Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
SLOVENSKO JE JEDNÝM Z PREMIANTOV, ČERPÁ 1,5-NÁSOBOK PRIEMERU ÚNIE

Méry: Ak nemá tím priebojného človeka, podľahne byrokracii

Význam eurofondov je nespochybniteľný. Slovensko ešte stále viac dostáva, ako dáva.

Juraj Méry a Denisa Žilákova na konferencii o doprave, ktorú v septembri organizoval Petit Press.Juraj Méry a Denisa Žilákova na konferencii o doprave, ktorú v septembri organizoval Petit Press. (Zdroj: Foto: MK)

Ak sa pozrieme len na cesty, od roku 2007 sme vybudovali takmer 260 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.

Zmodernizovali sme bezmála 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a vyše 640 kilometrov ciest I. triedy, k tomu aj takmer 1450 kilometrov ciest II. a III. triedy. A to sú už pekné vzdialenosti.

Doprava si polepšila

Z dopravných projektov EÚ z operačného programu Integrovaná infraštruktúra išli peniaze v období 2014 až 2020 napríklad na:

  •  výstavbu diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno (124,24 mil. eur),
  • výstavbu diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh (278,32 mil. eur),
  • výstavba rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša, 2. fáza (37,46 mil. eur),
  • rekonštrukcia cesty I. triedy I/77 Smilno – Svidník, druhá fáza (10,34 mil. eur)

Mimo cestnej infraštruktúry pomohli eurofondy aj pri modernizácii vozového parku trolejbusov v Prešove (6,7 mil. eur) či modernizácii železničnej trate Púchov – Žilina, pre traťovú rýchlosť do 160 km/h, tiež I. etape Púchov – Považská Teplá (297,14 mil. eur).

Skryť Vypnúť reklamu

Patríme k premiantom

Práve operačný program Integrovaná infraštruktúra je silným ťahúňom eurofondov.

V súčasnosti je najlepší či už na úrovni čerpania, kontrahovania či alokácie. Slovensko má v ňom alokovaných 3,95 miliárd eur. Ku koncu augusta sme vyčerpali 35 percent, na 68 percent sú podpísané zmluvy.

Podľa Juraja Méryho, generálneho riaditeľa Sekcie projektov na ministerstve dopravy a výstavby, je Slovensko jedným z premiantov Európskej únie, keďže z tohto balíka čerpáme 1,5-ná-sobok európskeho priemeru.

Odbúravanie byrokracie

Všetci, ktorí prichádzajú do kontaktu s eurofondami, si sťažujú na prílišnú byrokraciu pri ich administrovaní.

„Šikanovanie dodávateľov pri určení hodnoty zákazky, siahodlhé materiály, množstvo tabuliek, verejné obstarávanie, námietky tých, ktorí neuspeli, monitorovacie správy, nahrávanie zmien do systému, žiadosti o platbu, množstvo kontrol,“ konkretizuje Ivan Lužica, riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group. „Niektorí aj oľutovali, že do projektov išli.“

Skryť Vypnúť reklamu

Priestor na odbúravanie je. Ako povedala Denisa Žiláková, generálna riaditeľka sekcie Centrálny koordinačný orgán Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, za posledné dva roky odstránili až deväť z 30 príloh, ktoré musí žiadateľ doložiť. „Nie je to veľa, ale ani málo. Tie prílohy si riadiaci orgán sám dohľadá zo špecializovaného registra príloh.“

Aj úradníci sa boja

S tým, že byrokracia je veľká a administráciu treba zjednodušovať, súhlasí aj Juraj Méry.

„Často sa snažíme byť pápežskejší ako pápež, a to má podiel na pomalšom čerpaní eurofondov ako takých,“ myslí si.

Úradníci sa podľa neho niekedy boja prijať rozhodnutie. „Aj keď logika hovorí, že niektoré veci by mohli prejsť kontrolou, namiesto toho, aby povedali, že je to na 95 percent v poriadku, povedia, že to nie je stopercentné. A ideme odznova.“

Skryť Vypnúť reklamu

Výzvou pre štát je mať v aparáte samostatnejších úradníkov.

Ak by mal Méry odhadnúť podiel štátu na pomalom čerpaní eurofondov, práve štátnemu aparátu by dal 40 percent.

Ďalších 30 percent pripisuje nie kvalitnej projektovej príprave veľkých infraštruktúrnych projektov.

„Ak by prijímatelia konzultovali prípravu s riadiacim orgánom, poriešili by dopredu niektoré náležitosti, o ktorých už vedia, že v minulosti zlyhali. Bolo by menej námietok, či už vo verejnom obstarávaní alebo v procesoch environmentálneho posudzovania, a tým by bolo čerpanie rýchlejšie.“

Ďalších 30 percent ovplyvňuje podľa Méryho angažovanosť, teda ľudský faktor na strane prijímateľa. Pozná obec, ktorá sa prihlásila do viac ako dvadsiatich výziev.

„Starosta chodil, snoril, vyčerpal niekoľko miliónov. Celé budovanie dediny pomocou eurofondov bolo na ňom. Bol ťahúňom, hnacím motorom,“ vysvetlil Méry a dodal, že ak tím nemá človeka s drajvom, narazí na byrokraciu a vzdá sa. „On sa nevzdal.“

Čo nás čaká

Nové programové obdobie na roky 2021 až 2027 nebude zásadne meniť doterajšie priority a štruktúru investícií z pohľadu verejnej dopravy ako alternatívy k existujúcej individuálnej doprave.

„Bojujeme za to, aby čo najviac peňazí išlo do dopravy. Priority sú veľmi podobné ako doteraz, teda budovanie verejnej siete, verejná osobná doprava. Čo je viac zvýraznené, je ekológia,“ hovorí Denisa Žiláková.

„Silnie dôraz na elimináciu CO2, na ekologickejšie druhy dopravy, ako električky, trolejbusy, teda dopravu, ktorá najmenej vyvoláva emisie v mestskom prostredí Európa sa ale tiež silno pozerá na smart záležitosti.“

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 19 886
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 021
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 670
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 516
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 297
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Euractiv Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.