Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Železnica by mohla konkurovať cestám

Viac ako 160 rokov sa na Slovensku prepravujú ľudia a tovar po železnici. Tento druh dopravy má dobrú tradíciu a relatívne hustú sieť, ale jej technická úroveň zaostáva za vyspelými krajinami.

(Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

Železničnú sieť na Slovensku charakterizuje nízka úroveň traťových rýchlostí, máme úseky bez elektrifikácie a veľké dlhy v technologickej vybavenosti.

Komplikuje to plynulosť dopravy, čoho výsledkom je, že železničná doprava u nás stratila svoju konkurenčnú výhodu.

Osobná doprava i doprava tovarov sa v ostatných troch desaťročiach postupne presunula na cesty.

Toto sa ale postupne mení aj vďaka zdrojom Európskej únie, ktoré sa postupne vkladajú do modernizácie železníc.

Od vstupu Slovenska do spoločenstva sa zmodernizovalo 121 km železničných tratí a vďaka peniazom z eurofondov sa teraz nakupujú prímestské a regionálne vlaky.

Skryť Vypnúť reklamu

To prispelo k bilancii, že dnes sa viac ako polovica regionálnej dopravy vykonáva novými alebo zmodernizovanými vlakmi.

Bez pomoci z Európy to nejde

Na modernizáciu železničnej infraštruktúry a obnovu vlakov je vyčlenených v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra v prebiehajúcom období viac ako 1,11 mld. eur.

Ďalšie stovky miliónov eur sú pre železničnú infraštruktúru určené z európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Prioritou Európskej komisie je, aby v pripravovanom programovom období na roky 2021 – 2027 členské krajiny eurofondy investovali práve do železníc. To chce aj Slovensko.

„Rozvoj železničnej dopravy považujeme za veľmi dôležitú prioritu, ktorú chceme významne podporovať prostredníctvom eurofondov a štátneho rozpočtu. Je však potrebné zdôrazniť, že Slovensko stále nemá dobudované kľúčové úseky na diaľniciach D1 a D3. Tie boli ako investičná priorita identifikované aj v spoločnom materiáli ministerstva dopravy a ministerstva financií, ktorý v septembri schválila vláda,“ hodnotí Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV).

Skryť Vypnúť reklamu

Ako jediný zdroj financovania sa v tomto kontexte ponúka pripravovaný operačný program Slovensko. „So zástupcami Európskej komisie na túto tému intenzívne komunikujeme,“ dopĺňa.

Prioritou sú základné koridory dopravnej siete

Čo sa týka železničnej dopravy, prioritou pre ministerstvo je modernizácia základných koridorov transeurópskej dopravnej siete, ale aj rozvoj regionálnych železníc, ich modernizácia, automatizácia a zabezpečenie efektívnejšieho obehu koľajových vozidiel, ktoré taktiež úspešne obnovujeme s podporou Európskej únie.

„Uskutočnením týchto projektov chceme dosiahnuť čo najväčší presun obyvateľstva z áut na železnicu a zvrátenie negatívneho trendu preferencie individuálnej automobilovej dopravy,“ hovorí Jaroslav Kmeť.

Má aj predstavu o potrebných projektoch, ktoré by tento trend podporili.

Skryť Vypnúť reklamu

„No je predčasné o nich konkrétne hovoriť. Aktuálne prebieha veľmi intenzívna debata medzi zástupcami ministerstva, Železníc Slovenskej republiky a ministerstva financií a jeho útvaru Hodnota za peniaze s cieľom určiť, ktoré projekty by sme financovali cez „klasické“ eurofondy, ktoré cez Nástroj na prepájanie Európy a cez Plán obnovy,“ spresňuje.

Definitívne rozdelenie bude známe aj na základe diskusie spojenej s rozdelením alokácie operačného programu Slovensko medzi jednotlivé priority. To isté platí aj pre Fond obnovy.

Téma železničnej dopravy nebude v porovnaní s dostavbou kľúčových cestných koridorov v úzadí.

„Aj v súčasnom programovom období – v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra – je zhruba polovica eurofondov na dopravu smerovaná na iné ako cestné projekty a usilujeme sa, aby boli vynaložené maximálne efektívne v prospech cestujúcej verejnosti,“ uvádza štátny tajomník.

O sedem rokov má železnica konkurovať cestám

Investičný dlh a znížená konkurencieschopnosť železnice oproti cestám je na programe dňa aj v súvislosti s potrebou presunu časti tranzitu tovarov na koľajnice.

Dnes je orientovaný na cesty, priemyselné parky nemajú vlečky ústiace k železničným ťahom republiky, a teda nevyužívajú ekologickejšiu prepravu po železnici.

„Bude potrebné investovať verejné zdroje na zlepšenie tejto infraštruktúry. Rovnako však bude potrebné viesť diskusiu aj o systémových, neinvestičných opatreniach, ktorých cieľom bude motivovať užívateľov tranzitných služieb, aby presunuli svoje požiadavky na železničnú dopravu,“ upriamil pozornosť na dôležitú súčasť najbližších plánov vo svojom rezorte.

Dodáva, že práca na príprave projektov, rokovania Slovenska s Európskou komisiou a uskutočnené investície v železničnej dopravnej sieti majú viesť k tomu, aby na konci programového obdobia, ktoré sa teraz na roky 2021 – 2027 pripravuje, bola železnica nosným dopravným systémom.

Má byť konkurencieschopný voči cestnej doprave, ale aj efektívnejší, modernejší a priaznivý k životnému prostrediu.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 762
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 421
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 209
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 175
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 741
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 668
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 329
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 237
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu