Unikátne stavby spájajú nielen krajiny, ale aj ľudí v nich

Most Monoštor medzi Komárnom a Komáromom financovala Európa.

(Zdroj: Ilustračné foto: Drevoprojekt)

Už niekoľko mesiacov slúži verejnosti most prepájajúci slovenské Komárno s maďarským Komáromom, ktorý je spoločným projektom Slovenska a Maďarska financovaným aj z eurofondov.

Eurofondy zaplatili 85 percent nákladov

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most Monoštor (Monostori híd) dostal meno po Monoštorskej pevnosti v komáromskej mestskej časti, ktorá je súčasťou známeho a historicky významného komárňanského pevnostného systému.

Most v dĺžke 600 metrov, ktorý pomohol odľahčiť starý Alžbetin most v Komárne, postavili za 117,7 milióna eur a okrem hlavnej cesty s dvoma pruhmi pre osobnú a nákladnú dopravu sú jej súčasťou aj chodník pre peších a cyklocesta.

SkryťVypnúť reklamu

Eurofondy prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy z tohto objemu finančne zastrešili 85 percent, teda 91,2 milióna eur.

Niekoľko technických unikátov

Oba brehy Dunaja spojili v decembri 2019 obojstranným privarením posledného segmentu.

Potom nasledovalo dobudovanie ríms, obrubníkov, zábradlí, nátery, inštalácia osvetlenia a ďalšie práce mimo projektu mosta.

S novým mostom je spojených niekoľko technických unikátov. Pre verejnosť je najzaujímavejším fakt, že svojimi 118 metrami je najvyšším na celom toku Dunaja a zároveň aj na Slovensku. Pozostáva z piatich polí, z toho tri sú nad riekou a dva nad inundačným územím na Slovensku. Most má celkovo šesť podpier.

Je zavesený na jednom pylóne, ktorý leží na slovenskej strane Dunaja. Jeho usporiadanie je asymetrické, pylón je naklonený nad most v priečnom smere. Práve to ho robí výnimočným. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý.

SkryťVypnúť reklamu

Ruku si podali viaceré krajiny Európy

Monoštor je výsledkom nielen podpory eurofondov, ale aj spolupráce viacerých európskych krajín. Oceľová konštrukcia mosta bola vyrobená vo všetkých krajinách V4 – pylón v Čechách, nosná konštrukcia v Poľsku, Slovensku a Maďarsku.

Komárňanský nový most je vybavený prvkami pasívnej a aktívnej bezpečnosti cestnej premávky, vodnej a leteckej dopravy, vrátane príslušných signalizácií, ako aj monitorovacieho systému napojeného na 24-hodinový dispečing v Maďarsku.

Mostné závery vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzsku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov napríklad z Číny a prvky ortotropnej mostovky z Fínska.

Odľahčuje, ale dopravu v Komárne úplne nerieši

Nový most síce odľahčuje starší Alžbetin most cez Dunaj, ktorý postavili ešte za Rakúsko-Uhorska, no už od začiatku jeho výstavby v Komárne kritizovali jeho umiestnenie.

SkryťVypnúť reklamu

Doprava smerujúca na cestu I/64 prechádza stále centrom mesta. Tento problém by mohol vyriešiť severný obchvat Komárna, no ten je stále v štádiu príprav, Slovenská správa ciest jeho budovanie odhaduje na rok 2026.

Pritom podľa meraní okresných miest má Komárno bez obchvatu najvyššiu hustotu dopravy – 20-tisíc vozidiel za 24 hodín.

V poradí desiaty most cez Dunaj na Slovensku je napojený na existujúcu cestnú sieť na oboch stranách Dunaja, spolu s mostom tak je spustená do prevádzky aj cestná a cyklistická infraštruktúra.

Na slovenskej strane je cyklistický chodník napojený pomocou zjazdu z mosta na cyklotrasu EuroVelo 6.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 991
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 377
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 093
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 465
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 458
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 733
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 340
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 151
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  3. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  4. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  5. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  6. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  7. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  8. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 091
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 506
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 237
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 690
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 10 049
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 541
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 175
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 124
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  1. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  2. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  3. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  4. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  5. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  6. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  7. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  8. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 091
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 506
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 237
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 690
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 10 049
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 541
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 175
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 124
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu