Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Deťom pomôžu ukončiť základnú školu a naučiť ich lepšie žiť

Projekt Schopné deti v Košiciach chce motivovať a pomôcť mladým uplatniť sa na trhu práce

Deti na Luníku IX.Deti na Luníku IX. (Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

KOŠICE Na to, aby sa človek zaradil v spoločnosti, treba ho formovať už od útleho veku. Výrazným medzníkom u dieťaťa je nástup do školy a celé školské obdobie, ktoré je s tým spojené.

Častým javom u nás je problematický prístup voči študijným povinnostiam zo strany žiakov z marginalizovaných skupín. Chýba tu jednak podnet a podpora zo strany rodiny, komunity, prostredia, jednak je to osobnostný nedostatočný záujem o vzdelanie.

Aj preto sa v rámci projektov vytvára priestor na to, aby sa s týmito žiakmi individuálne pracovalo, aby prijali pomocnú ruku pri plnení povinnej školskej dochádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je to jednoduché

Učiteľka Lucia Forgáčová je jednou z pedagogičiek, ktoré sa v rámci svojho pracovného zaradenia dostali do prostredia jednej zo základných škôl na Luníku IX v Košiciach.

Priznáva, že práca tam nie je jednoduchá, ale napriek tomu je podľa nej krásna.

„Človek nesmie ustúpiť od svojich pravidiel. Starší vyučujúci mi poradili, že ako poviem na začiatku, tak to musí byť po celý čas a nech to bude akokoľvek ťažké, musí sa v tom pokračovať. Žiaci potom pochopili, že keď som povedala píšeme, tak musia písať. Keď som povedala čítame, tak museli čítať. Druhá rada bola, že nesmiem byť príliš priateľská, lebo od toho sa odrážajú tie pravidlá, ktoré sa musia dodržiavať,“ vysvetlila Forgáčová.

Vníma aj citlivosť na akúkoľvek segregáciu či predsudky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pre deti je to demotivujúce, keď ich ľudia hádžu do jedného vreca a majú ich za odpad spoločnosti, pričom to nie sú tie prípady.“

Pozorovanie, vnímanie, hodnotenie

Nie každé dieťa zvláda prostredie školy, kde sa vyžadujú určité pravidlá a dodržiavanie systému.

Pri posudzovaní toho, či dieťa je mentálne schopné a je možné s ním pracovať, alebo je tu hendikep, ktorý situáciu mení, je potrebný celý podrobný proces skúmania.

„Mám rodiča, učiteľa a dieťa. V škole rozprávate s učiteľom, ako sa dieťa správa, ako reaguje, či je tam nejaký pokrok. Napríklad, keď je dieťa trištvrte roka v škole, zisťujete, ako sa zmenil stav od začiatku,“ vysvetlila postup práce s deťmi Gabriela Bačová, riaditeľka Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Prešove. V praxi na základe toho preferuje model, aby deti potom viedli k potrebe vzájomnej pomoci.

Skryť Vypnúť reklamu

„My stále smerujeme ku zaraďovaniu detí do nejakých skupín. Ja hovorím, dajme rôzne deti do menšej skupiny a ony sa naučia medzi sebou spolupracovať. Každé bude vedieť, že je dobré a že nikto nie je iný, lebo každý je nejaký, má individuálne črty správania sa,“ opisuje Bačová.

Zvládnuť ZŠ, prejsť na SŠ

Schopné deti – mentorský program. To je názov jedného z projektov financovaných Európskou úniou, ktoré sa konkrétne zameriavajú na prácu so žiakmi, a to na dlhodobej báze.

Cieľom projektu je systematicky pokračovať v dlhodobej podpore 54 žiakov zo štyroch marginalizovaných rómskych komunít (MRK).

Najpodstatnejšie v rámci toho je to, aby žiaci z týchto skupín úspešne ukončili základnú školu a tak plynule prešli do stredoškolského prostredia.

Z toho vyplýva aj následná školská úspešnosť a uplatnenie sa na trhu.

Do aktuálne prebiehajúceho projektu sú zapojení žiaci z Košíc – Luníka IX, ale i ďalší žiaci ZŠ a SŠ z Rankoviec, Starej Ľubovne, Veľkej Idy.

Dvadsať mentorov bude viesť 54 žiakov, aby dosiahli čo najlepšie školské výsledky, formovať ich zodpovednosť k vzdelaniu a k plánovaniu budúcnosti.

Individuálny priestor

Ako to funguje v praxi? Mentori sa raz týždenne minimálne dve hodiny stretávajú s chránencami, 14 mentori majú troch chránencov, šiesti mentori pracujú s dvomi chránencami. Miesta stretnutí sú rôzne – prebiehajú v komunitných centrách a počas spoločných výletov, návštev zaujímavých miest v okolí. Okrem žiakov bude komunikácia mentorov prebiehať aj medzi rodičmi a tiež budú komunikovať i s učiteľmi.

Aj táborovou formou

Práca s rómskymi deťmi však nechce byť len akousi formou práce vo vákuu. Naopak, v rámci trvania projektu chcú, okrem iného, aj prepájať ľudí z majority s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít a pomáhať búrať predsudky prostredníctvom postupného zapájania účastníkov do online mentoringu. Súčasťou je tiež organizovanie víkendových a prázdninových vzdelávacích táborov.

Samotná pomoc bude monitorovaná a vedená o nej presná evidencia o poskytovaní pomoci a jej výsledkoch.

Výsledky? Čísla úspešných

Merateľnosť projektu vedenia a mentorovania týchto detí je v princípe jednoduchá – dôkazom úspešnosti bude počet detí, ktoré úspešne ukončili základnú školu a pokračujú v štúdiu na strednej škole.

Ďalším kritériom úspešnosti projektu budú aj deti s lepším prospechom a rovnako deti s nižším počtom vymeškaných hodín, či deti, ktoré po ukončení vzdelania našli svoje uplatnenie na trhu práce a našli si zamestnanie.

Dopady projektu však môžu mať pre deti ďaleko širší záber – napríklad zlepšené sociálne zručnosti, osobnostný rozvoj, rozvinutá vnútorná motivácia, ale v neposlednom rade i snaha sa vymaniť z prostredia generačnej chudoby, ktorá teraz ovplyvňuje ich život.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 425
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 962
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 048
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 993
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 427
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 058
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 759
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 504
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Euractiv Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Jedna z historických budov Levíc mení vzhľad

Pôvodne tu stál hostinec U červeného vola. V roku 1938 tu začali stavať budovu, ktorú navrhol významný slovenský architekt.

Nadstavba 4. poschodia Okresného súdu v Leviciach.

FOTO: Dobrovoľníci umiestnili na ulici v Prievidzi skriňu s bundami

Teplé zimné bundy bude môcť ktokoľvek do skrine zavesiť.

Muža obvinili zo sexuálneho zneužívania maloletého chlapca

Na celý prípad upozornili rodičia dieťaťa, ktorým sa syn po niekoľkých mesiacoch zdôveril.

Ilustračný obrázok

Trnavská župa zháňa počítače pre žiakov zo sociálne slabších rodín

Sociálne znevýhodnení žiaci často nevlastnia adekvátne technické vybavenie.

Ilustračný obrázok