NITRA Dve asistentky učiteľa, školská psychologička a sociálny pedagóg na čiastočný úväzok pracujú v Základnej škole kniežaťa Pribinu v Nitre vďaka peniazom z Európskeho sociálneho fondu. Projekt sa volá Inkluzívny tím. „Je na tri roky, končí sa v decembri 2020,“ povedala riaditeľka školy Iveta Miková. Celková hodnota projektu je 132 660 eura, z toho 95 percent financuje Európska únia a štát (126 027 eur). Základná škola prispieva piatimi percentami.
Pod tlakom
Špecialisti pomáhajú vyrovnávať znevýhodnenia žiakov a zabezpečiť rovnosť príležitostí vo výchovno-vzdeláva-com procese. „Dnešná doba prináša mnoho nežiaducich javov a problémov, ktoré sme nie vždy pripravení zvládnuť. Je vyvíjaný tlak nielen na rodičov, ale aj na žiakov a pedagógov. Preto sme v škole vytvorili inkluzívny tím,“ vysvetľuje riaditeľka.

V rámci projektu zabezpečujú pre žiakov poradenstvo, riešia „záškoláctvo, šikanovanie, kriminalitu či extrémizmus, ale aj etické a sociálne poruchy v správaní“. Ak je to potrebné, spolupracujú aj s ďalšími inštitúciami, ako je napríklad polícia či sociálna kuratela.
Počúva, nesúdi
Riaditeľka hovorí, že školský psychológ poskytuje deťom, rodičom a pedagógom individuálne aj skupinové psychologické služby a konzultácie. Realizuje tiež preventívne skupinové stretnutia na zlepšenie klímy v triede. „No predovšetkým, je to človek, ktorý počúva a chápe, nesúdi a nehodnotí“.
Spočiatku si žiaci nevedeli nájsť cestu do kancelárie psychologičky. Dnes sa jej zdôverujú nielen s tým, čo ich trápi v škole, ale často hovoria aj o domácom týraní, o problémoch v neúplných rodinách, rozvode či o vzťahových problémoch medzi rovesníkmi. „Veľa vecí z ich komunikácie psychologička nezverejňuje, ale pokiaľ ide o problémy, ktoré už treba riešiť spoločne, osloví inkluzívny tím a dohodneme sa na postupe.“
Od školskej psychologičky sa veľa naučili aj pedagógovia. „Jej pohľad na riešenie problémov je iný – často sa naň pozerá z pozície dieťaťa,“ poznamenala riaditeľka.
Za psychologičkou chodia aj triedni učitelia a hľadajú postup na zvládnutie problémovej situácie. Spočiatku sa tomu bránili.
Lepšie výsledky
Hlavný prínos práce asistenta vidí riaditeľka v tom, že pomáha žiakom rozvíjať ich schopnosti. „Spolupráca s učiteľom, motivácia žiakov, povzbudzovanie a hľadanie spôsobov, ako niečo vysvetliť, pomáhajú deťom dosahovať lepšie výsledky, zažiť pocit vlastného úspechu a cítiť sa v škole dobre.“
V škole majú štyroch asistentov – dvoch v rámci projektu, dvoch platí ministerstvo školstva. „Najväčšiu radosť som mala na záver školského roka, keď sa žiak rozhodol zabojovať o lepšiu známku. Viem, koľko úsilia ho to stálo. Predtým by asi prijal horšie hodnotenie, aby nezažil zlyhanie,“ zdôverila sa jedna z asistentiek.
Pripomína, že asistent je zároveň pre žiakov človek, ktorému môžu dôverovať a zveriť sa mu aj s osobnými alebo rodinnými starosťami.
Každý má iné tempo
„Pri riešení problémov sa asistenti vždy môžu obrátiť na zvyšok tímu a tak s pomocou školského psychológa a špeciálneho pedagóga nájsť komplexné riešenie ušité na mieru podľa individuálnych potrieb žiaka,“ dodáva riaditeľka.
Hovorí, že sú žiaci, ktorí potrebujú pomôcť menej, a sú takí, ktorým asistentka pomáha viac. Opätovne im vysvetlí preberané učivo, podporuje ich koncentráciu. „Ak žiak na hodine nestíha, pracujem s ním jeho vlastným tempom. Pri písaní písomných prác sa mu snažím zadanie vysvetliť tak, aby naň dokázal odpovedať,“ uviedla príklad asistentka.
Aby pomohla žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vyhotovuje pre nich aj rôzne didaktické pomôcky a učí ich, ako s nimi pracovať.
Práca s rodinou
Sociálny pedagóg vstupuje do riešenia problémov „predovšetkým vtedy, keď treba osloviť rodinu, prípadne pracovať s triedou alebo jednotlivcami“. Ide najmä o prípady šikanovania, krádeže, návykových látok.
„Dokáže vyšetriť – vypočuť deti a následne so zistenými skutočnosťami oboznámi vedenie školy a inkluzívny tím. Spoločne sa dohodneme na ďalšom postupe a prijmeme opatrenia. Sociálny pedagóg potom často pracuje s rodinami, alebo trieda absolvuje preventívny program pod jeho vedením, presne zameraný na daný problém,“ konštatuje riaditeľka.
Okamžite a priamo v škole
„Keď sme začali s týmto projektom, mali sme cieľ: riešiť problémy žiakov, rodičov a pedagógov okamžite a priamo v škole, bez toho, aby sme museli oslovovať iné inštitúcie, kde je tento proces príliš zdĺhavý a neadresný,“ hovorí riaditeľka.
Ľudia z inkluzívneho tímu poznajú žiakov a ich rodiny, dennodenne sa s nimi stretávajú a okamžite dokážu riešiť zistené problémy. „Vďaka tomu, že máme v súčasnosti spolu štyroch asistentov (aj keď je tento počet stále nedostatočný), dokážeme efektívne pracovať s deťmi, ktoré to potrebujú,“ pochvaľuje si riaditeľka.
Zdôrazňuje, že je veľmi potrebná spolupráca troch zložiek – žiaka, rodiča a učiteľa-asistenta. Uvádza aj príklad: „Máme v škole žiaka, ktorý k nám prišiel ako veľmi problémové dieťa s ťažkou diagnózou z autistického spektra. Vďaka rodine, ktorá urobila maximum, a pomoci všetkých z nášho inkluzívneho tímu, dnes dieťa prospieva a predovšetkým – v škole sa cíti dobre.“
Čo bude ďalej?
„Osobne si neviem predstaviť, čo budeme robiť, keď sa skončí projekt. Vďaka nemu dokáže čiastočne odbremeniť pedagógov od sústavného riešenia výchovných problémov a potom majú väčší priestor na vyučovací proces,“ hovorí riaditeľka.
Myslí si, že spomínané pracovné pozície by mali byť automaticky financované z rozpočtu ministerstva školstva, pretože tvorba projektu a jeho riadenie počas troch rokov je mimoriadne náročné. „Ďalším problémom sú nedostatočné finančné prostriedky – projekt nezohľadňuje navýšenie tabuľkových platov pedagogických a odborných zamestnancov či kvalifikáciu, preto musíme projekt dofinancovávať. Keďže sme veľká škola, ktorá má 530 žiakov, zvládame to, ale je to na úkor zníženia prostriedkov pre ostatných zamestnancov,“ poukázala riaditeľka.
Verí, že skončení projektu sa podarí nájsť peniaze na pokračovanie práce inkluzívneho tímu. „Je to veľký prínos, aj vďaka nemu je o školu veľký záujem zo strany rodičov a žiakov.“