Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

Ako sú na tom slovenské železnice v porovnaní s vyspelými krajinami Únie? Môže štát dostať do vlakov viac cestujúcich? Dočkáme sa vysokorýchlostnej železnice? Na tieto aj ďalšie otázky odpovedá ONDREJ MATEJ.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: pixabay.com)

V akom stave sa nachádza železničná sieť na Slovensku v porovnaní s vyspelými európskymi krajinami?

Oproti vyspelým krajinám Únie zaostávame výrazne nielen v počte kilometrov nových koridorov, ale zlý stav tratí je na Slovensku všeobecne. Napríklad južná trasa medzi Zvolenom a Košicami si vyžaduje úplnú rekonštrukciu tak, aby rýchliky mohli ísť rýchlosťou rýchlikov a nie osobných vlakov. Zlá situácia je aj v bežnej údržbe. Len pre zaujímavosť, na rozdiel od ciest nepribudol ani jeden kilometer novej koľajnice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aké má Slovensko možnosti na modernizáciu železničnej siete? Využívame ich podľa vás efektívne?

Železnice sú dlhodobo oproti cestám podfinancované. Kým do ciest dáva Slovensko cca 0,8 % HDP ročne vrátane eurofondov, čo v súčasnosti predstavuje približne 900 miliónov eur, tak do železníc je to necelých 0,4 % HDP, teda asi 450 miliónov eur. Na stav železničnej infraštruktúry je to žalostne málo. Do roku 2022 sa využívali len eurofondy a štátny rozpočet a od tohto roku k tomu pribudol Plán obnovy, čo je pozitívna správa za podmienky, že tieto peniaze dokážeme aj skutočne využiť. Dlhodobým problém Slovenska je zložitá legislatíva a pravidlá čerpania eurofondov, ktorá výrazne predlžuje čas od investičného zámeru po odovzdanie trate do užívania. Slovensko je závislé od eurofondov, bez nich sa nám bude železničná infraštruktúra zhoršovať.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

Čo je potrebné urobiť preto, aby vlakovú dopravu využívalo viac cestujúcich a prepravcov?

Presne to, čo sa už práve deje. Do života sa dostáva nový „plán dopravnej obslužnosti – PDO“, na základe ktorého sa postupne aj na Slovensku zavádza taktová doprava, čo pre cestujúceho znamená, že si nemusí pamätať presný odchod vlaku ale vie, že jeho vlak odchádza napríklad vždy každú polhodinu. Treba v tom pokračovať. Druhou podmienkou je, aby vlaky nemeškali, boli čisté, moderné a hlavne spojenia na seba plynulo nadväzovali. Čo sa týka modernizovaných vlakov, posunuli sme sa na Slovensku výrazne dopredu. Problém v súčasnosti je, že národný prepravca, aj keď postupne zefektívňuje svoju prevádzku a tým náklady, tak stále mu chýbajú financie. Len pre tento rok je to cca 25 miliónov eur. Sú dve možnosti, buď sa po 12 rokoch zdvihne cestovné a obmedzia sa vlaky zadarmo len pre dôchodcov v takzvaných sedlách, čo sú vlakové spojenia mimo ranných a poobedňajších vlakov, keď necestujú pracujúci, a pre študentov len na cestu do školy a späť, alebo štát dofinancuje osobnú železničnú dopravu.Čo sa týka nákladnej dopravy, tam musí zasiahnuť štát. Zaťaží poplatkami viac kamióny oproti vlakom, bez toho sa nezmení nič.

SkryťVypnúť reklamu

Aké možnosti v rámci podpory železničnej dopravy na Slovensku prináša nové programové obdobie?

Plusom je spomínaný plán obnovy, z ktorého môžu železnice použiť viac ako 500 miliónov eur. Čo sa týka nového programového obdobia, tak pred pár dňami bol zverejnený v medzirezortnom pripomienkovom konaní zo strany ministerstva investícií program Slovensko, ktorý ešte musí po skončení tohto procesu schváliť vláda a následne Európska komisia. Až po skončení tohto procesu, odhadujem na jeseň tohto roku, budeme vedieť, koľko peňazí pôjde do železníc. Škoda, je že sa píše už rok 2022 a Slovensko je ešte len v tomto procese, pričom nové obdobie už beží od roku 2021.

Dočkáme sa na Slovensku vysokorýchlostnej železnice?

Myslím si, že nie. Myslím si že vojna na Ukrajine zmení priority financovania v prospech obrany a bezpečnosti. V kombinácii s plánom „ harmonogram železničnej infraštruktúry“ schválený vládou SR, kde vidíme, čo všetko potrebujeme urobiť na koľajniciach na to, aby sme sa dostali na úroveň vyspelých krajín EÚ, tak na vysokorýchlostné trate neostanú financie.
Buďme ale radi, ak sa nám podarí aspoň naplniť spomínaný harmonogram. Aj to bude obrovský úspech.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 399
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 788
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 079
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 987
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 455
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 252
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 968
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 849
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 899
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 950
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 385
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 567
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 899
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 950
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 385
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 567
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťZatvoriť reklamu