Piatok, 29. september, 2023 | Meniny má Michal, Michaela

Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

Ako sú na tom slovenské železnice v porovnaní s vyspelými krajinami Únie? Môže štát dostať do vlakov viac cestujúcich? Dočkáme sa vysokorýchlostnej železnice? Na tieto aj ďalšie otázky odpovedá ONDREJ MATEJ.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: pixabay.com)

V akom stave sa nachádza železničná sieť na Slovensku v porovnaní s vyspelými európskymi krajinami?

Oproti vyspelým krajinám Únie zaostávame výrazne nielen v počte kilometrov nových koridorov, ale zlý stav tratí je na Slovensku všeobecne. Napríklad južná trasa medzi Zvolenom a Košicami si vyžaduje úplnú rekonštrukciu tak, aby rýchliky mohli ísť rýchlosťou rýchlikov a nie osobných vlakov. Zlá situácia je aj v bežnej údržbe. Len pre zaujímavosť, na rozdiel od ciest nepribudol ani jeden kilometer novej koľajnice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aké má Slovensko možnosti na modernizáciu železničnej siete? Využívame ich podľa vás efektívne?

Železnice sú dlhodobo oproti cestám podfinancované. Kým do ciest dáva Slovensko cca 0,8 % HDP ročne vrátane eurofondov, čo v súčasnosti predstavuje približne 900 miliónov eur, tak do železníc je to necelých 0,4 % HDP, teda asi 450 miliónov eur. Na stav železničnej infraštruktúry je to žalostne málo. Do roku 2022 sa využívali len eurofondy a štátny rozpočet a od tohto roku k tomu pribudol Plán obnovy, čo je pozitívna správa za podmienky, že tieto peniaze dokážeme aj skutočne využiť. Dlhodobým problém Slovenska je zložitá legislatíva a pravidlá čerpania eurofondov, ktorá výrazne predlžuje čas od investičného zámeru po odovzdanie trate do užívania. Slovensko je závislé od eurofondov, bez nich sa nám bude železničná infraštruktúra zhoršovať.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

Čo je potrebné urobiť preto, aby vlakovú dopravu využívalo viac cestujúcich a prepravcov?

Presne to, čo sa už práve deje. Do života sa dostáva nový „plán dopravnej obslužnosti – PDO“, na základe ktorého sa postupne aj na Slovensku zavádza taktová doprava, čo pre cestujúceho znamená, že si nemusí pamätať presný odchod vlaku ale vie, že jeho vlak odchádza napríklad vždy každú polhodinu. Treba v tom pokračovať. Druhou podmienkou je, aby vlaky nemeškali, boli čisté, moderné a hlavne spojenia na seba plynulo nadväzovali. Čo sa týka modernizovaných vlakov, posunuli sme sa na Slovensku výrazne dopredu. Problém v súčasnosti je, že národný prepravca, aj keď postupne zefektívňuje svoju prevádzku a tým náklady, tak stále mu chýbajú financie. Len pre tento rok je to cca 25 miliónov eur. Sú dve možnosti, buď sa po 12 rokoch zdvihne cestovné a obmedzia sa vlaky zadarmo len pre dôchodcov v takzvaných sedlách, čo sú vlakové spojenia mimo ranných a poobedňajších vlakov, keď necestujú pracujúci, a pre študentov len na cestu do školy a späť, alebo štát dofinancuje osobnú železničnú dopravu.Čo sa týka nákladnej dopravy, tam musí zasiahnuť štát. Zaťaží poplatkami viac kamióny oproti vlakom, bez toho sa nezmení nič.

SkryťVypnúť reklamu

Aké možnosti v rámci podpory železničnej dopravy na Slovensku prináša nové programové obdobie?

Plusom je spomínaný plán obnovy, z ktorého môžu železnice použiť viac ako 500 miliónov eur. Čo sa týka nového programového obdobia, tak pred pár dňami bol zverejnený v medzirezortnom pripomienkovom konaní zo strany ministerstva investícií program Slovensko, ktorý ešte musí po skončení tohto procesu schváliť vláda a následne Európska komisia. Až po skončení tohto procesu, odhadujem na jeseň tohto roku, budeme vedieť, koľko peňazí pôjde do železníc. Škoda, je že sa píše už rok 2022 a Slovensko je ešte len v tomto procese, pričom nové obdobie už beží od roku 2021.

Dočkáme sa na Slovensku vysokorýchlostnej železnice?

Myslím si, že nie. Myslím si že vojna na Ukrajine zmení priority financovania v prospech obrany a bezpečnosti. V kombinácii s plánom „ harmonogram železničnej infraštruktúry“ schválený vládou SR, kde vidíme, čo všetko potrebujeme urobiť na koľajniciach na to, aby sme sa dostali na úroveň vyspelých krajín EÚ, tak na vysokorýchlostné trate neostanú financie.
Buďme ale radi, ak sa nám podarí aspoň naplniť spomínaný harmonogram. Aj to bude obrovský úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  2. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  4. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  5. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  6. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  7. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  8. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 012
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 12 887
  3. Všetkým lepí pred voľbami 11 852
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 243
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 885
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 4 972
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 962
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Anton Giertli: Pán Sulík, odpúšťať (Vám) je veľkorysé.
  3. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  4. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  5. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  6. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  7. Stano Sládek: Vidieť za slová
  8. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 81 932
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 415
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 145
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 32 186
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 408
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 280
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 547
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Anton Giertli: Pán Sulík, odpúšťať (Vám) je veľkorysé.
  3. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  4. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  5. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  6. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  7. Stano Sládek: Vidieť za slová
  8. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 81 932
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 415
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 145
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 32 186
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 408
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 280
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 547
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu