Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Bez Európy by sme po R2 pri Zvolene dnes asi nejazdili

Približne deväť minút predstavuje úspora, ktorú priniesla vodičom rýchlostná cesta R2 za Zvolenom v smere na Košice. Ide o 20-kilometrový úsek Zvolen, východ – Kriváň, ktorý Národná diaľničná spoločnosť financovala v dvoch etapách prevažne z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

(Zdroj: Foto: Ján Krošlák)

Rýchlejšia a komfortnejšia jazda však nie je podľa diaľničiarov primárny cieľ rýchlostnej cesty, hlavným zmyslom je odklon tranzitnej dopravy z obcí, cez ktoré prechádza cesta 1. triedy a eliminácia prašnosti, hluku aj environmentálneho zaťaženia v nich.

Bola to cesta smrti, ale už nie je

Intenzita dopravy na tomto úseku v roku 2010 dosahovala 15-tisíc vozidiel za 24 hodín. Podľa odhadov by v roku 2030 malo po rýchlostnej ceste prechádzať 16,5-tisíca áut denne.

Aj to je dôvod, prečo nový úsek štvorprúdovej cesty privítali obyvatelia regiónu s nadšením.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na ceste 1/50 sa tvorili kolóny a dochádzalo na nej aj k vážnym dopravným nehodám, často smrteľným. Odklonením dopravy mimo mesta sa zvýšila plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal primátor Detvy Ján Šufliarský.

Práve tento úsek cesty 1. triedy označovala polícia za cestu smrti v regióne.

Vďaka štrukturálnym fondom Európskej únie, bez ktorých by dnes úsek rýchlostnej cesty medzi Zvolenskou Slatinou a Kriváňom zrejme nestál, je dnes cesta 1. triedy takmer bez nehôd.

Kvalitnejšia doprava, vodiči ušetria čas

Vodičov jazdiacich po R2 zasa potešili okrem ušetreného času aj palivové a finančné úspory.

Cestu stavali v dvoch etapách.

Rozpočet prvej, od Pstruše po Kriváň, predstavoval 177 miliónov eur.

Nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške viac ako 412-tisíc eur využila diaľničná spoločnosť pri projektovej príprave a takmer 132 miliónov eur pri samotnej výstavbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba 7,8-kilometrového úseku Zvolen, východ – Pstruša stála 82,3 milióna eur, viac ako 44 miliónov eur zafinancovala diaľničná z eurofondov.

„Vďaka možnosti čerpať peniaze z európskych fondov sa nám darí výrazne skvalitňovať dopravu,“ konštatoval vtedajší vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.

V období 2014 – 2020 z nich Slovensko 3 miliardami eur zafinancuje rozšírenie dopravných sietí na Slovensku.

„Zahŕňa to viac ako 100 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest a 126 kilometrov zrekonštruovaných železničných tratí,“ pripomenul Chrenek.

Pracujú na pokračovaní ďalších úsekov

V minulom období (2007 – 2013) sa peniaze z fondov Európskej únie využili v oblasti dopravy na vybudovanie 155 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest aj ciest I. triedy, tiež na modernizáciu ostatných ciest a 80 kilometrov železníc. Diaľničná už pracuje aj na pokračovaní R2 v smere na Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Na deväťkilometrový úsek Kriváň – Mýtna vyhodnocuje ponuky uchádzačov a na nadväzujúcom vyše 13-kilometrovom úseku po Lovinobaňu, Tomášovce už práce začali na prelome septembra a októbra. Tento úsek má byť hotový v júli 2021.

Otázne zatiaľ zostáva pokračovanie R2 v opačnom smere s napojením na rýchlostné cesty R1 a R2 pri Budči.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Euractiv Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.