Sústrediť sa chce predovšetkým na tzv. zelené investície. Ide o projekty, ktoré výrazne prispejú k zlepšeniu podmienok bývania a zároveň podporia železničnú dopravu, ako najekologickejší spôsob cestovania.
Prvým projektom je elektrifikácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné za 119 miliónov eur, ktorý je už pripravený.
Projektová dokumentácia na projekt bola tiež zaplatená z fondov Európskej únie, v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Celkové náklady projektu boli vo výške takmer 2 milióny eur, z toho zdroje EÚ pokryli viac ako 1,63 milióna eur.
Lepšiu a rýchlejšiu dopravu po železniciach chce ministerstvo dopravy zabezpečiť cez konkrétne opravy železničných mostov, tunelov, zabezpečovacích systémov, staníc či koľají.
Ide o celkovú investíciu v hodnote 700 miliónov eur.
„Jediným spôsobom ako presvedčiť ľudí, aby presadli z áut do vlakov, je rýchla a komfortná jazda po železnici. Pri súčasnom stave železnice to ale nedokážeme. Fond obnovy je jedinečná možnosť, ako znížiť investičný dlh a zmodernizovať železnice pre ľudí, aby sa nám všetkým cestovalo pohodlnejšie, komfortnejšie a rýchlejšie,“ povedal minister Andrej Doležal.
Tretím okruhom podpory v súlade s ekologickými cieľmi je obnova 30-tisíc rodinných domov vo výške až 300 miliónov eur.
Práve rodinné domy predstavujú veľký potenciál energetickej úspory.
Ako dodáva minister dopravy, „naším cieľom je prispieť ku kvalitnejšiemu a zdravšiemu bývaniu ľudí, pričom tým znížime náklady na energie a zároveň prispejeme k ochrane nášho ovzdušia”.
V neposlednom rade obnova prinesie spôsob, ktorým začneme riešiť tzv. energetickú chudobu ohrozených skupín obyvateľov.

Autor: MD