Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Deťom pomôžu ukončiť základnú školu a naučiť ich lepšie žiť

Projekt Schopné deti v Košiciach chce motivovať a pomôcť mladým uplatniť sa na trhu práce

Deti na Luníku IX.Deti na Luníku IX.(Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

KOŠICE Na to, aby sa človek zaradil v spoločnosti, treba ho formovať už od útleho veku. Výrazným medzníkom u dieťaťa je nástup do školy a celé školské obdobie, ktoré je s tým spojené.

Častým javom u nás je problematický prístup voči študijným povinnostiam zo strany žiakov z marginalizovaných skupín. Chýba tu jednak podnet a podpora zo strany rodiny, komunity, prostredia, jednak je to osobnostný nedostatočný záujem o vzdelanie.

Aj preto sa v rámci projektov vytvára priestor na to, aby sa s týmito žiakmi individuálne pracovalo, aby prijali pomocnú ruku pri plnení povinnej školskej dochádzky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je to jednoduché

Učiteľka Lucia Forgáčová je jednou z pedagogičiek, ktoré sa v rámci svojho pracovného zaradenia dostali do prostredia jednej zo základných škôl na Luníku IX v Košiciach.

Priznáva, že práca tam nie je jednoduchá, ale napriek tomu je podľa nej krásna.

„Človek nesmie ustúpiť od svojich pravidiel. Starší vyučujúci mi poradili, že ako poviem na začiatku, tak to musí byť po celý čas a nech to bude akokoľvek ťažké, musí sa v tom pokračovať. Žiaci potom pochopili, že keď som povedala píšeme, tak musia písať. Keď som povedala čítame, tak museli čítať. Druhá rada bola, že nesmiem byť príliš priateľská, lebo od toho sa odrážajú tie pravidlá, ktoré sa musia dodržiavať,“ vysvetlila Forgáčová.

Vníma aj citlivosť na akúkoľvek segregáciu či predsudky.

„Pre deti je to demotivujúce, keď ich ľudia hádžu do jedného vreca a majú ich za odpad spoločnosti, pričom to nie sú tie prípady.“

Pozorovanie, vnímanie, hodnotenie

Nie každé dieťa zvláda prostredie školy, kde sa vyžadujú určité pravidlá a dodržiavanie systému.

Pri posudzovaní toho, či dieťa je mentálne schopné a je možné s ním pracovať, alebo je tu hendikep, ktorý situáciu mení, je potrebný celý podrobný proces skúmania.

„Mám rodiča, učiteľa a dieťa. V škole rozprávate s učiteľom, ako sa dieťa správa, ako reaguje, či je tam nejaký pokrok. Napríklad, keď je dieťa trištvrte roka v škole, zisťujete, ako sa zmenil stav od začiatku,“ vysvetlila postup práce s deťmi Gabriela Bačová, riaditeľka Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Prešove. V praxi na základe toho preferuje model, aby deti potom viedli k potrebe vzájomnej pomoci.

„My stále smerujeme ku zaraďovaniu detí do nejakých skupín. Ja hovorím, dajme rôzne deti do menšej skupiny a ony sa naučia medzi sebou spolupracovať. Každé bude vedieť, že je dobré a že nikto nie je iný, lebo každý je nejaký, má individuálne črty správania sa,“ opisuje Bačová.

Zvládnuť ZŠ, prejsť na SŠ

Schopné deti – mentorský program. To je názov jedného z projektov financovaných Európskou úniou, ktoré sa konkrétne zameriavajú na prácu so žiakmi, a to na dlhodobej báze.

Cieľom projektu je systematicky pokračovať v dlhodobej podpore 54 žiakov zo štyroch marginalizovaných rómskych komunít (MRK).

Najpodstatnejšie v rámci toho je to, aby žiaci z týchto skupín úspešne ukončili základnú školu a tak plynule prešli do stredoškolského prostredia.

Z toho vyplýva aj následná školská úspešnosť a uplatnenie sa na trhu.

Do aktuálne prebiehajúceho projektu sú zapojení žiaci z Košíc – Luníka IX, ale i ďalší žiaci ZŠ a SŠ z Rankoviec, Starej Ľubovne, Veľkej Idy.

Dvadsať mentorov bude viesť 54 žiakov, aby dosiahli čo najlepšie školské výsledky, formovať ich zodpovednosť k vzdelaniu a k plánovaniu budúcnosti.

Individuálny priestor

Ako to funguje v praxi? Mentori sa raz týždenne minimálne dve hodiny stretávajú s chránencami, 14 mentori majú troch chránencov, šiesti mentori pracujú s dvomi chránencami. Miesta stretnutí sú rôzne – prebiehajú v komunitných centrách a počas spoločných výletov, návštev zaujímavých miest v okolí. Okrem žiakov bude komunikácia mentorov prebiehať aj medzi rodičmi a tiež budú komunikovať i s učiteľmi.

Aj táborovou formou

Práca s rómskymi deťmi však nechce byť len akousi formou práce vo vákuu. Naopak, v rámci trvania projektu chcú, okrem iného, aj prepájať ľudí z majority s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít a pomáhať búrať predsudky prostredníctvom postupného zapájania účastníkov do online mentoringu. Súčasťou je tiež organizovanie víkendových a prázdninových vzdelávacích táborov.

Samotná pomoc bude monitorovaná a vedená o nej presná evidencia o poskytovaní pomoci a jej výsledkoch.

Výsledky? Čísla úspešných

Merateľnosť projektu vedenia a mentorovania týchto detí je v princípe jednoduchá – dôkazom úspešnosti bude počet detí, ktoré úspešne ukončili základnú školu a pokračujú v štúdiu na strednej škole.

Ďalším kritériom úspešnosti projektu budú aj deti s lepším prospechom a rovnako deti s nižším počtom vymeškaných hodín, či deti, ktoré po ukončení vzdelania našli svoje uplatnenie na trhu práce a našli si zamestnanie.

Dopady projektu však môžu mať pre deti ďaleko širší záber – napríklad zlepšené sociálne zručnosti, osobnostný rozvoj, rozvinutá vnútorná motivácia, ale v neposlednom rade i snaha sa vymaniť z prostredia generačnej chudoby, ktorá teraz ovplyvňuje ich život.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 427
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 414
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 433
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 696
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 512
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 453
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 446
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 183
  9. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 139
  10. Kam na výlet so svojimi známymi 9 126

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Miesto dopravnej nehody.

Pri Kraľovanoch sa stala tragická dopravná nehoda

Tento týždeň zahynuli na oravských cestách už dvaja ľudia.

Vodič fiatu zrážku s kamiónom neprežil.

Piešťany zaviedli poplatok za rozvoj a zvýšili niektoré dane

Využitie získaných peňazí musí radnica zverejňovať na svojej stránke raz do roka.

Peter Jančovič.

Zmeny v cestovných poriadkoch IDS BK sa dotknú autobusových i vlakových liniek

Od polovice decembra sa obnovuje premávka linky 255D v Malackách.

Ilustračné foto.

Vybrali SME