Ministerstvo chce pre školy nulovú spoluúčasť pri financovaní projektov

Oblasť školstva významne ovplyvnila pandémia koronavírusu, pre ktorú sa prehĺbili rozdiely v získavaní zručností v neprospech žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Do popredia sa tak dostáva akútna potreba rozvíjať digitálne zručnosti.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: unsplash.com)

Eurofondy predstavujú k zdrojom štátneho rozpočtu a aktuálne aj zdrojom z Plánu obnovy a odolnosti SR významný doplnkový zdroj podpory a skvalitnenia vzdelávania na Slovensku. Eurofondy sa v oblasti vzdelávania využívajú na podporu ľudských zdrojov, ako aj výstavbu či modernizáciu infraštruktúry.

Prispievajú k zvyšovaniu kvalitného inkluzívneho vzdelávania z pohľadu systémovej národnej úrovne, ako aj priamo v školách či iných vzdelávacích inštitúciách, kedy si školy a inštitúcie nastavujú projekty podľa svojich potrieb.
Pomáhajú aj pri zavádzaní alebo pilotovaní nových inovatívnych prístupov a riešení. Informuje o tom tlačové oddelenie ministerstva školstva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pandémia ukázala silné stránky slovenskej vedy a výskumu


Vďaka eurofondom sa podporuje profesijný rozvoj učiteľov, zručnosti žiakov, prepojenie odborného vzdelávania s potrebami trhu práce, kvalita vysokoškolského vzdelávania či celoživotné vzdelávanie, rozširujú sa kapacity materských škôl, znižuje sa energetická náročnosť školských budov, modernizujú sa priestory a učebne škôl.

Pandémia školy potrápila

V neposlednom rade pomáhajú adresne reagovať na pandémiu covid-19 a jej dopady, či už pôsobením asistentov učiteľa a inkluzívnych tímov, alebo aj metodickým usmerňovaním škôl, učiteľov a tvorbou s tým súvisiacich materiálov, či zorganizovanie letných škôl v roku 2021.

S cieľom eliminovať dopady pandémie covid-19 u zriaďovateľov materských a základných umeleckých škôl pomohli európske zdroje podporiť a stabilizovať zamestnancov týchto škôl.

Rezort školstva za najvypuklejší problém v súčasnosti považuje práve dopad pandémie koronavírusu na oblasť vzdelávania, ktorá zdôraznila potrebu rozvoja digitálnych zručností, znižovania rozdielov v získavaní zručností najmä žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia, potrebu prevencie zhoršovania výchovno--vzdelávacích výsledkov, ale aj potrebu eliminovať prejavy sociálno-patologických javov na školách.

„Pretrvávajúcou prioritou zostáva zabezpečovanie rovnosti príležitostí vo vzdelávaní a zohľadňovanie rozmanitých potrieb detí, žiakov a študentov, a teda podpora inkluzívneho vzdelávania, ktorá je zdôraznená aj schválením Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní vládou SR v decembri 2022,“ informovalo tlačové oddelenie.

SkryťVypnúť reklamu

Zazmluvnené sú stámilióny

V aktuálnom programovom období 2014 – 2020, ktoré sa končí v roku 2023, je pre rezort školstva alokovaných pre oblasť vzdelávania z eurofondov 375 miliónov eur.
V tejto sume je aj navýšenie prostriedkov v rámci iniciatívy EK REACT EÚ, ktorá vznikla ako reakcia na krízu spôsobenú pandémiou covid-19.

„Túto sumu hodnotíme vysoko pozitívne, aj keď vnímame, že výzvy, ktorým čelí vzdelávanie, vyžadujú viac finančných prostriedkov. Ukazuje na to aj skutočnosť, že celú alokáciu už máme zazmluvnenú v projektoch a teraz je našou prioritou jej dočerpanie zo strany prijímateľov. O dôležitosti a relevantnosti smerovania eurofondov do oblasti vzdelávania svedčí aj fakt, že z prostriedkov európskych štrukturálnych fondov má vzdelávanie druhú najväčšiu alokáciu hneď po oblasti zamestnanosti,“ objasňuje ministerstvo a dodáva, že pri eurofondoch smerujúcich do vzdelávania netreba opomenúť ani podporu infraštruktúry vzdelávania cez Integrovaný operačný program v gescii MIRRI SR, Operačný program Ľudské zdroje – časť v gescii ministerstva vnútra či operačný program Kvalita životného prostredia v gescii ministerstva životného prostredia, ktorý podporuje aj znižovanie energetickej náročnosti školských budov.

SkryťVypnúť reklamu

Školy sa zameriavajú na gramotnosť žiakov

Z prioritnej osi Vzdelávanie OPĽZ v gescii rezortu školstva sa podporujú tak národné, ako aj dopytovo orientované projekty, ktoré si nastavujú žiadatelia podľa potrieb svojich cieľových skupín a ktorých bolo v programovom období 2014 – 2020 viac ako 1000, aktuálne je ich v realizácii ešte vyše 700, čo je zapríčinené aj pandémiou a obmedzenou možnosťou realizovať projekty v plnej miere a nadväznou potrebou predlžovať aktivity.

Z dopytovo orientovaných projektov hodnotia školy pozitívne aktivity výziev Čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť v základnej škole, Čitateľská, matematická, finančná a prírodovedná gramotnosť na gymnáziu a Prepojenie stredoškolského vzdelávania s praxou, ktorými podporil rezort školstva rozvoj gramotností žiakov na základných a stredných školách či profesijný rozvoj učiteľov, a to aj prostredníctvom klubov učiteľov.

Budujú moderné vzdelávacie prostredie

Úspešný národný projekt IT Akadémia bol zameraný na zvyšovanie kvality informatického vzdelávania, matematického, prírodovedného a technického vzdelávania so zameraním na IKT. Cieľom projektu bolo vybudovať moderné a tvorivé vzdelávacie prostredie podporené vyspelou technologickou infraštruktúrou, motivovať žiakov a študentov na základných školách a stredných školách k štúdiu informatiky a IKT a rozvíjať ich vedecké kompetencie, aby mali príležitosť stať sa kvalifikovanými odborníkmi pre prácu v IT sektore. K plneniu týchto cieľov projekt realizoval napríklad aj IT čajovne či tábory. Zaujímavosťou je tiež, že sa v projekte odpilotovala pozícia digitálneho koordinátora, ktorá bola následne zavedená aj do legislatívy.

Vyzdvihujú asistentov učiteľa

V oblasti inklúzie hodnotí rezort školstva úspešne podporu pôsobenia asistentov učiteľa a inkluzívnych tímov, ktorá sa realizovala, resp. ešte realizuje cez národné projekty Škola otvorená všetkým, Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov I., II. a dopytovo orientované projekty V ZŠ úspešnejší a V ZŠ úspešnejší II. Pôsobenie týchto odborníkov výrazne pomáha školám zmierňovať dopady pandémie.

Pri vysporiadaní sa so situáciou zapríčinenou pandémiou vo veľkej miere pomáhala a pomáha aj aktivita národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (Teachers), zameraná na zabezpečenie adekvátnej reakcie vzdelávacieho systému na krízovú a postkrízovú situáciu, súvisiacu s prerušením vyučovania v školách v dôsledku pandémie ochorenia covid-19, v rámci ktorej sa podporuje portál https://ucimenadialku.sk/ či národný projekt Aktualizácia systému usmerňovania a rozvoja ďalších zložiek v systéme poradenstva a prevencie (Usmerňovať pre prax).

Ciele pre nové programové obdobie

Hlavnými prioritami rezortu školstva z fondov EÚ pre programové obdobie 2021 – 2027 bude najmä podpora zabezpečovania rovnosti príležitostí vo vzdelávaní a zohľadňovanie rozmanitých potrieb detí, žiakov a študentov, podpora rozvoja profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov, skvalitnenie odborného vzdelávania a prípravy, podpora rozvoja zručností pre lepšiu adaptabilitu a inklúziu, debarierizácia škôl a školských zariadení, materiálne vybavenie a technické zabezpečenie škôl či modernizácia učební. Osobitný dôraz sa bude klásť na zraniteľné cieľové skupiny, napr. zdravotne znevýhodnených či detí a žiakov zo znevýhodneného prostredia.

Časť týchto aktivít bude podporovaná priamo cez MŠVVaŠ SR a časť cez MIRRI SR v nadväznosti na implementáciu IROP.

Podporované oblasti a aktivity budú dopĺňať aj opatrenia financované z Plánu obnovy a odolnosti SR, resp. budú naň nadväzovať.

O konkrétnom objeme finančných prostriedkov z európskych fondov však nie je možné hovoriť, keďže Partnerská dohoda aj Program Slovensko sú zatiaľ v štádiu neformálnych negociácií medzi SR a Európskou komisiou.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 670
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 191
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 133
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 247
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 102
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 924
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 776
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu