Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

O peniazoch z Európy rozhodnú aj samosprávy. A to je dobre

O oprave ciest na strednom Slovensku hovoríme s podpredsedom Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrejom Lunterom.

Z rekonštrukcie ciest v Banskobystrickom kraji.Z rekonštrukcie ciest v Banskobystrickom kraji. (Zdroj: Marek Mačica)

Slovensko je vidiecka krajina a jeho prosperita i kvalita života ľudí v mnohom závisia od dĺžky, zjazdnosti a bezpečnosti ciest aj II. a III. triedy.

Samosprávne kraje ich do správy prebrali s výrazným investičným dlhom, ktorý sa snažia sanovať aj za pomoci európskych fondov.

V Banskobystrickom samosprávnom kraji majú navyše sťaženú situáciu po tom, čo predchádzajúce vedenie odovzdalo kraj s nulovou investičnou prípravou rekonštrukcií ciest.

Aj o tom, ako sa vyrovnávajú s úlohou optimalizovať cestnú infraštruktúru v aktuálnom čase a čo plánujú v tejto oblasti v blízkej i vzdialenej budúcnosti, hovoríme s podpredsedom Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrejom Lunterom.

Skryť Vypnúť reklamu

Koľko km ciest II. a III. triedy má Banskobystrický samosprávny kraj vo svojej správe a koľko kilometrov z nich potrebuje rýchlu alebo perspektívne blízku rekonštrukciu, lebo sú v nevyhovujúcom, resp. havarijnom stave?

Z celkovej cestnej siete v dĺžke takmer 2500 kilometrov to v roku 2019 bolo vyše tisíc kilometrov, ktoré potrebovali rekonštrukciu. Kraj medzičasom vďaka vládnym úverom rekonštruoval približne 350 kilometrov ciest, naopak, pár ďalších desiatok kilometrov vplyvom času prešlo do kategórie nevyhovujúcich.

Koľko financií odhadom na to kraj potrebuje?

Cena rekonštrukcie jedného kilometra cesty II. a III. triedy sa pohybuje medzi 100- až 200-tisíc eurami, cena sa pohybuje v závislosti od počtu mostov na opravovanom úseku. Ak zoberieme priemernú hodnotu, tak je to približne 100 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Dá sa tento objem práce zvládnuť iba z vlastných krajských zdrojov a z rozpočtu štátu?

Kraje na to peniaze vo svojich rozpočtoch nemajú. Svedčí o tom fakt, že za posledných 16 rokov, odkedy vznikli VÚC, sa pomer ciest v havarijnom a nevyhovujúcom stave drží na úrovni okolo 30 percent. Kraje majú zdroje na údržbu ciest, ale na odstránenie investičného dlhu, ktorý zdedili od štátu, jednoducho niet.

Využil kraj na tento cieľ v minulosti a využíva aj teraz peniaze z eurofondov? Ak áno, v akom objeme a čo všetko sa za ne podarilo na úseku ciest II. a III. triedy financovať, resp. spolufinancovať?

Situácia v BBSK je špecifická tým, že niekdajší župan Marian Kotleba nečerpal európske zdroje – zo začiatku nechcel, neskôr už pre čierne zamestnávanie nemohol. Dôsledkom jeho vládnutia bola nulová investičná príprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Po nástupe do vedenia kraja v roku 2018 sme tak začínali s investičnou prípravou na zelenej lúke. Dnes máme vypracované projekty a podané žiadosti na čerpanie vo výške 45 miliónov eur. Sme krok od finálneho odobrenia zo strany ministerstva pôdohospodárstva a od budúceho roka môžeme stavať.

Tieto zdroje sú určené výlučne na cesty II. triedy. Rekonštruované budú hlavné ťahy Brezno – Kokava nad Rimavicou – Utekáč, ďalej ťah zo Zvolena na Dolnú Strehovú, cesty a mosty na ceste II/591 v okrese Detva a na ceste II/585 v okrese Lučenec a tiež cesty a mosty na cestách II/591 a II/585 v okrese Veľký Krtíš.

Cesty nižších kategórií sú momentálne jedným zo sporných bodov v rozhovoroch medzi Slovenskom a Európskou úniou, ktorá im v novom programovom období priradila negatívnu prioritu. Čo to môže pre kraj znamenať, ak nezíska z tohto zdroja peniaze na projekty opráv ciest II. a III. kategórie?

Pre štát zostane úloha nastaviť dlhodobé financovanie ciest nižších kategórií a obecných ciest. V tejto chvíli nové vedenie na ministerstve dopravy avizuje vznik tzv. cestného fondu. Príjem fondu by tvoril výber diaľničného mýta, ako aj daňové príjmy.

Z fondu by sa hradilo odstránenie investičného dlhu, ako aj mimoriadne situácie a havárie na cestách tak, aby žiadna samospráva nemusela prejsť ponižujúcou skúsenosťou pri rokovaní s vládnymi predstaviteľmi, ako sa to stalo Banskobystrickému samosprávnemu kraju pri havárii na ceste II/531 na Muráni. Takýto návrh vítam.

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie sa ale napriek tomu snaží Európsku komisiu presvedčiť k zmene postoja, keďže všetky slovenské kraje majú problém s financovaním opráv ciest II. a III. triedy a z ich hľadiska je to priorita. Čo robí váš kraj preto, aby podporil snahu MIRRI či ministerstva dopravy vyrokovať podobný kompromis, aký sa v súvislosti s opravou ciest tejto kategórie presadil v prebiehajúcom programovom období?

Uvedená kompetencia je plne v kompetencii ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie. Dlhodobo upozorňujeme na tento problém napríklad aj iniciatívou Cestypreslovensko.sk.

Dnes je to politická téma, a to je dobre. MIRRI avizuje, že o zdrojoch z najbližšieho európskeho rozpočtu na roky 2021 – 2027 budú rozhodovať samosprávy prostredníctvom integrovanej územnej stratégie, ktorú na úrovni krajov tvoríme. Je isté, že odstránenie investičného dlhu bude medzi našimi prioritami.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 810
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 210
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 238
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 181
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 749
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 673
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 361
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 340
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 250
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 111
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu