Myjava: Orientovali sa na sociálne služby
Mesto Myjava sa zapojilo do národného projektu orientovaného na podporu vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni.
„Predmetom projektu bolo a je poskytnutie finančných prostriedkov za výkon troch zamestnancov Komunitného centra Khamoro v Myjave, finančných prostriedkov na prácu s cieľovou skupinou v zmysle zákona o sociálnych službách, metodickú podporu, vzdelávanie a supervíziu na obdobie do konca augusta toho roku,“ upresňuje Lenka Bunčiaková, vedúca oddelenia regionálneho rozvoja mesta Myjava.
Vylúčených vťahujú do spoločnosti
Ako ďalej uvádza, poslaním projektu je prostredníctvom poskytovania odborných činností a aktivít prispievať k sociálnemu začleneniu osôb sociálne vylúčených a sociálnym vylúčením ohrozených, či už Rómov i Nerómov, a to ako na individuálnej, tak i lokálnej úrovni tak, aby sa neuzatvárali do svojej komunity.

„Znamená to, že týmto osobám KC Khamoro Myjava sprístupňuje také príležitosti a možnosti, ktoré im a ich rodinám napomôžu plne sa zapojiť do ekonomického, sociálneho a kultúrneho života v lokalite Myjava a i v celej spoločnosti,“ pokračuje.
Komunitné centrum je neutrálnym priestorom pre marginalizované i minoritné skupiny občanov.
„Predstavuje otvorený priestor, ktorý nikomu nepatrí a slúži na stretávanie sa ľudí v komunite,“ vysvetľuje Bunčiaková.
Ak to máme rozmeniť na drobné, cieľom Komunitného centra Khamoro je zlepšiť život sociálne vylúčeným a sociálnym vylúčením ohrozených osôb, predovšetkým rómskej národnostnej menšiny, ich všestranné pozdvihnutie a následne aj lepšie začlenenia do spoločnosti. Svoje služby komunitné centrum poskytuje bezplatne – v priestoroch i terénnou formou.
To druhé sa deje aj cez výlety, preventívne programy, účasť na rôznych akciách a podobne.
Žilina: V základnej škole úspešnejší
Mesto Žilina zrealizovalo niekoľko projektov z operačného programu Ľudské zdroje. Ako na radnici vnímajú ich efekt? „V rámci operačného programu Ľudské zdroje mesto Žilina realizuje projekty v 11 žilinských základných školách zamerané na zvýšenie inkluzívnosti vzdelávania, na ktoré získalo nenávratný finančný príspevok celkovo vo výške 1 148-tisíc eur,“ vysvetľuje Erika Lašútová, vedúca oddelenia mediálnej komunikácie a propagácie.
Vďaka programu s názvom V základnej škole úspešnejší v Žiline vytvorili 33 nových pracovných miest pre špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov, školských psychológov a asistentov učiteľov, ktorí spolupracujú pri rôznych činnostiach orientovaných na znevýhodnených žiakov.
Rozvíjajú spoluprácu školy s rodičmi
A aký je efekt? „Zapojenie inkluzívneho tímu do výchovno-vzdelávacieho procesu prispieva k vyrovnávaniu rozdielov medzi znevýhodnenými a ostatnými žiakmi, rozvíja spoluprácu medzi rodičmi a komunitou a podporuje interkultúrne prostredie v triedach,“ hodnotí Lašútová.
Projekty sa budú realizovať tri roky, v súčasnosti sú v Žiline v druhom roku ich realizácie.