Košický samosprávny kraj (KSK) vlastní takmer dvetisíc kilometrov ciest, z toho v zlom technickom stave je takmer tretina z nich.
„V minulom roku sa nám podarilo opraviť viac ako 70 kilometrov ciest vo všetkých okresoch kraja, čo je trikrát viac, ako rok pred tým,“ informoval predseda KSK Rastislav Trnka.
Čo sa zmení za peniaze Únie?
Cieľom navrhovanej stavebnej úpravy na šiestich cestách je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zvýšenie dopravného komfortu a predĺženie životnosti ciest. Následne dôjde k minimalizácii nákladov na údržbu, zníži sa hladina hluku i emisií. Cieľovú skupinu predstavujú užívatelia cestnej dopravnej siete, najmä obyvatelia miest a obcí. Merateľným ukazovateľom je celková dĺžka rekonštruovaných alebo zrenovovaných ciest II. triedy s hodnotou 10,478 km.
Rozsiahlejšie opravy a rekonštrukcie robí kraj už od jari.
„Z úveru z Európskej investičnej banky chceme zrekonštruovať tri mosty a viac ako 40 kilometrov ciest za takmer 21 miliónov eur. Finančne najnákladnejšou bude rekonštrukcia povodňami poškodených ciest v okrese Košice-okolie v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov,“ uviedol Trnka.
Ide o cesty medzi Kysakom a Malou Lodinou, Kostoľanmi nad Hornádom, Družstevnou pri Hornáde, Trebejovom a Obišovcami za viac než dva milióny eur.
„Okrem toho dostanú nový šat aj cesty medzi obcami Boliarov-Bačkovík, v intraviláne Spišskej Novej Vsi, spojka do Letanoviec, cesta medzi Bajanmi a Lekárovcami, medzi Malým Ruskovom a Plechoticami, Zemplínskym Jastrabím a Cejkovom, ako aj v obci Drnava a spojka do Čučmy,“ uviedol riaditeľ Správy ciest KSK Jozef Rauch.
Väčšina renovácií je už ukončená alebo v konečnom štádiu, ako napríklad cesta medzi Bajanmi a Lekárovcami, ktorá by mala byť koncom októbra 2019 definitívne ukončená.
Z vlastných zdrojov vyčlenil kraj viac než 12 miliónov eur. Z nich chce väčšinu investovať do rekonštrukcie mostov.
Opravy sa dočká napríklad most cez rieku Laborec pri Michalovciach aj pri Vojanoch, most cez rieku Slaná v Brzotíne, aj most cez rieku Hnilec pri Gelnici.
„S rekonštrukciami viacerých mostov sme začali už v minulom roku. Ide napríklad o most cez Olšavu za Olšovanmi, most za Veľkými Raškovcami či most cez rieku Ondava pri Sirníku,“ doplnil riaditeľ.
Väčšina mostov je buď v konečnom štádiu opráv, alebo už po rekonštrukcii. Most cez Olšavu bol zrekonštruovaný už začiatkom septembra 2019.
Šesť ciest chce kraj opraviť z eurofondov v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu. V tomto roku je v pláne oprava cesty od obce Spišské Vlachy po Spišskú Novú Ves, ďalšie úseky by mali byť dokončené až o rok.
Tento projekt je súčasťou komplexnej obnovy ciest na hranici okresov Košice a Spišská Nová Ves a zahŕňa obce Spišské Vlachy, Kolinovce, Krompachy, Richnava, Kluknava, Margecany, Jaklovce a Veľký Folkmár. Projekt má mať finále v roku 2021, jeho rozpočet predstavuje viac ako 4,9 mil. eur, vlastné zdroje z toho predstavujú 250-tisíc eur.
