Minister Jozef Ráž: Žilina je aktuálne môj pracovný vesmír

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?

Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Budú naše cesty zodpovedať požiadavkám kladeným na bezpečnosť európskych ciest?

Aj na tieto otázky odpovedala Medzinárodná dopravná konferencia 2025, ktorá sa v utorok tohto týždňa (30. septembra) konala v hoteli Holiday Inn Žilina.

Hľadali spôsob ako zlepšiť budovanie ciest

Jej cieľom bola výmena skúsenosti v oblasti dopravnej infraštruktúry, výstavby či verejnej dopravy a tiež ambícia byť novou a modernou platformou, ktorá spája ľudí z praxe s verejným sektorom a autoritami z akademickej obce pri nachádzaní riešení pre modernú infraštruktúru ciest v dopravnom mixe Slovenska.

Organizovala ju komunikačná agentúra M KREO s odbornou pomocou Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na konferencii v jednotlivých paneloch a v diskusii vystúpili uznávaní odborníci, inšpiratívni vizionári a autority z akademickej obce a praxe, okrem Slovenska aj z Čiech a Srbska. V rámci troch panelov prezentovalo svoje príspevky pätnásť spíkrov.

Slovensko má v doprave tri priority

V úvode konferencie pred viac ako štyrmi stovkami účastníkov vystúpil minister dopravy Jozef Ráž. Zdôraznil, že Vláda SR si vo svojom programovom vyhlásení vytýčila za jednu z mnohých priorít v doprave aj zabezpečenie progresu pri výstavbe medzinárodných koridorov smerujúcich územím Slovenska, a to najmä diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R4. Za obrovský míľnik označil podpísanie troch zmlúv o dielo na D3, ktoré tvorilo jeden z bodov programu konferencie.

Žilinu minister Jozef Ráž považuje za svoj pracovný vesmír, keďže v tomto čase dochádza v meste a jeho blízkom okolí k finalizácii troch významných dopravných stavieb – tunela Višňové, komplexnej rekonštrukcii a modernizácii železničného uzla v Žiline, a tiež začiatku výstavby D3, ktorá je súčasťou medzinárodnej európskej cesty E75 prepájajúcej Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Severné Macedónsko, Grécko a na severe sa spája s nórskym prístavom Vardö.

Tri úseky diaľnice na Kysuciach sa budú stavať naraz

Výstavba všetkých troch úsekov diaľnice D3 na Kysuciach predstavuje najväčší diaľničný projekt posledných rokov. Po ich dokončení pribudne v regióne 26 kilometrov novej diaľnice. Hodnota zákaziek predstavuje zhruba 890 miliónov eur, pričom 85 percent nákladov bude financovaných z eurofondov.

Zmluvné lehoty výstavby sú nastavené na 3,5 roka, úsek s tunelom Horelica na 4,5 roka. Všetky tri úseky sa budú budovať naraz. „Stavba sa nezaobíde bez zásahov do živej premávky, dopravné obmedzenia počas výstavby budú ale násobne kratšie,“ uviedol J. Ráž.

Aktuálne má existujúci ťah D3 necelých 40 kilometrov. Ako uviedla NDS, dĺžka kysuckej diaľnice sa po výstavbe predĺži o 21 kilometrov štvorprúdovej diaľnice a päť kilometrov polovičného profilu, vrátane druhej rúry tunela Horelica. „Po dobudovaní vznikne súvislý diaľničný ťah od Žiliny až po Hranice s Poľskom,“ povedal Filip Macháček, generálny riaditeľ NDS.

Diaľnice sa zbytočne predražujú

NDS za ostatné dva roky odovzdala do užívania na D3 privádzač D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto, Zelený most Svrčinovej, na R3 úsek Tvrdošín – Nižná a na R2 úsek Košice Šaca – Košické Oľšany. Pred odovzdaním sú úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, rozšírenie úseku v časti Bratislava - Triblavina a Hubová – Ivachnová. Stavia sa severný obchvat Prešova II. etapa na R4 a I. etapa úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča na R1. Túto jeseň motoristická verejnosť už bude využívať aj novovybudovaný úsek Kriváň – Mýtna na R2.

Konferencia sa venovala aj témam budúcnosti ciest na Slovensku, príprave ich výstavby, bezpečnosti a inovatívnym riešeniam. Štátny tajomník MD SR Igor Choma počas svojho vystúpenia podotkol, že zlé politické rozhodnutia diaľnice predražujú, preto treba podľa neho uprednostniť dokončenie rozostavaných stavieb.

Receptom z Česka je stabilita

Nadviazal na to v diskusii aj Radek Mátl, generálny riaditeľ Riaditeľstva ciest a diaľnic Českej republiky, ktorý označil za najdôležitejší akcelerátor výstavby diaľnic v Čechách politickú podporu, legislatívu, ktorá má jasné pravidlá a viacročnú stabilitu a podporu financovania od vlády až po samosprávu. Aj preto v tomto roku riaditeľstvo hospodári s rekordným ročným rozpočtom vo výške viac ako 81 mld. korún. Aktuálne v Čechách budujú viac ako 185 kilometrov diaľnic a 75 kilometrov ciest I. triedy.

Slovensko je rozostavané hlavne zásluhou eurofondov. Vo svojom vystúpení to zdôraznila štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková. Podľa nej je dôležité, že európske peniaze prichádzajú aj v čase konsolidácie verejných financií, v rezorte dopravy sa v tomto programovom období v rezorte dopravy na financovanie infraštruktúry z prostriedkov EÚ vynaloží 5,68 mld. eur.

Bezpečnejšie máme diaľnice aj preto, lebo sme ich začali stavať neskôr

Slovenská správa ciest má v správe 3 324 kilometrov ciest I. triedy. Vo veľmi dobrom stave je 55 percent z nich, v havarijnom je 252 kilometrov, čo je 7,6 percenta. „Na cestách prvej triedy sa v jednom momente nachádza 50 percent vozidiel z celého objemu dopravy na Slovensku. Je to vysoký objem, sú preto dôležité,“ pripomenul Norbert Polievka, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest. Alarmujúci je najmä stav mostov. Viac ako polovica z nich bola vybudovaná pred rokom 1964.

Jeden z panelov na medzinárodnej konferencii bol venovaný téme, či slovenské cesty z hľadiska bezpečnosti kopírujú svetové trendy. Július Mihálik z NDS a Igor Jamnický z PPA Inžiniering sa zhodli, že kopírujú. Staviame bezpečnejšie diaľnice i rýchlostné cesty.

„Je to aj preto,“ komentoval I. Jamnický, že na Slovensku sa diaľnice začali budovať neskôr a mohli sme využiť skúsenosti krajín, ktoré boli vo výstavbe diaľnic pred nami a ihneď sa orientovať na modernejšie technológie.“

Bez inovácií to nepôjde, ani vo výrobe cementu nie

Časť prezentácií na konferencii diskutujúci využili aj na informácie o inováciách. Betón je po vode druhá najčastejšie používaná surovina vo svete. No zároveň jeho používanie produkuje 7 – 8 percent svetových emisií CO2. V stavebníctve ale, a to aj pri výstavbe ciest, nemá alternatívu. Preto sa aj výroba orientuje na cementy s nízkou uhlíkovou stopou. Ako na konferencii povedal Peter Hort, obchodný riaditeľ Považskej cementárne, zmesné materiály, na ktoré sa sústreďuje aj tento výrobca, dosahujú parametre portlandských cementov.

Nové druhy cementu už dnes majú vyšší obsah trosky, popolčeka, vápenca, kalcinovaného ílu, pucolánov a recyklátov. Ich využívanie, ako zdôraznil P. Hort, ale treba preniesť do národných noriem na betón a upraviť stavebnú legislatívu. Je to dôležité aj z hľadiska cenovej stability a udržateľnosti.

„Je na nás, ako dokážeme zlacniť cement a produkovať taký tovar, ktorý spĺňa bezpečnostné a emisné parametre a vyhnúť sa tak jeho dovozu cez pol zemegule, čo stavby predražuje,“ dodal.

Viac o konferencii nájdete na webe www.doprava2025.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 978
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 285
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 072
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 249
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 659
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 408
  7. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 337
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Bojnické námestie majú pre tranzitnú dopravu uzatvoriť.

Radnica pripravuje projekt za pol milióna.


Americká jazzová speváčka Shanna Waterstown otvorila Kubínsku hudobnú jeseň.

Prinesie dva mesiace hudby.


TASR
Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


Počas podujatia Svetlo v meste v roku 2024.

Ikonické stavby získajú jedinečný vzhľad.


  1. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  2. Michal Zajaček: 23. September
  3. Teodor Dlužanský: Riešenia v rozpore so všeobecným záujmom sú zakázané
  4. Filip Zeleňák: Pripravovaný román "V tieni slobody": O ľudskosti, vine a odvahe zostať človekom
  5. Vladimír Krátky: Vidlák si nabiehal na vidly .
  6. Marek Kytka: LEGO® Minifigúrky 71050 Spider-Man má zmysel kupovať na investíciu?
  7. Ján Košč: Odbory nepriateľom sociálnej demokracie? - otvorený list poslankyni Plevíkovej
  8. Jolana Čuláková: Zabi bobra, zachrániš strom. Zabi "zlého" voliča, zachrániš demokraciu?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 336
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 241
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 089
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 424
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 914
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 627
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 734
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 6 734
  1. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  2. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  3. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  4. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  5. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  6. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  7. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  8. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
SkryťZatvoriť reklamu