Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Ministerstvo chce pre školy nulovú spoluúčasť pri financovaní projektov

Oblasť školstva významne ovplyvnila pandémia koronavírusu, pre ktorú sa prehĺbili rozdiely v získavaní zručností v neprospech žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Do popredia sa tak dostáva akútna potreba rozvíjať digitálne zručnosti.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

Eurofondy predstavujú k zdrojom štátneho rozpočtu a aktuálne aj zdrojom z Plánu obnovy a odolnosti SR významný doplnkový zdroj podpory a skvalitnenia vzdelávania na Slovensku. Eurofondy sa v oblasti vzdelávania využívajú na podporu ľudských zdrojov, ako aj výstavbu či modernizáciu infraštruktúry.

Prispievajú k zvyšovaniu kvalitného inkluzívneho vzdelávania z pohľadu systémovej národnej úrovne, ako aj priamo v školách či iných vzdelávacích inštitúciách, kedy si školy a inštitúcie nastavujú projekty podľa svojich potrieb.
Pomáhajú aj pri zavádzaní alebo pilotovaní nových inovatívnych prístupov a riešení. Informuje o tom tlačové oddelenie ministerstva školstva.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pandémia ukázala silné stránky slovenskej vedy a výskumu


Vďaka eurofondom sa podporuje profesijný rozvoj učiteľov, zručnosti žiakov, prepojenie odborného vzdelávania s potrebami trhu práce, kvalita vysokoškolského vzdelávania či celoživotné vzdelávanie, rozširujú sa kapacity materských škôl, znižuje sa energetická náročnosť školských budov, modernizujú sa priestory a učebne škôl.

Pandémia školy potrápila

V neposlednom rade pomáhajú adresne reagovať na pandémiu covid-19 a jej dopady, či už pôsobením asistentov učiteľa a inkluzívnych tímov, alebo aj metodickým usmerňovaním škôl, učiteľov a tvorbou s tým súvisiacich materiálov, či zorganizovanie letných škôl v roku 2021.

S cieľom eliminovať dopady pandémie covid-19 u zriaďovateľov materských a základných umeleckých škôl pomohli európske zdroje podporiť a stabilizovať zamestnancov týchto škôl.

Rezort školstva za najvypuklejší problém v súčasnosti považuje práve dopad pandémie koronavírusu na oblasť vzdelávania, ktorá zdôraznila potrebu rozvoja digitálnych zručností, znižovania rozdielov v získavaní zručností najmä žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia, potrebu prevencie zhoršovania výchovno--vzdelávacích výsledkov, ale aj potrebu eliminovať prejavy sociálno-patologických javov na školách.

„Pretrvávajúcou prioritou zostáva zabezpečovanie rovnosti príležitostí vo vzdelávaní a zohľadňovanie rozmanitých potrieb detí, žiakov a študentov, a teda podpora inkluzívneho vzdelávania, ktorá je zdôraznená aj schválením Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní vládou SR v decembri 2022,“ informovalo tlačové oddelenie.

SkryťVypnúť reklamu

Zazmluvnené sú stámilióny

V aktuálnom programovom období 2014 – 2020, ktoré sa končí v roku 2023, je pre rezort školstva alokovaných pre oblasť vzdelávania z eurofondov 375 miliónov eur.
V tejto sume je aj navýšenie prostriedkov v rámci iniciatívy EK REACT EÚ, ktorá vznikla ako reakcia na krízu spôsobenú pandémiou covid-19.

„Túto sumu hodnotíme vysoko pozitívne, aj keď vnímame, že výzvy, ktorým čelí vzdelávanie, vyžadujú viac finančných prostriedkov. Ukazuje na to aj skutočnosť, že celú alokáciu už máme zazmluvnenú v projektoch a teraz je našou prioritou jej dočerpanie zo strany prijímateľov. O dôležitosti a relevantnosti smerovania eurofondov do oblasti vzdelávania svedčí aj fakt, že z prostriedkov európskych štrukturálnych fondov má vzdelávanie druhú najväčšiu alokáciu hneď po oblasti zamestnanosti,“ objasňuje ministerstvo a dodáva, že pri eurofondoch smerujúcich do vzdelávania netreba opomenúť ani podporu infraštruktúry vzdelávania cez Integrovaný operačný program v gescii MIRRI SR, Operačný program Ľudské zdroje – časť v gescii ministerstva vnútra či operačný program Kvalita životného prostredia v gescii ministerstva životného prostredia, ktorý podporuje aj znižovanie energetickej náročnosti školských budov.

SkryťVypnúť reklamu

Školy sa zameriavajú na gramotnosť žiakov

Z prioritnej osi Vzdelávanie OPĽZ v gescii rezortu školstva sa podporujú tak národné, ako aj dopytovo orientované projekty, ktoré si nastavujú žiadatelia podľa potrieb svojich cieľových skupín a ktorých bolo v programovom období 2014 – 2020 viac ako 1000, aktuálne je ich v realizácii ešte vyše 700, čo je zapríčinené aj pandémiou a obmedzenou možnosťou realizovať projekty v plnej miere a nadväznou potrebou predlžovať aktivity.

Z dopytovo orientovaných projektov hodnotia školy pozitívne aktivity výziev Čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť v základnej škole, Čitateľská, matematická, finančná a prírodovedná gramotnosť na gymnáziu a Prepojenie stredoškolského vzdelávania s praxou, ktorými podporil rezort školstva rozvoj gramotností žiakov na základných a stredných školách či profesijný rozvoj učiteľov, a to aj prostredníctvom klubov učiteľov.

Budujú moderné vzdelávacie prostredie

Úspešný národný projekt IT Akadémia bol zameraný na zvyšovanie kvality informatického vzdelávania, matematického, prírodovedného a technického vzdelávania so zameraním na IKT. Cieľom projektu bolo vybudovať moderné a tvorivé vzdelávacie prostredie podporené vyspelou technologickou infraštruktúrou, motivovať žiakov a študentov na základných školách a stredných školách k štúdiu informatiky a IKT a rozvíjať ich vedecké kompetencie, aby mali príležitosť stať sa kvalifikovanými odborníkmi pre prácu v IT sektore. K plneniu týchto cieľov projekt realizoval napríklad aj IT čajovne či tábory. Zaujímavosťou je tiež, že sa v projekte odpilotovala pozícia digitálneho koordinátora, ktorá bola následne zavedená aj do legislatívy.

Vyzdvihujú asistentov učiteľa

V oblasti inklúzie hodnotí rezort školstva úspešne podporu pôsobenia asistentov učiteľa a inkluzívnych tímov, ktorá sa realizovala, resp. ešte realizuje cez národné projekty Škola otvorená všetkým, Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov I., II. a dopytovo orientované projekty V ZŠ úspešnejší a V ZŠ úspešnejší II. Pôsobenie týchto odborníkov výrazne pomáha školám zmierňovať dopady pandémie.

Pri vysporiadaní sa so situáciou zapríčinenou pandémiou vo veľkej miere pomáhala a pomáha aj aktivita národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (Teachers), zameraná na zabezpečenie adekvátnej reakcie vzdelávacieho systému na krízovú a postkrízovú situáciu, súvisiacu s prerušením vyučovania v školách v dôsledku pandémie ochorenia covid-19, v rámci ktorej sa podporuje portál https://ucimenadialku.sk/ či národný projekt Aktualizácia systému usmerňovania a rozvoja ďalších zložiek v systéme poradenstva a prevencie (Usmerňovať pre prax).

Ciele pre nové programové obdobie

Hlavnými prioritami rezortu školstva z fondov EÚ pre programové obdobie 2021 – 2027 bude najmä podpora zabezpečovania rovnosti príležitostí vo vzdelávaní a zohľadňovanie rozmanitých potrieb detí, žiakov a študentov, podpora rozvoja profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov, skvalitnenie odborného vzdelávania a prípravy, podpora rozvoja zručností pre lepšiu adaptabilitu a inklúziu, debarierizácia škôl a školských zariadení, materiálne vybavenie a technické zabezpečenie škôl či modernizácia učební. Osobitný dôraz sa bude klásť na zraniteľné cieľové skupiny, napr. zdravotne znevýhodnených či detí a žiakov zo znevýhodneného prostredia.

Časť týchto aktivít bude podporovaná priamo cez MŠVVaŠ SR a časť cez MIRRI SR v nadväznosti na implementáciu IROP.

Podporované oblasti a aktivity budú dopĺňať aj opatrenia financované z Plánu obnovy a odolnosti SR, resp. budú naň nadväzovať.

O konkrétnom objeme finančných prostriedkov z európskych fondov však nie je možné hovoriť, keďže Partnerská dohoda aj Program Slovensko sú zatiaľ v štádiu neformálnych negociácií medzi SR a Európskou komisiou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceš prácu v IT?
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Chceš prácu v IT?
  3. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  4. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  5. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  6. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  7. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  8. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 085
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 790
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 599
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 313
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 687
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 681
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 795
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: detail streliska na galeone zo 17. storočia
  2. Tomáš Sedílek: Dánsko a jeho rozprávkové výkony nás môžu poslať domov.
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - Pustý hrad
  4. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-13) –1.5. – 10.5.2022
  5. Štefan Vidlár: Nerobme nič
  6. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  7. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  8. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Nenesie zodpovednosť za škodu...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 487
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 753
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 266
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 445
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 213
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 927
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 2 344
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 246
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: detail streliska na galeone zo 17. storočia
  2. Tomáš Sedílek: Dánsko a jeho rozprávkové výkony nás môžu poslať domov.
  3. Irena Šimuneková: Zvolen - Pustý hrad
  4. Štefan Bukovan: Obranný priemysel a ozbrojené sily vo svete (2022-13) –1.5. – 10.5.2022
  5. Štefan Vidlár: Nerobme nič
  6. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  7. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  8. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Nenesie zodpovednosť za škodu...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 487
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 753
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 266
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 445
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 213
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 927
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 2 344
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 246
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu