Diaľnica z Bratislavy až do Košíc. Dopravné spojenie, o ktorom sa hovorí už celé roky. Napriek tomu, že sa buduje pomalšie, ako by si vodiči želali, veľkým krokom a pozitívnym príkladom pohybu vecí je stavba úseku pri Prešove.
Ten by mal byť o necelé tri roky úplne hotový a pomôcť tak vodičom ušetriť nielen kilometre, čas, benzín, ale v neposlednom rade energiu a nervy, ktoré je nutné míňať pri prejazde tretím najväčším krajským mestom.
Megaprojekt, mega- investícia
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov juh je projekt výstavby pod patronátom Národnej diaľničnej spoločnosti. Svojím rozsahom a významom sa nepochybne radí medzi veľké projekty.
O stavbe
- Projekt výstavby diaľničného úseku D1 Prešov-západ – Prešov-juh je spolufinancovaný z Kohézneho fondu cez operačný program Integrovaná infraštruktúra.
- Celkové oprávnené náklady projektu sú 327 432 328,08 eura bez DPH.
- Z toho zdroj EÚ je 278 317 478,82 eura bez DPH.
- Z toho zdroj štátny rozpočet tvorí 49 114 849,20 eura bez DPH.
Celkové náklady projektu financované z Európskej únie v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra sú viac ako 327 miliónov eur bez DPH.
S výstavbou tohto úseku diaľnice sa začalo 1. júna 2017. Oficiálny koniec je podľa plánov koniec roka 2022, vzhľadom na bezproblémový priebeh sa skloňuje aj termín v lete 2021.
Dostať kamióny z mesta
Hlavným cieľom je vytvoriť ďalšiu časť prepojenia Bratislava – Košice a dobudovanie základného diaľničného ťahu D1.
Jeho spustením by došlo k skvalitneniu podmienok nielen pre vnútroštátnu, ale aj medzinárodnú dopravu. Kamióny a nákladná doprava, ktoré neúmerne zaťažujú prešovské vnútromestské komunikácie, by po dobudovaní tohto „obchvatu“ pomohli nielen odľahčeniu ciest, ale aj plynulosti a bezpečnosti.
Aktuálne stavaný úsek je v dĺžke 7,87 km. Po tom, čo bude daný do užívania vodičom, uvoľnili by sa cesty I/68 a 1/18 od kamiónov pre inú dopravu.
Pri tuneli v predstihu
Súčasťou úseku je aj tunel v dĺžke 2 244 metrov. V rámci projektu sú v pláne dve križovatky – mimoúrovňová križovatka Prešov Západ a mimoúrovňová križovatka Prešov Juh. Výstavba nie je jednoduchá aj vzhľadom na fakt, že súčasťou cesty by malo byť celkovo 18 mostných objektov.
Veľkým pozitívom je priebeh prác. Napríklad tunel západného obchvatu mesta – tunel Prešov – bol v júni tohto roku prerazený o tri mesiace skôr oproti plánovanému harmonogramu. V tuneli sa počíta s navrhovanou rýchlosťou 100 km/h. Vodiči tak po tom, čo obchvat otvoria, ušetria jazdou po tejto ceste približne 18 minút oproti doterajšej trase cez mesto.
