  1. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  2. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  3. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  5. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  7. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
SkryťZatvoriť reklamu