Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Proti záškoláctvu i šikanovaniu

Za psychologičkou chodia žiaci aj učitelia. Spočiatku sa tomu bránili.

Spoločná aktivita žiakov z Veľkej Británie, Poľska a zo ZŠ kniežaťa Pribinu pod vedením školskej psychologičky Reginy Vrbenskej.Spoločná aktivita žiakov z Veľkej Británie, Poľska a zo ZŠ kniežaťa Pribinu pod vedením školskej psychologičky Reginy Vrbenskej. (Zdroj: Foto: archív ZŠ)

NITRA Dve asistentky učiteľa, školská psychologička a sociálny pedagóg na čiastočný úväzok pracujú v Základnej škole kniežaťa Pribinu v Nitre vďaka peniazom z Európskeho sociálneho fondu. Projekt sa volá Inkluzívny tím. „Je na tri roky, končí sa v decembri 2020,“ povedala riaditeľka školy Iveta Miková. Celková hodnota projektu je 132 660 eura, z toho 95 percent financuje Európska únia a štát (126 027 eur). Základná škola prispieva piatimi percentami.

Pod tlakom

Špecialisti pomáhajú vyrovnávať znevýhodnenia žiakov a zabezpečiť rovnosť príležitostí vo výchovno-vzdeláva-com procese. „Dnešná doba prináša mnoho nežiaducich javov a problémov, ktoré sme nie vždy pripravení zvládnuť. Je vyvíjaný tlak nielen na rodičov, ale aj na žiakov a pedagógov. Preto sme v škole vytvorili inkluzívny tím,“ vysvetľuje riaditeľka.

Skryť Vypnúť reklamu

V rámci projektu zabezpečujú pre žiakov poradenstvo, riešia „záškoláctvo, šikanovanie, kriminalitu či extrémizmus, ale aj etické a sociálne poruchy v správaní“. Ak je to potrebné, spolupracujú aj s ďalšími inštitúciami, ako je napríklad polícia či sociálna kuratela.

Počúva, nesúdi

Riaditeľka hovorí, že školský psychológ poskytuje deťom, rodičom a pedagógom individuálne aj skupinové psychologické služby a konzultácie. Realizuje tiež preventívne skupinové stretnutia na zlepšenie klímy v triede. „No predovšetkým, je to človek, ktorý počúva a chápe, nesúdi a nehodnotí“.

Spočiatku si žiaci nevedeli nájsť cestu do kancelárie psychologičky. Dnes sa jej zdôverujú nielen s tým, čo ich trápi v škole, ale často hovoria aj o domácom týraní, o problémoch v neúplných rodinách, rozvode či o vzťahových problémoch medzi rovesníkmi. „Veľa vecí z ich komunikácie psychologička nezverejňuje, ale pokiaľ ide o problémy, ktoré už treba riešiť spoločne, osloví inkluzívny tím a dohodneme sa na postupe.“

Skryť Vypnúť reklamu

Od školskej psychologičky sa veľa naučili aj pedagógovia. „Jej pohľad na riešenie problémov je iný – často sa naň pozerá z pozície dieťaťa,“ poznamenala riaditeľka.

Za psychologičkou chodia aj triedni učitelia a hľadajú postup na zvládnutie problémovej situácie. Spočiatku sa tomu bránili.

Lepšie výsledky

Hlavný prínos práce asistenta vidí riaditeľka v tom, že pomáha žiakom rozvíjať ich schopnosti. „Spolupráca s učiteľom, motivácia žiakov, povzbudzovanie a hľadanie spôsobov, ako niečo vysvetliť, pomáhajú deťom dosahovať lepšie výsledky, zažiť pocit vlastného úspechu a cítiť sa v škole dobre.“

V škole majú štyroch asistentov – dvoch v rámci projektu, dvoch platí ministerstvo školstva. „Najväčšiu radosť som mala na záver školského roka, keď sa žiak rozhodol zabojovať o lepšiu známku. Viem, koľko úsilia ho to stálo. Predtým by asi prijal horšie hodnotenie, aby nezažil zlyhanie,“ zdôverila sa jedna z asistentiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomína, že asistent je zároveň pre žiakov človek, ktorému môžu dôverovať a zveriť sa mu aj s osobnými alebo rodinnými starosťami.

Každý má iné tempo

„Pri riešení problémov sa asistenti vždy môžu obrátiť na zvyšok tímu a tak s pomocou školského psychológa a špeciálneho pedagóga nájsť komplexné riešenie ušité na mieru podľa individuálnych potrieb žiaka,“ dodáva riaditeľka.

Hovorí, že sú žiaci, ktorí potrebujú pomôcť menej, a sú takí, ktorým asistentka pomáha viac. Opätovne im vysvetlí preberané učivo, podporuje ich koncentráciu. „Ak žiak na hodine nestíha, pracujem s ním jeho vlastným tempom. Pri písaní písomných prác sa mu snažím zadanie vysvetliť tak, aby naň dokázal odpovedať,“ uviedla príklad asistentka.

Aby pomohla žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vyhotovuje pre nich aj rôzne didaktické pomôcky a učí ich, ako s nimi pracovať.

Práca s rodinou

Sociálny pedagóg vstupuje do riešenia problémov „predovšetkým vtedy, keď treba osloviť rodinu, prípadne pracovať s triedou alebo jednotlivcami“. Ide najmä o prípady šikanovania, krádeže, návykových látok.

„Dokáže vyšetriť – vypočuť deti a následne so zistenými skutočnosťami oboznámi vedenie školy a inkluzívny tím. Spoločne sa dohodneme na ďalšom postupe a prijmeme opatrenia. Sociálny pedagóg potom často pracuje s rodinami, alebo trieda absolvuje preventívny program pod jeho vedením, presne zameraný na daný problém,“ konštatuje riaditeľka.

Okamžite a priamo v škole

„Keď sme začali s týmto projektom, mali sme cieľ: riešiť problémy žiakov, rodičov a pedagógov okamžite a priamo v škole, bez toho, aby sme museli oslovovať iné inštitúcie, kde je tento proces príliš zdĺhavý a neadresný,“ hovorí riaditeľka.

Ľudia z inkluzívneho tímu poznajú žiakov a ich rodiny, dennodenne sa s nimi stretávajú a okamžite dokážu riešiť zistené problémy. „Vďaka tomu, že máme v súčasnosti spolu štyroch asistentov (aj keď je tento počet stále nedostatočný), dokážeme efektívne pracovať s deťmi, ktoré to potrebujú,“ pochvaľuje si riaditeľka.

Zdôrazňuje, že je veľmi potrebná spolupráca troch zložiek – žiaka, rodiča a učiteľa-asistenta. Uvádza aj príklad: „Máme v škole žiaka, ktorý k nám prišiel ako veľmi problémové dieťa s ťažkou diagnózou z autistického spektra. Vďaka rodine, ktorá urobila maximum, a pomoci všetkých z nášho inkluzívneho tímu, dnes dieťa prospieva a predovšetkým – v škole sa cíti dobre.“

Čo bude ďalej?

„Osobne si neviem predstaviť, čo budeme robiť, keď sa skončí projekt. Vďaka nemu dokáže čiastočne odbremeniť pedagógov od sústavného riešenia výchovných problémov a potom majú väčší priestor na vyučovací proces,“ hovorí riaditeľka.

Myslí si, že spomínané pracovné pozície by mali byť automaticky financované z rozpočtu ministerstva školstva, pretože tvorba projektu a jeho riadenie počas troch rokov je mimoriadne náročné. „Ďalším problémom sú nedostatočné finančné prostriedky – projekt nezohľadňuje navýšenie tabuľkových platov pedagogických a odborných zamestnancov či kvalifikáciu, preto musíme projekt dofinancovávať. Keďže sme veľká škola, ktorá má 530 žiakov, zvládame to, ale je to na úkor zníženia prostriedkov pre ostatných zamestnancov,“ poukázala riaditeľka.

Verí, že skončení projektu sa podarí nájsť peniaze na pokračovanie práce inkluzívneho tímu. „Je to veľký prínos, aj vďaka nemu je o školu veľký záujem zo strany rodičov a žiakov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 19 886
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 021
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 670
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 516
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 297
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Euractiv Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.