Piatok, 20. september, 2019 | Meniny má Ľuboslav(a)

Deťom pomôžu ukončiť základnú školu a naučiť ich lepšie žiť

Projekt Schopné deti v Košiciach chce motivovať a pomôcť mladým uplatniť sa na trhu práce

Deti na Luníku IX.Deti na Luníku IX.(Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

KOŠICE Na to, aby sa človek zaradil v spoločnosti, treba ho formovať už od útleho veku. Výrazným medzníkom u dieťaťa je nástup do školy a celé školské obdobie, ktoré je s tým spojené.

Častým javom u nás je problematický prístup voči študijným povinnostiam zo strany žiakov z marginalizovaných skupín. Chýba tu jednak podnet a podpora zo strany rodiny, komunity, prostredia, jednak je to osobnostný nedostatočný záujem o vzdelanie.

Aj preto sa v rámci projektov vytvára priestor na to, aby sa s týmito žiakmi individuálne pracovalo, aby prijali pomocnú ruku pri plnení povinnej školskej dochádzky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je to jednoduché

Učiteľka Lucia Forgáčová je jednou z pedagogičiek, ktoré sa v rámci svojho pracovného zaradenia dostali do prostredia jednej zo základných škôl na Luníku IX v Košiciach.

Priznáva, že práca tam nie je jednoduchá, ale napriek tomu je podľa nej krásna.

„Človek nesmie ustúpiť od svojich pravidiel. Starší vyučujúci mi poradili, že ako poviem na začiatku, tak to musí byť po celý čas a nech to bude akokoľvek ťažké, musí sa v tom pokračovať. Žiaci potom pochopili, že keď som povedala píšeme, tak musia písať. Keď som povedala čítame, tak museli čítať. Druhá rada bola, že nesmiem byť príliš priateľská, lebo od toho sa odrážajú tie pravidlá, ktoré sa musia dodržiavať,“ vysvetlila Forgáčová.

Vníma aj citlivosť na akúkoľvek segregáciu či predsudky.

„Pre deti je to demotivujúce, keď ich ľudia hádžu do jedného vreca a majú ich za odpad spoločnosti, pričom to nie sú tie prípady.“

Pozorovanie, vnímanie, hodnotenie

Nie každé dieťa zvláda prostredie školy, kde sa vyžadujú určité pravidlá a dodržiavanie systému.

Pri posudzovaní toho, či dieťa je mentálne schopné a je možné s ním pracovať, alebo je tu hendikep, ktorý situáciu mení, je potrebný celý podrobný proces skúmania.

„Mám rodiča, učiteľa a dieťa. V škole rozprávate s učiteľom, ako sa dieťa správa, ako reaguje, či je tam nejaký pokrok. Napríklad, keď je dieťa trištvrte roka v škole, zisťujete, ako sa zmenil stav od začiatku,“ vysvetlila postup práce s deťmi Gabriela Bačová, riaditeľka Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Prešove. V praxi na základe toho preferuje model, aby deti potom viedli k potrebe vzájomnej pomoci.

„My stále smerujeme ku zaraďovaniu detí do nejakých skupín. Ja hovorím, dajme rôzne deti do menšej skupiny a ony sa naučia medzi sebou spolupracovať. Každé bude vedieť, že je dobré a že nikto nie je iný, lebo každý je nejaký, má individuálne črty správania sa,“ opisuje Bačová.

Zvládnuť ZŠ, prejsť na SŠ

Schopné deti – mentorský program. To je názov jedného z projektov financovaných Európskou úniou, ktoré sa konkrétne zameriavajú na prácu so žiakmi, a to na dlhodobej báze.

Cieľom projektu je systematicky pokračovať v dlhodobej podpore 54 žiakov zo štyroch marginalizovaných rómskych komunít (MRK).

Najpodstatnejšie v rámci toho je to, aby žiaci z týchto skupín úspešne ukončili základnú školu a tak plynule prešli do stredoškolského prostredia.

Z toho vyplýva aj následná školská úspešnosť a uplatnenie sa na trhu.

Do aktuálne prebiehajúceho projektu sú zapojení žiaci z Košíc – Luníka IX, ale i ďalší žiaci ZŠ a SŠ z Rankoviec, Starej Ľubovne, Veľkej Idy.

Dvadsať mentorov bude viesť 54 žiakov, aby dosiahli čo najlepšie školské výsledky, formovať ich zodpovednosť k vzdelaniu a k plánovaniu budúcnosti.

Individuálny priestor

Ako to funguje v praxi? Mentori sa raz týždenne minimálne dve hodiny stretávajú s chránencami, 14 mentori majú troch chránencov, šiesti mentori pracujú s dvomi chránencami. Miesta stretnutí sú rôzne – prebiehajú v komunitných centrách a počas spoločných výletov, návštev zaujímavých miest v okolí. Okrem žiakov bude komunikácia mentorov prebiehať aj medzi rodičmi a tiež budú komunikovať i s učiteľmi.

Aj táborovou formou

Práca s rómskymi deťmi však nechce byť len akousi formou práce vo vákuu. Naopak, v rámci trvania projektu chcú, okrem iného, aj prepájať ľudí z majority s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít a pomáhať búrať predsudky prostredníctvom postupného zapájania účastníkov do online mentoringu. Súčasťou je tiež organizovanie víkendových a prázdninových vzdelávacích táborov.

Samotná pomoc bude monitorovaná a vedená o nej presná evidencia o poskytovaní pomoci a jej výsledkoch.

Výsledky? Čísla úspešných

Merateľnosť projektu vedenia a mentorovania týchto detí je v princípe jednoduchá – dôkazom úspešnosti bude počet detí, ktoré úspešne ukončili základnú školu a pokračujú v štúdiu na strednej škole.

Ďalším kritériom úspešnosti projektu budú aj deti s lepším prospechom a rovnako deti s nižším počtom vymeškaných hodín, či deti, ktoré po ukončení vzdelania našli svoje uplatnenie na trhu práce a našli si zamestnanie.

Dopady projektu však môžu mať pre deti ďaleko širší záber – napríklad zlepšené sociálne zručnosti, osobnostný rozvoj, rozvinutá vnútorná motivácia, ale v neposlednom rade i snaha sa vymaniť z prostredia generačnej chudoby, ktorá teraz ovplyvňuje ich život.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 418
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 8 806
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 8 602
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 949
  5. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 115
  6. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 6 750
  7. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 6 320
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 233
  9. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 5 879
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 620

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Menej áut v centre Žiliny. Mesto chce upratať dopravu

Pre vodičov by malo byť nevýhodné parkovať v historickej zóne Žiliny.

Centrum Žiliny by malo patriť chodcom a cyklistom.

Trenčianske Teplice vyberali nesprávne dane. Ľudia prišli o tisíce eur

Obyvatelia a majitelia nehnuteľností v Trenčianskych Tepliciach dostanú peniaze naspäť.

Zuzana Frajková-Ďurmeková.

FOTO: Zbierky Trenčianskeho hradu obohatil kostrový hrob dieťaťa z doby bronzovej

Zbierkový fond stálej expozície na Trenčianskom hrade sa rozrástol o unikátny exponát - archeologický nález kostrového hrobu z doby bronzovej.

Návštevnosť Trenčianskeho kraja rastie, lákajú najmä kúpele a hrady

Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) navštívilo za prvých šesť mesiacov tohto roku takmer 192.000 návštevníkov. Je to o 18.000 viac ako v rovnakom období minulého roka.

Vybrali SME