Železničiari postavia v Nových Zámkoch stredisko údržby vlakov za takmer 42 miliónov eur. Viac ako 33 a pol milióna pôjde z eurofondového operačného programu Integrovaná infraštruktúra, štát prispeje skoro šiestimi miliónmi z rozpočtu. Železničná spoločnosť Slovensko z vlastných zdrojov doloží 2,3 milióna eur.
„Novozámocké stredisko patrí k dôležitým projektom súčasného predstavenstva ZSSK. Musíme strategicky investovať aj do infraštruktúry, ktorá sa desiatky rokov zanedbávala,“ povedal Tomáš Kováč, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
Bude aj umývacia linka
„Kvalitnejšia údržba so sebou prináša zvýšenie kultúry cestovania i vyššiu bezpečnosť, keďže na novších a modernejších zariadeniach vieme v oveľa vyššej miere odhaliť možné riziká a včas im predísť,“ hovorí Kováč.
Stredisko technicko-hygienickej údržby, ako novému centru hovoria železničiari, bude stáť v areáli novozámockej stanice pri Detvianskej ulici. Vybudujú ho na mieste nevyužívaného rušňového depa. Zbúrajú kvôli nemu bývalé skládky uhlia, dielne, starú kotolňu, dva útulky a dve ďalšie stavby. Na ich mieste vyrastú dve veľké budovy. Hala prevádzkového ošetrenia súprav bude skoro 200 metrov dlhá a 25 metrov široká. Budú ňou prechádzať tri koľaje. „Po pristavení železničných koľajových vozidiel ich obhliadnu a skontrolujú podvozky. Nasledovať bude diagnostika elektrických a elektronických zariadení a prekontrolovanie vnútrajška vozidiel,“ vysvetľujú železničiari, čo sa bude v hale diať. „Doplní sa spotrebný materiál a vozidlá sa dozbroja vodou,“ pokračuje popis údržby vlakov. Poškodené a nefunkčné diely vymenia. Veľké opravy však v stredisku robiť nebudú. Za deň by mali stihnúť údržbu dvanástich vozňov.
Druhou dôležitou budovou centra údržby bude umývacia linka dlhá 72 a široká deväť metrov. Zvládne chemicky aj mechanicky očistiť rôzne druhy vozňov. Kapacita umyvárne by mala byť dvadsaťpäť koľajových vozidiel denne.
Predĺžili lehotu
„Nové Zámky predstavujú významný železničný uzol. Súčasne sú v tomto meste sústredené najnovšie vozidlá vozňového parku Železničnej spoločnosti Slovensko,” vysvetlil hovorca Kováč, prečo nové stredisko hygienicko-technickej údržby otvorí ZSSK práve v Nových Zámkoch.
„Centrum bude zabezpečovať kompletný servis vyššieho štandardu v rámci regiónu a pokryje výkony pre všetky požadované kapacity železničných koľajových vozidiel osobnej dopravy,” vysvetlil úlohy centra Tomáš Kováč.
Peniaze na projekt schválilo ministerstvo dopravy ešte na konci apríla. Pôvodne sa mal rozbehnúť už v júli, stavba sa však napokon pravdepodobne začne až na jar budúceho roka. Zdržanie spôsobilo zdĺhavé verejné obstarávanie. Obálky s ponukami pôvodne chceli otvárať už túto jar. Lehotu na predkladanie ponúk ale predĺžili až do 23. októbra.
Železničná spoločnosť požiadala o zmenu harmonogramu projektu. „Riadiaci orgán operačného programu Integrovaná infraštruktúra túto žiadosť schválil, pretože nevieme ovplyvniť dĺžku trvania procesu verejného obstarávania,“ povedal hovorca železničiarov Kováč.
Okrem Nových Zámkov postavia železničiari podobné údržbové centrá aj vo Zvolene a v Humennom. Z eurofondov plánujú tiež zmodernizovať komplexné centrá údržby v Bratislave, Žiline a Košiciach. Dohromady to má stáť viac ako dvesto miliónov eur.
