Unikátne stavby spájajú nielen krajiny, ale aj ľudí v nich

Most Monoštor medzi Komárnom a Komáromom financovala Európa.

(Zdroj: Ilustračné foto: Drevoprojekt)

Už niekoľko mesiacov slúži verejnosti most prepájajúci slovenské Komárno s maďarským Komáromom, ktorý je spoločným projektom Slovenska a Maďarska financovaným aj z eurofondov.

Eurofondy zaplatili 85 percent nákladov

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most Monoštor (Monostori híd) dostal meno po Monoštorskej pevnosti v komáromskej mestskej časti, ktorá je súčasťou známeho a historicky významného komárňanského pevnostného systému.

Most v dĺžke 600 metrov, ktorý pomohol odľahčiť starý Alžbetin most v Komárne, postavili za 117,7 milióna eur a okrem hlavnej cesty s dvoma pruhmi pre osobnú a nákladnú dopravu sú jej súčasťou aj chodník pre peších a cyklocesta.

SkryťVypnúť reklamu

Eurofondy prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy z tohto objemu finančne zastrešili 85 percent, teda 91,2 milióna eur.

Niekoľko technických unikátov

Oba brehy Dunaja spojili v decembri 2019 obojstranným privarením posledného segmentu.

Potom nasledovalo dobudovanie ríms, obrubníkov, zábradlí, nátery, inštalácia osvetlenia a ďalšie práce mimo projektu mosta.

S novým mostom je spojených niekoľko technických unikátov. Pre verejnosť je najzaujímavejším fakt, že svojimi 118 metrami je najvyšším na celom toku Dunaja a zároveň aj na Slovensku. Pozostáva z piatich polí, z toho tri sú nad riekou a dva nad inundačným územím na Slovensku. Most má celkovo šesť podpier.

Je zavesený na jednom pylóne, ktorý leží na slovenskej strane Dunaja. Jeho usporiadanie je asymetrické, pylón je naklonený nad most v priečnom smere. Práve to ho robí výnimočným. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý.

SkryťVypnúť reklamu

Ruku si podali viaceré krajiny Európy

Monoštor je výsledkom nielen podpory eurofondov, ale aj spolupráce viacerých európskych krajín. Oceľová konštrukcia mosta bola vyrobená vo všetkých krajinách V4 – pylón v Čechách, nosná konštrukcia v Poľsku, Slovensku a Maďarsku.

Komárňanský nový most je vybavený prvkami pasívnej a aktívnej bezpečnosti cestnej premávky, vodnej a leteckej dopravy, vrátane príslušných signalizácií, ako aj monitorovacieho systému napojeného na 24-hodinový dispečing v Maďarsku.

Mostné závery vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzsku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov napríklad z Číny a prvky ortotropnej mostovky z Fínska.

Odľahčuje, ale dopravu v Komárne úplne nerieši

Nový most síce odľahčuje starší Alžbetin most cez Dunaj, ktorý postavili ešte za Rakúsko-Uhorska, no už od začiatku jeho výstavby v Komárne kritizovali jeho umiestnenie.

SkryťVypnúť reklamu

Doprava smerujúca na cestu I/64 prechádza stále centrom mesta. Tento problém by mohol vyriešiť severný obchvat Komárna, no ten je stále v štádiu príprav, Slovenská správa ciest jeho budovanie odhaduje na rok 2026.

Pritom podľa meraní okresných miest má Komárno bez obchvatu najvyššiu hustotu dopravy – 20-tisíc vozidiel za 24 hodín.

V poradí desiaty most cez Dunaj na Slovensku je napojený na existujúcu cestnú sieť na oboch stranách Dunaja, spolu s mostom tak je spustená do prevádzky aj cestná a cyklistická infraštruktúra.

Na slovenskej strane je cyklistický chodník napojený pomocou zjazdu z mosta na cyklotrasu EuroVelo 6.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 592
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 103
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 296
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 877
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 696
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu