Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Unikátne stavby spájajú nielen krajiny, ale aj ľudí v nich

Most Monoštor medzi Komárnom a Komáromom financovala Európa.

(Zdroj: Ilustračné foto: Drevoprojekt)

Už niekoľko mesiacov slúži verejnosti most prepájajúci slovenské Komárno s maďarským Komáromom, ktorý je spoločným projektom Slovenska a Maďarska financovaným aj z eurofondov.

Eurofondy zaplatili 85 percent nákladov

Most Monoštor (Monostori híd) dostal meno po Monoštorskej pevnosti v komáromskej mestskej časti, ktorá je súčasťou známeho a historicky významného komárňanského pevnostného systému.

Most v dĺžke 600 metrov, ktorý pomohol odľahčiť starý Alžbetin most v Komárne, postavili za 117,7 milióna eur a okrem hlavnej cesty s dvoma pruhmi pre osobnú a nákladnú dopravu sú jej súčasťou aj chodník pre peších a cyklocesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Eurofondy prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy z tohto objemu finančne zastrešili 85 percent, teda 91,2 milióna eur.

Niekoľko technických unikátov

Oba brehy Dunaja spojili v decembri 2019 obojstranným privarením posledného segmentu.

Potom nasledovalo dobudovanie ríms, obrubníkov, zábradlí, nátery, inštalácia osvetlenia a ďalšie práce mimo projektu mosta.

S novým mostom je spojených niekoľko technických unikátov. Pre verejnosť je najzaujímavejším fakt, že svojimi 118 metrami je najvyšším na celom toku Dunaja a zároveň aj na Slovensku. Pozostáva z piatich polí, z toho tri sú nad riekou a dva nad inundačným územím na Slovensku. Most má celkovo šesť podpier.

Je zavesený na jednom pylóne, ktorý leží na slovenskej strane Dunaja. Jeho usporiadanie je asymetrické, pylón je naklonený nad most v priečnom smere. Práve to ho robí výnimočným. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý.

Skryť Vypnúť reklamu

Ruku si podali viaceré krajiny Európy

Monoštor je výsledkom nielen podpory eurofondov, ale aj spolupráce viacerých európskych krajín. Oceľová konštrukcia mosta bola vyrobená vo všetkých krajinách V4 – pylón v Čechách, nosná konštrukcia v Poľsku, Slovensku a Maďarsku.

Komárňanský nový most je vybavený prvkami pasívnej a aktívnej bezpečnosti cestnej premávky, vodnej a leteckej dopravy, vrátane príslušných signalizácií, ako aj monitorovacieho systému napojeného na 24-hodinový dispečing v Maďarsku.

Mostné závery vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzsku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov napríklad z Číny a prvky ortotropnej mostovky z Fínska.

Odľahčuje, ale dopravu v Komárne úplne nerieši

Nový most síce odľahčuje starší Alžbetin most cez Dunaj, ktorý postavili ešte za Rakúsko-Uhorska, no už od začiatku jeho výstavby v Komárne kritizovali jeho umiestnenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Doprava smerujúca na cestu I/64 prechádza stále centrom mesta. Tento problém by mohol vyriešiť severný obchvat Komárna, no ten je stále v štádiu príprav, Slovenská správa ciest jeho budovanie odhaduje na rok 2026.

Pritom podľa meraní okresných miest má Komárno bez obchvatu najvyššiu hustotu dopravy – 20-tisíc vozidiel za 24 hodín.

V poradí desiaty most cez Dunaj na Slovensku je napojený na existujúcu cestnú sieť na oboch stranách Dunaja, spolu s mostom tak je spustená do prevádzky aj cestná a cyklistická infraštruktúra.

Na slovenskej strane je cyklistický chodník napojený pomocou zjazdu z mosta na cyklotrasu EuroVelo 6.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 945
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 679
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 309
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 206
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 759
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 691
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 404
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 294
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu