Do školských lavíc si sadajú žiaci z rôzneho sociálneho prostredia. Sú medzi nimi aj školáci z chudobných rodín, bez základných pomôcok na vyučovanie, takí, ktorí nemajú doma vytvorené vhodné prostredie na prípravu, nevynímajúc detí z marginalizovaných rómskych komunít.
Pomocná ruka, ktorú sme prijali
Európska únia im podáva pomocnú ruku prostredníctvom svojho sociálneho fondu. Od februára 2016 je na Slovensku, v rámci Operačného programu Ľudské zdroje, realizovaný projekt Škola otvorená všetkým. Prebiehať bude do konca novembra 2019 a je naň vyčlenených takmer 30 miliónov eur.
„Bežné školy s inkluzívnou orientáciou sú najefektívnejším prostriedkom na elimináciu diskriminujúcich postojov, vyplývajúcich z fyzického, sociálneho či jazykového znevýhodnenia detí a žiakov. Poukazuje na to národný projekt Škola otvorená všetkým, ktorého cieľom je presadzovanie inkluzívneho modelu vzdelávania v 130 základných školách a 50 materských školách v rámci celého Slovenska, okrem Bratislavského kraja,“ informuje rezort školstva.
FAKTY
Škola otvorená všetkým
- Projekt sa realizuje v 130 základných a 50 materských školách v rámci Slovenska v rámci operačného programu Ľudské zdroje.
- Zapojené sú školy zo všetkých krajov, okrem Bratislavského, konkrétne v okresoch: Bardejov, Brezno, Galanta, Gelnica, Humenné, Kežmarok, Komárno, Košice, Košice – okolie, Krupina, Levice, Levoča, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Medzilaborce, Michalovce, Nitra, Nové Mesto nad Váhom, Nové Zámky, Poprad, Prešov, Revúca, Rimavská Sobota, Rožňava, Sabinov, Snina, Sobrance, Spišská Nová Ves, Stará Ľubovňa, Stropkov, Svidník, Trebišov, Trnava, Veľký Krtíš, Vranov nad Topľou.
- Projekt spolufinancuje Európsky sociálny fond.
- Celková suma, vyčlenená na projekt predstavuje 29 882 756 eur.
- Doba realizácie projektu: 1. 2. 2016 – 30. 11. 2019.
Dá sa využiť v ktorejkoľvek škole
Podľa vyjadrenia Pavla Kočiša, garanta v prostredí základných škôl, spomínaný model vzdelávania je aplikovateľný v akejkoľvek škole. Učebnými osnovami a pedagogickými metódami umožňuje každému žiakovi byť súčasťou školy, bez ohľadu na pôvod alebo zdravotné postihnutie. Potvrdzuje to aj celodenný výchovný systém (CVC), možno ho uplatniť v akýchkoľvek podmienkach.
„Zahŕňa intenzívnu výchovnú prácu so žiakom aj po vyučovaní, prostredníctvom popoludňajších voľnočasových aktivít. Ich súčasťou je aj príprava na vyučovanie. Tá je u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, respektíve marginalizovaných rómskych komunít, veľmi dôležitá,“ pripomenul Kočiš.
Ďalšia výhoda projektu spočíva v personálnej pomoci v podobe stoviek odborných zamestnancov a pedagogických asistentov. Sú zainteresovaní do celodenného výchovného systému a v prípade potreby uskutočňujú odborné intervencie priamo v rodinách žiakov.
Súčasťou projektu sú stimulačné programy
„Odborné diskusie poukazujú na fakt, že predchádzať školskej neúspešnosti je potrebné už v predškolskom veku. Preto sa pôsobenie pedagogických asistentov a odborných zamestnancov neobmedzuje iba na základné školy,“ zdôrazňuje rezort školstva.

Dopĺňa, že preto sú súčasťou inkluzívneho modelu v prostredí materských škôl sú aj rôzne stimulačné programy, pomáhajúce deťom pripraviť sa na vstup do základnej školy.
„No stále je však veľa detí, ktoré z rôznych dôvodov na Slovensku materskú školu navštevovať nemôžu,“ hovorí Alena Vrábľová, garantka v prostredí materských škôl.
„Práve im je čiastočnou pomocou realizácia neformálneho vzdelávania,“ zakončila.