Viete si predstaviť, že cesty sa stavajú aj z tabakových filtrov? Už je to realita

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?

Diskusia z druhého panelu s názvom Kvalitná príprava – základ úspešného priebehu stavby.Diskusia z druhého panelu s názvom Kvalitná príprava – základ úspešného priebehu stavby.

Budú naše cesty zodpovedať požiadavkám kladeným na bezpečnosť európskych ciest?

Aj na tieto otázky odpovedala Medzinárodná dopravná konferencia 2025, ktorá sa v utorok tohto týždňa (30. septembra) konala v hoteli Holiday Inn Žilina.

Jej cieľom bola výmena skúsenosti v oblasti dopravnej infraštruktúry, výstavby či verejnej dopravy a tiež ambícia byť novou a modernou platformou, ktorá spája ľudí z praxe s verejným sektorom a autoritami z akademickej obce pri nachádzaní riešení pre modernú infraštruktúru ciest v dopravnom mixe Slovenska.

Tri panely, pätnásť spíkrov, 400 účastníkov

Na konferencii v jednotlivých paneloch a v diskusii vystúpili uznávaní odborníci, inšpiratívni vizionári a autority z akademickej obce a praxe, okrem Slovenska aj z Čiech a Srbska. V rámci troch panelov prezentovalo svoje príspevky pätnásť spíkrov.

V úvode konferencie pred viac ako štyrmi stovkami účastníkov vystúpil minister dopravy Jozef Ráž. Zdôraznil, že Vláda SR si vo svojom programovom vyhlásení vytýčila za jednu z mnohých priorít v doprave aj zabezpečenie progresu pri výstavbe medzinárodných koridorov smerujúcich územím Slovenska, a to najmä diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R4. Za obrovský míľnik označil podpísanie troch zmlúv o dielo na D3, ktoré tvorilo jeden z bodov programu konferencie.

Pre ministra je Žilina stredom vesmíru

Žilinu minister Jozef Ráž považuje za svoj pracovný stred vesmíru, keďže v tomto čase dochádza v meste a jeho blízkom okolí k finalizácii troch významných dopravných stavieb – tunela Višňové, komplexná rekonštrukcia a modernizácia železničného uzla Žilina a začiatku výstavby D3, ktorá je súčasťou medzinárodnej európskej cesty E75 prepájajúcej Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Severné Macedónsko, Grécko a na severe sa spája s nórskym prístavom Vardö.

Výstavba všetkých troch úsekov diaľnice D3 na Kysuciach predstavuje najväčší diaľničný projekt posledných rokov. Po ich dokončení pribudne v regióne 26 kilometrov novej diaľnice. Hodnota zákaziek predstavuje zhruba 890 miliónov eur, pričom 85 percent nákladov bude financovaných z eurofondov.

O tri-štyri roky od Žiliny rovno až do Poľska

Zmluvy, ktoré podpísali Filip Macháček, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a Tomáš Mateička, riaditeľ úseku prípravy NDS, sa vzťahujú k trom zhotoviteľom. Zhotoviteľom prvého úseku Oščadnica – Čadca, Bukov (5,3 km s druhou rúrou tunela Horelica za 230,4 mil. eura) je združenie Váhostav, Metrostav a Duna Aszfalt. Rovnaké konzorcium bude stavať aj úsek Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto (11,2 km za 398,7 mil. eura). Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (9,6 km za 261,3 mil. eura) vybuduje Skanska – SK.

Zmluvné lehoty výstavby sú nastavené na 3,5 roka, úsek s tunelom Horelica na 4,5 roka. Všetky tri úseky sa budú budovať naraz. „Stavba sa nezaobíde bez zásahov do živej premávky, dopravné obmedzenia počas výstavby budú ale násobne kratšie,“ uviedol J. Ráž.

Aktuálne má existujúci ťah D3 necelých 40 kilometrov. Ako uviedla NDS, dĺžka kysuckej diaľnice sa po výstavbe predĺži o 21 kilometrov štvorprúdovej diaľnice a päť kilometrov polovičného profilu, vrátane druhej rúry tunela Horelica. „Po dobudovaní vznikne súvislý diaľničný ťah od Žiliny až po Hranice s Poľskom,“ povedal F. Macháček.

Čo má v pláne Národná diaľničná spoločnosť

NDS za ostatné dva roky odovzdala do užívania na D3 privádzač D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto, Zelený most Svrčinovej, na R3 úsek Tvrdošín – Nižná a na R2 úsek Košice Šaca – Košické Oľšany. Pred odovzdaním sú úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, rozšírenie úseku v časti Bratislava - Triblavina a Hubová – Ivachnová. Stavia sa severný obchvat Prešova II. etapa na R4 a I. etapa úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča na R1. Túto jeseň motoristická verejnosť už bude využívať aj novovybudovaný úsek Kriváň – Mýtna na R2.

Stavia sa rýchlejšie – aj na cestách

Filip Macháček počas prezentácie na konferencii zdôraznil, že tempo rozvoja výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sa na Slovensku po schválení zákona o strategických investíciách citeľne zrýchlilo. Za veľký úspech považuje, že do konca roka bude možné odovzdať do užívania tunel Višňové – Dubná Skala. „Zhotoviteľmi stavby, na ktorej bolo treba vybudovať 118 stavebných objektov, sú Skanska a PPA Controll. Celý úsek, vrátane tunela Višňové, predstavuje 13,5 kilometra,“ doplnil.

Rozostavané cesty sú drahšie

Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy SR, počas svojho vystúpenia podotkol, že zlé politické rozhodnutia diaľnice predražujú. „Toho sa treba do budúcnosti vyvarovať, lebo dopady pre štát sú citeľné. Dôležitá je príprava stavieb, ešte dôležitejšie sústreďovať sa na dokončenie rozostavaných stavieb,“ zdôraznil.

Upresnil tiež, že počas tohto volebného obdobia bude do užívania odovzdaných spolu 61,5 diaľničných kilometrov, vrátane kilometrov na rýchlostných komunikáciách. Do výstavby sa dostane ďalších 82 kilometrov a ďalších 180 kilometrov sa reálne pripravuje. K prioritám ministerstva bude patriť aj dokončenie procesu prechodu na európske mýto a spustí sa národný mýtny systém.

Odkaz z Česka: financovia, stabilná legislatíva a podpora

Účastníci konferencie sa zoznámili aj so stavom výstavby diaľnic v Čechách. Prezentoval ich Radek Mátl, generálny riaditeľ Riaditeľstva ciest a diaľnic Českej republiky. Okrem iného spomenul, že riaditeľstvo aktuálne hospodári s rekordným ročným rozpočtom vo výške viac ako 81 mld. korún, dve tretiny z toho sa vynakladajú na investičnú prípravu a výstavbu a jedna tretina na opravy a údržbu.

„V tomto roku sa u nás aktuálne stavia viac ako 185 kilometrov diaľnic a 75 kilometrov ciest I. triedy. Našim cieľom je do roku 2033 dobudovať kompletnú sieť nosných diaľnic, ktorá bude v súčte merať približne 2 tisíc kilometrov,“ zdôraznil.

Za najdôležitejší akcelerátor výstavby diaľnic v Čechách označil politickú podporu, legislatívu, ktorá má jasné pravidlá a viacročnú stabilitu a podporu financovania od vlády až po samosprávu.

Bez Európy nemáme diaľnice

Slovensko je rozostavané hlavne zásluhou eurofondov. Vo svojom vystúpení to zdôraznila štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková. „Je dôležité, že prichádzajú aj v čase konsolidácie verejných financií a celkovo na Slovensku sa nimi pokryje až 80 percent investícií. Nielen v doprave, ale aj v iných rezortoch,“ pripomenula.

Dodala ďalej, že ak majú byť efektívne využité, treba ich rýchlo čerpať, čomu podľa nej napomáhajú aj dva dôležité zákony prijaté v tomto volebnom období. Ide už o spomínaný zákon o strategických investíciách a stavený zákon, ktorý skracuje najmä prípravné procesy, čo je pri stavbách diaľnic a rýchlostných ciest kľúčové.

V rokoch 2014 až 2027 sa v rezorte dopravy vynaloží na financovanie infraštruktúry z prostriedkov Európskej únie 5,68 mld. eur. Sú orientované predovšetkým na cestnú a železničnú infraštruktúru. Podľa rezortov je na Slovensku najlepší v čerpaní financií z Programu Slovensko práve rezort dopravy pred rezortom práce, sociálnych vecí a rodiny a Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

V programovacom období 2021 – 2027 je cieľom implementácie využiť zo zdrojov Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja 840 mil. eur na 46 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a 240 miliónov eur na modernizáciu ciest prvej triedy. V rámci železničnej infraštruktúry by sa malo z týchto zdrojov využiť 686 mil. eur na zmodernizovanie ďalších 47 kilometrov tratí.

Novou témou je aj vojenská mobilita

Po roku 2027 bude z hľadiska budovania dopravnej infraštruktúry kľúčová okrem iného aj potreba posilniť vojenskú mobilitu. Investície tohto druhu majú dvojaký cieľ: slúžia obrane, ale predovšetkým posilňujú civilnú dopravnú sieť.

Potvrdil to aj Ctibor Kocman, programový manažér Českej republiky a Slovenska, DG Regio, ktorý patril taktiež ku spíkrom konferencie a venoval sa budúcnosti európskych peňazí v dopravnej infraštruktúre.

K Slovensku povedal, že nie je premiantom v čerpaní eurofondov, a hoci rezort dopravy je možno dobrým príkladom, no aj tento i ostatné rezorty v čerpaní eurofondov zaostávajú, niektoré klesli pod úroveň 10-percentného využitia európskych peňazí na investície. Uznala to aj D. Žiláková, keď v diskusii povedala, že v minulosti sa niektoré balíčky podpory zastavili. „Mohli sme byť ďalej,“ povedala.

Mosty máme staré, viac ako polovica je spred roka 1964

Slovenská správa ciest má v správe 3 324 kilometrov ciest I. triedy. Vo veľmi dobrom stave je 55 percent z nich, v havarijnom je 252 kilometrov, čo je 7,6 percenta. „Na cestách prvej triedy sa v jednom momente nachádza 50 percent vozidiel z celého objemu dopravy na Slovensku. Je to vysoký objem, sú preto dôležité,“ pripomenul Norbert Polievka, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest.

Momentálne Slovenská správa ciest buduje tri obchvaty:

  • I/68 Sabinov preložka cesty
  • Cesta I/75 Šaľa obchvat
  • Obchvat mesta Prievidza I. etapa, 2. stavba

Lacnejšie je platiť právnika pri príprave stavbe

Súčasťou Medzinárodnej dopravnej konferencie 2025 bola a prezentácia práce niektorých hráčov na slovenskom stavebnom trhu. Predstavili sa napríklad firmy Budimex a Váhostav, ktoré sú na trhu už desiatky rokov a vidieť na nimi najvýznamnejšie stavby doma (Váhostav) alebo v zahraničí (Budimex).

V partnerskej partnerskej zóne mohli návštevníci konferencie vidieť aj ďalších zástupcov slovenského stavebníctva, vrátane slovenských vysokých škôl technického zamerania.

O téme prevencie sporov pri dopravných investíciách na konferencii hovoril aj zakladajúci partner advokátskej kancelárie soukeník – štrpka Peter Štrpka. Uviedol, že typickými zdrojmi konfliktov v stavebníctve sú nejasné zmluvné vzťahy, zmeny v priebehu stavby zavinené aj nepredvídanými okolnosťami a tretím zdrojom konfliktov sú kolízie verejných záujmov v životnom prostredí, vlastníckych vzťahoch a technických normách.

Potvrdil ale, že lepšie je spolupracovať s právnikmi pri príprave stavieb, ako potom riešiť zdĺhavé spory s nejasným výsledkom, ktoré predlžujú a zdražujú výstavbu diel. Poukázal tiež na to, že treba využiť pozitívne skúsenosti zo súdnych a rozhodcovských konaní a implementovať ich do ďalších projektov. Zdôraznil pozitíva otvorenej komunikácie medzi všetkými aktérmi projektu.

Naše diaľnice kopírujú tie zo sveta

Jeden z panelov na medzinárodnej konferencii bol venovaný téme, či slovenské cesty z hľadiska bezpečnosti kopírujú svetové trendy. Július Mihálik z NDS a Igor Jamnický z PPA Inžiniering sa zhodli, že kopírujú. Staviame bezpečnejšie diaľnice i rýchlostné cesty.

„Je to aj preto,“ komentoval I. Jamnický, že na Slovensku sa diaľnice začali budovať neskôr a mohli sme využiť skúsenosti krajín, ktoré boli vo výstavbe diaľnic pred nami a ihneď sa orientovať na modernejšie technológie.“

A čo je súčasťou diaľnic a rýchlostných ciest z hľadiska bezpečnosti? Vždy sa vychádza z toho, čo daná komunikácia potrebuje a čím je na nej viac mostov či tunelov, tým viac bezpečnostných prvkov sa do nej inštaluje.

Napríklad rýchlostné cesty majú kamerový dohľad s online prepojením a monitorovaním na centrálu, inštalované sčítače dopravy či meteostanice. Podľa potreby sa pri ich prevádzke ráta napríklad s tlmičmi nárazov, smerovými stĺpikmi a smerovými odrážačmi, radiokomunikačným a GSM pokrytím či elektronickými zabezpečovacími systémami.

Tunel Višňové – vysoká škola bezpečnosti

Tunel Višňové je z hľadiska bezpečnosti prevádzky vystužený viacerými prvkami a zariadeniami, ktoré patria k najmodernejším. Jeho súčasťou je centrálny riadiaci systém, nainštalovaný má uzatvorený televízny okruh, teda kamerový dohľad s detekciou, osvetlenie tunela a predportálových častí umožní svetelnú pohodu pre vodičov vchádzajúcich a vychádzajúcich z tunela.

K výbave tunela patrí pozdĺžne vetranie s 84 ventilátormi, má systém tiesňového volania SOS, elektrickú požiarnu signalizáciu s evakuačným rozhlasom, budú sa v ňom merať fyzikálne veličiny.

K bezpečnostným prvkom patrí aj rádiové spojenie + GSM pokrytie celého úsku, elektricky otvárané zvodidlá s napojením na dispečerské pracovisko, zázemie pre predsunuté hasičské jednotky so službou 24/7, ale aj 29 priečnych prepojení, z toho 10 prejazdných, vodiace osvetlenie a iné prvky.

Vlastná značka upozorňuje na vjazd v protismere

Na konferencii sa objasňovaniu ich fungovania venoval predovšetkým I. Jamnický. Spomenul, že PPA Inžiniering a firma DMV ako dodávateľ komponentov prispeli k bezpečnosti prevádzky diaľnic vlastným riešením výstražnej LED dopravnej značky STOP PROTISMER, ktorá má zabrániť vjazdu vozidla do protismeru na diaľnici včasným a výrazným varovaním.

„Štandardne nesvieti, no má v sebe zabudovaný Dopplerov radar. Ak ten rozpozná vozidlo, ktoré vchádza do protismeru, okamžite sa aktivuje svetelná signalizácia a blikače rýchlo zablikajú. Značka funguje aj autonómne. Má zabudované solárne napájanie, batériu a bezdrôtovú komunikáciu,“ objasnil.

Cement tu bude vždy, ale... Bude aj lacnejší?

Betón je po vode druhá najčastejšie používaná surovina vo svete. No zároveň jeho používanie produkuje 7 – 8 percent svetových emisií CO2. V stavebníctve ale, a to aj pri výstavbe ciest, nemá alternatívu. Preto sa aj výroba orientuje na cementy s nízkou uhlíkovou stopou. Ako na konferencii povedal Peter Hort, obchodný riaditeľ Považskej cementárne, zmesné materiály, na ktoré sa sústreďujú aj tento výrobca, dosahujú parametre portlandských cementov.

Nové druhy cementu už dnes majú vyšší obsah trosky, popolčeka, vápenca, kalcinovaného ílu, pucolánov a recyklátov. Ich využívanie, ako zdôraznil P. Hort, ale treba preniesť do národných noriem na betón a upraviť stavebnú legislatívu. Je to dôležité aj z hľadiska cenovej stability a udržateľnosti. „Je na nás, ako dokážeme zlacniť cement a produkovať taký tovar, ktorý spĺňa bezpečnostné a emisné parametre a vyhnúť sa tak jeho dovozu cez pol zemegule, čo stavby predražuje,“ dodal.

Nevidia odpad, ale príležitosť

Viete o tom, že tabakové filtre sú súčasťou zmesí, z ktorých sa stavajú cesty? Na Slovensku máme lídra a prvé komplexné riešenie na svete v oblasti recyklácie tabakového odpadu. Je ňou firma Reneso a jej konateľ Hugo Repáň ho prišiel na konferenciu predstaviť.

Spomenul, že firma recyklovala doteraz už 70 ton odpadu, čo zodpovedá 26 kilometrom ciest. Na začiatku bola austrálska štúdia, ktorá naznačovala, že tabakový odpad sa dá recyklovať. H. Repáň sa tej myšlienky chytil ešte ako študent a postupne za šesť rokov sa z výskumného experimentu a práce v garážových podmienkach stalo ideálne riešenie pre ekologické a mimoriadne odolné cestné povrchy.

Prvou cestou na svete postavenou z recyklovaných tabakových filtrov bola 200 metrov dlhá komunikácia v Žiari nad Hronom, ktorú staval Strabag. Použil sa na nej asfalt s prímesou reneso fibers. Nasledovala ju nová cesta v Kováčovej, budovala ju Slovenská správa ciest. Použilo sa na ňu 2,8 milióna filtrov recyklovaných do vlákien reneso.

Na Balkáne hrajú prím v bezpečnosti

Slovenská spoločnosť emBuild sa špecializuje na poskytovanie komplexných riešení v oblasti záchytných bezpečnostných zariadení a protihlukových stien v spolupráci so srbským producentom Unipromet. Tá je na Balkáne jednotkou a presadiť by sa chcela prostredníctvom emBuildu aj u nás. Realizované projekty naprieč Európou predstavil riaditeľ pre export Unipromet Miloš Radović.

Kto dal impulz, nápady a ľudí

Medzinárodnú dopravnú konferenciu 2025 zorganizovala komunikačná agentúra M KREO pod záštitou Úradu vlády SR, Ministerstva dopravy SR a troch univerzít, Technickej univerzity v Košiciach, Žilinskej univerzity v Žiline, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Ústavu súdneho inžinierska Žilinskej univerzity Žilina, v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou ako generálnym partnerom a s ďalšími partnermi. Viac z konferencie nájdete na www.doprava2025.sk.

M KREO je komunikačnou agentúrou so 17-ročnými skúsenosťami. Orientuje sa na tvorbu náročných obsahových podujatí, vrátane ich organizácie a priemerne ročne vyprodukuje 40 streamovaných diskusií nielen z vlastného štúdia, ale aj z terénu a vyniká v tvorbe profesionálnych videí, online kampaní a podcastov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 639
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 924
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 393
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 387
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 657
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 440
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 418
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Michaela Martišková po podpise zmluvy do 30. júna 2028 s Juventusom (vľavo) a v drese Bologne, kde je aktuálne na hosťovaní.

Ide o jeden z najväčších slovenských ženských futbalových prestupov.


Prokurátor podal protest proti parkovacej politike Piešťan.

Prokurátor vystúpil na rokovaní zastupiteľstva osobne.


a 1 ďalší
Kominár Ladislav Szilágyi.

Ľudia často podcenia kontrolu komína.


Spisovatelia na oslave 80 rokov Terézie Vansovej v roku 1937 
v sliačskych kúpeľoch.

Účinky prameňov si začali všímať aj významné osobnosti.


  1. Viera Valentová: Zápisky znovu-pracujúcej mamy
  2. Viktor Pamula: Kam sa vydá Česko
  3. Marek Brenčič: Miroslav Válek – modernista i komunistický normalizátor - 2. časť
  4. Vladimír Bojničan: Biblia a „kontext doby“: Najväčšia apologetická lož
  5. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!)
  6. Monika Albertiová: Česko volí. Nechcem vás strašiť, ale…
  7. Jolana Čuláková: V DenníkuN sa zbláznili. Niektoré neziskovky považujú za nebezpečné, pretože sú dotované zo zahraničia
  8. Otilia Horrocks: Nič nie je zadarmo, ale táto lekcia z politickej disciplíny bola grátis
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 711
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 315
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 180
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 502
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 292
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 029
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 079
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 441
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťZatvoriť reklamu