Juhozápadný obchvat Bardejova, dlhý 5,310 km, sa nachádza mimo zastavaného územia mesta. Obchvat zabezpečil nielen odľahčenie dopravy v centre, ale tiež aj dopravnú obslužnosť vďaka novým križovatkám.
S mostami aj protihlukovými stenami
Stavba juhozápadného obchvatu bola ako národný projekt robená v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Začiatok juhozápadného obchvatu je v križovatke na ul. kpt. Nálepku a štátnej cesty II/545 (pod nemocnicou) a trasa je napojená na pôvodnú cestu I/77 pred obcou Mokroluh.
Pri stavbe sa myslelo aj na udržanie komfortu tamojších obyvateľov, a preto nechýbajú protihlukové steny s dĺžkou 1 166 metrov, ktoré zaručujú zníženie zaťaženia hlukom.
V miestach kríženia preložky cesty I/77 so susednými komunikáciami, cestami a údoliami je vybudovaných celkovo šesť mostov, najdlhší má dĺžku 160 metrov. Takmer pol kilometra trasy z celkovej dĺžky obchvatu vedie po mostoch.
Postavili ho za rok a pol
Nový obchvat tak znížil dopravné zaťaženie, zlepšil životné prostredie v okolí existujúcej komunikačnej siete i zvýšil kapacitu cesty. Menší počet križovatiek pomohol kratšiemu času prejazdu.
Zanedbateľné nie je ani zníženie spotreby pohonných hmôt a nákladov a zvýšenie stupňa bezpečnosti dopravy.
Objednávateľom 5,310-kilometrového úseku juhozápadného obchvatu mesta bola Slovenská správa ciest. Výstavbu robilo Združenie – Bardejov, juhozápadný obchvat, ktorého hlavným partnerom je spoločnosť Eurovia SKs a partnerom spoločnosť Strabag. Tento národný projekt bol realizovaný v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Výstavba trvala 17 mesiacov. Celkové náklady boli stanovené na 33,25 milióna eur. Využívať ho motoristi začali v auguste 2016, dnes je už neodmysliteľnou súčasťou bardejovskej cestnej infraštruktúry.
