Článok pokračuje pod video reklamou
Cieľom projektu je za jeho pomoci zlepšiť začlenenie žiakov so zdravotným znevýhodnením do školského prostredia a pozdvihnúť ich učebné výsledky.
Projekt vo výške viac ako 30-tisíc eur funguje vďaka finančným prostriedkom z Európskych štrukturálnych fondov na základe projektov v rámci operačného programu Ľudské zdroje, a to až do decembra 2020.
Asistent učiteľa pomáha na viacerých frontoch
Podaj mi ruku je projektom orientovaným na zvýšenie kvality poskytnutého vzdelávania žiakom a tým priamo ovplyvňuje ich úspešné pôsobenie na nasledujúcom stupni vzdelávania i fungovanie v ich ďalšom živote.
Podľa Jarmily Rajnincovej z odboru školstva na Okresnom úrade v Trenčíne, ktorý je zriaďovateľom školy, asistenti učiteľa vo všeobecnosti pracujú v triedach, v ktorých je ich pomoc nevyhnutná pre efektívnu výučbu všetkých žiakov.
Ako prízvukuje, nie sú prideľovaní ku konkrétnemu žiakovi, i keď východiskom pre pridelenie finančných prostriedkov je v triede prítomnosť takého žiaka, ktorému poradenské zariadenie odporúča pomoc asistenta na prekonávanie vzdelávacích bariér.
„Za bariéry sa považujú dorozumievacie ťažkosti, problémy s orientáciou v priestore, stavebné prekážky, neschopnosť adaptácie. Vo výchovno-vzdeláva-com procese na základe pokynov učiteľa pomáha žiakovi tieto bariéry prekonávať, alebo pracuje s intaktnými žiakmi v čase, keď sa žiakovi so špeciálnymi potrebami venuje učiteľ,“ vysvetlila Rajnincová. Vzdelávací proces v triedach, v ktorých sa učia iba žiaci s autizmom, je podľa nej bez asistenta nemožný.
Odôvodňuje to prínosom asistentov, ktorí žiakom pomáhajú prekonávať najmä sociálno-komunikačné bariéry, odbúravajú prejavy nežiaduceho správania a poskytujú spätnú väzbu pri práci, čo je podľa Rajnincovej pri stredne a nízko funkčnom autizme nevyhnutné.
„Tieto deti majú zníženú mieru adaptability a socializácie, často nie sú schopné nadviazať očný kontakt, opakujú tie isté slová, ak aj rozprávajú, často nevedia spracovať ani uskutočniť komunikačný zámer. Každé z nich je úžasnou jedinečnou osobnosťou a potrebuje individuálny prístup, čo bez asistenta v triede nie je možné,“ poznamenala.
Počet detí s PAS rastie
Spojenú školu na Továrenskej ulici v Myjave navštevujú žiaci s mentálnym postihnutím, k diagnóze sa navyše u niektorých žiakov pridáva aj iné postihnutie.
„Ide hlavne o telesné, poruchu pozornosti, zrakové a sluchové a najviac škola eviduje žiakov s poruchou autistického spektra (PAS). Pri týchto žiakoch je navrhnutý asistent učiteľa – pri viacnásobnom postihnutí. Asistent z projektu bol pridelený ku žiakom, jedná sa o chlapcov, z ktorých dvaja sú jednovaječné dvojčatá,“ informovala riaditeľka školy Dagmar Líšková Zemanová.
Žiaci so zdravotným znevýhodnením podľa nej potrebujú asistenciu, prípadne pomoc rozličného stupňa pri väčšine sebaobslužných činnostiach, pri príprave a ukladaní učebných pomôcok, orientovaní v prostredí, pri zvládaní výchovných cieľov, edukačnej činnosti, pri premiestňovaní sa dieťaťa po priestoroch školy či pri zvládaní nevhodných prejavov v správaní.
Jarmila Rajnincová súčasne upozorňuje, že počet detí so zdravotným znevýhodnením na Slovensku narastá a v súvislosti s tým narastajú aj špeciálne potreby, ktorých naplnenie zostáva na pleciach riaditeľov škôl.
„Rovnako, ako nie je reálne mať v každej obci fakultnú nemocnicu, nie je reálne urobiť z každej bežnej školy odborné pracovisko, ktoré bude vedieť vzdelávať žiakov s rôznymi druhmi a stupňami zdravotného znevýhodnenia.
Preto je dôležité, aby existovali školy a triedy špecializované na jeden druh zdravotného znevýhodnenia a aspoň v nich potrebný odborný a podporný personál, v ktorom majú svoje nezastupiteľné miesto aj asistenti učiteľa,“ podotkla s tým, že rezort školstva na základe zberu údajov o asistentoch učiteľov z mája 2019 prerozdelil peniaze na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením žiadateľom na rok 2019/2020 v závislosti od disponibilných zdrojov štátneho rozpočtu. V Trenčianskom kraji bolo preto podľa nej uspokojených menej ako 50 percent žiadateľov, školy ale majú aj iné možnosti financovania osobných nákladov asistentov učiteľov. „Napríklad z vlastného rozpočtu zvýšeného v zmysle uplatnenia koeficientov na žiakov so zdravotným znevýhodnením, z európskych štrukturálnych fondov či iných zdrojov,“ dodala.
