Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kraju už konečne pomôžu aj eurofondy

Banskobystrická župa už roky doplácala na nepríjemné dedičstvo.

Dva najhoršie cestné úseky v Banskobystrickom kraji sa konečne rekonštruujú.Dva najhoršie cestné úseky v Banskobystrickom kraji sa konečne rekonštruujú. (Zdroj: Zdroj foto: FB BBSK)

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) bol od decembra 2015, kedy Národný inšpektorát práce v odvolacom konaní definitívne potvrdil, že v minulosti porušil zákaz nelegálneho zamestnávania, odstavený od eurofondov. V tom čase bol županom Marian Kotleba.

Po volebnej zmene sa vedenie kraja mohlo pri investíciách do regiónov, v niektorých prípadoch ekonomicky najslabších v krajine, spoliehať najmä na vlastné zdroje. Aktuálne je situácia v čerpaní eurofondov banskobystrickou župou optimistickejšia.

„Dedičstvo po bývalom vedení kraja nás v tomto smere značne pribrzdilo. Preto ma teší, že sa nám s riadiacim orgánom podarilo dohodnúť a v niektorých prípadoch využil možnosť vyhlásiť výzvu pre subjekty, ktoré nelegálne nezamestnávali posledné tri roky namiesto pôvodných piatich,“ vyjadril sa vicežupan BBSK Ondrej Lunter s tým, že momentálne je to pre kraj veľká pomoc, najmä čo sa týka rozvoja dopravnej infraštruktúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Župa začína od nuly

Aktuálne má župa pripravené projekty za zhruba 40 miliónov eur, ktoré by do kraja mali smerovať práve z eurofondov. „Sme však v časovej tiesni, keďže bývalé vedenie župy nijakým spôsobom nepripravovalo eurofondové projekty, a tak začíname od nuly,“ podotkol Lunter. Zdôraznil, že pripraviť projektovú dokumentáciu tak, aby spĺňala kritériá pre čerpanie peňazí z eurofondov, je náročné. „Slovensku dokonca hrozí, že niektoré zdroje bude musieť vracať práve pre nedodržanie časových limitov, počas ktorých mali byť vyčerpané. Verím, že náš kraj to stihne.“

Sme v časovej tiesni, keďže bývalé vedenie župy nijakým spôsobom nepripravovalo eurofondové projekty. Začíname od nuly.

ONDREJ LUNTER,

Z eurofondov sa obnovujú cesty II. triedy

Dôležitým dokumentom v prípade čerpania eurofondov je aj plán udržateľnej mobility.

„Aj v tomto smere komunikujeme s riadiacim orgánom a podľa aktuálnych

Skryť Vypnúť reklamu

informácií by sme mali stihnúť vyčerpať aj druhý balík z eurofondov,“ pripomenul vicežupan a objasnil stratégiu prerozdeľovania zdrojov do jednotlivých regiónov v kraji.

„Peniaze z eurofondov môžeme použiť len na rekonštrukciu ciest II. triedy. Takže v projektoch sme sa zamerali najmä na ne s tým, že na obnovu ciest III. triedy použijeme peniaze z rozpočtu župy a tiež úverové prostriedky z vlády. To je dôvod, prečo peniaze z eurofondových výziev idú na cesty II. triedy a zhruba 95 percent vlastných prostriedkov ide na cesty III. triedy.“

Najhoršie cesty miznú

Najhoršími cestnými úsekmi v BBSK boli donedávna Tisovec – Dielik, Dielik – Muránska Huta, Muráň – Predná hora a Muránska Huta na hranici okresov Revúca a Brezno. „Ich rekonštrukcia sa začala v júli tohto roka a ide o najväčšiu rekonštrukciu ciest v kraji. Cesty spájajúce Tisovec s Červenou Skalou a Tornaľu s Muráňom obnovuje banskobystrická spoločnosť SMS, a. s. Vysúťažená hodnota zákazky je vyše osem miliónov eur,“ informoval Lunter.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová technológia

Technológia, ktorú banskobystrická župa v spomínaných prípadoch použila ako prvá spomedzi samosprávnych krajov na Slovensku, má zabezpečiť zhruba o desať rokov dlhšiu životnosť zrekonštruovaných ciest oproti komunikáciám, ktoré boli obnovené bežným postupom.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Euractiv Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.