Verejná doprava má konkurovať autám. Žilinský kraj ukazuje cestu, ako na to

Integrácia dopravy prináša celý rad výhod, no pre cestujúcich je podstatné, že cestovanie je jednoduchšie a lacnejšie.

Erika Jurinová, Richard Staškovan, Juraj Oravec Erika Jurinová, Richard Staškovan, Juraj Oravec

Hľadajú riešenia, aby zatraktívnili vlaky, prímestské autobusy i mestskú hromadnú dopravu tak, aby boli presné, atraktívne a bezpečné. Nastavujú dopravu do integrovaného systému a z roka na rok vylepšujú prepojenie železničnej dopravy s prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou.

Integrovaný dopravný systém spustili v Žilinskom samosprávnom kraji v júli 2022 najskôr v Rajeckej doline a na Kysuciach. Dnes už je zapojený celý kraj, teda regióny Horné Považie, Turiec, Kysuce, Orava i Liptov.

„Službu staviame tak, aby bola zaujímavejšia pre cestujúceho v každom smere. S dopravnou kartou je cestovanie lacnejšie o 20 percent. Ak si kúpite predplatný cestovný lístok, môžete cestovať oproti jednorazovému lístku lacnejšie až o 41 percent. Vždy to musí byť výhodnejšie pre cestujúceho, aby mal záujem využiť ponuku cestovania verejnou dopravou,“ povedala županka na konferencii Prečo cestovať verejnou dopravou?

Počet cestujúcich sa stabilizuje

Celý rad náročných opatrení a zmien začína prinášať prvé výsledky. „Pomaličky rastieme v prímestskej doprave, hoci ešte nie sme na úrovni roku 2019. Je zložité dostať ľudí do verejnej dopravy. Cestujúci sú veľmi nároční a je pre nich niekedy jednoduchšie zobrať auto,“ poznamenala Erika Jurinová.

Konateľ spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského a Trenčianskeho kraja Richard Staškovan spresnil, že kým v roku 2005 využilo prímestskú dopravu v Žilinskom kraji 50 miliónov cestujúcich, v roku 2019 klesol počet cestujúcich na 24 miliónov. Aktuálne využíva autobusy v kraji 23 miliónov cestujúcich.

„Má to zmysel, stabilizovali sme počet cestujúcich. Verím, že ďalšími krokmi sa nám podarí postupne zvyšovať ich počet,“ vyhlásil Staškovan.

Vlaky tvoria kostru systému

Železničná doprava tvorí kostru celého integrovaného systému. Ak sa má systém ďalej rozvíjať a presvedčiť ľudí, aby na svoju prepravu využívali verejnú dopravu, musí správca železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky – zabezpečiť kvalitné regionálne trate a národný dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko - vylepšiť atraktivitu cestovania modernými jednotkami a postarať sa o spoľahlivosť a presnosť vlakových spojov.

Riaditeľ sekcie obchodu a produktov ZSSK Juraj Oravec pripomenul, že ako dopravca sa museli vysporiadať s mnohými záležitosťami, aby mohol byť systém integrovaný nielen po dopravnej, ale aj po informačnej a tarifnej stránke.

„Vlaky v Žilinskom kraji chodia v diaľkovej aj prímestskej doprave minimálne v hodinovom takte a zabezpečujú kostru IDS tak, aby na ne nadväzovala autobusová doprava. Verejná doprava sa stala jednoduchšou a prístupnejšou pre cestujúceho. Je jednoduchšia aj z hľadiska informačného systému. Informácie o doprave môžu byť jednotné a jednoduché, aby boli bližšie k cestujúcemu.“

Spoločnosť SAD Žilina si integráciu v malom vyskúšala už pred niekoľkými rokmi v Bystrickej doline na Kysuciach, neskôr sa pripojila Oščadnická dolina. Bolo to ešte pred spustením integrovaného systému v Žilinskom samosprávnom kraji a zámerom bolo priviezť cestujúcich z autobusov k vlakom, čím sa elegantne vyhli problémovej ceste I/11.

Generálny riaditeľ žilinskej SAD Peter Pobeha tvrdí, že prímestská doprava je kamienok v mozaike, ktorý napĺňa požiadavky IDS, aby to ladilo v celom reťazci.

„Po rokoch systém funguje, je dobre nastavený. Ľudia pochopili, že nechceme redukovať dopravné výkony. Naopak – dopravné výkony sa zvýšili, rovnako aj počet spojov, ktoré dovážajú na vlak. Je vyvážená pravidelná ponuka počas celého dňa aj víkendov, aby si cestujúci vybral cestovanie verejnou dopravou.“

Súčasťou Integrovaného dopravného systému v Žilinskom kraji sú aj mestské hromadné dopravy. Generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina Mikuláš Kolesár tvrdí, že mestská doprava v celom systéme zabezpečuje pre obyvateľov poslednú míľu.

„Od miesta trvalého bydliska vieme priviesť ľudí v určitom intervale k vlaku alebo autobusu. Prínos je v tom, že náš zákazník nepotrebuje tri dopravné karty, ale len jednu. Myslím si, že cestujúcim to výrazne zlacnilo dopravu do zamestnania či do školy. Cestujúci už nemusí riešiť ekonomické veci, ale sadne a vezie sa.“

Investície do infraštruktúry sú nevyhnutné

Kľúčom k zatraktívneniu cestovania je moderná a spoľahlivá doprava a investície do infraštruktúry.

Richard Staškovan vníma investičný dlh na železničných tratiach. „Infraštruktúra priťahuje ľudí. Keď bude železničná doprava rýchla a hustá, ľudia budú pribúdať a nechajú doma autá.“

Súhlasí s ním aj Juraj Oravec zo Železničnej spoločnosti Slovensko. Pripomína, že národný dopravca je silne naviazaný na dopravnú infraštruktúru. „Ak dopravná infraštruktúra nie je vo vhodnom stave, nemôžeme na trať poslať toľko vlakov, ako by sme si predstavovali,“ poukazuje na nedostatočné kapacity niektorých regionálnych tratí.

„Naopak, na hlavných traťových úsekoch sme zdvojnásobili počet spojov na diaľkovej linke Bratislava - Žilina - Košice. Ale aj v prímestskej doprave sme zvýšili počet spojov z Čadce do Žiliny a do Liptovského Mikuláša, a od Žiliny do Trenčína.“

Podľa Oravca platí, že v železničnej doprave ponuka vytvára dopyt. „Na diaľkovej linke Bratislava – Košice evidujeme viac ako 30-percentný medziročný nárast cestujúcich. Na linkách v okolí Žiliny, napríklad z Čadce do Liptovského Mikuláša, je to okolo 20-percentný nárast cestujúcich. Ak máme dostatočne dobrú infraštruktúru a kvalitný vozidlový park, cestujúci vedia oceniť výhody verejnej dopravy,“ podotkol Oravec.

Dodáva, že Železničná spoločnosť Slovensko má pripravených niekoľko projektov za viac ako miliardu eur. „Na prelome rokov 2025 a 2026 príde na trate päť nových Panterov i ďalšie dve vozidlá KISS od spoločnosti Stadler. V týchto veľkokapacitných jednotkách budú v druhom polroku budúceho roka vedené rýchliky z Bratislavy do Žiliny,“ oznámil.

Veľké investície prevyšujúce sto miliónov eur chystá aj žilinský dopravný podnik. Vedenie DPMŽ a samospráva pracujú na niekoľkých projektoch, ktoré majú posilniť smerovanie k udržateľnej a ekologickej doprave.

Kým rozsiahla prestavba depa už finišuje, v príprave je ešte väčší projekt. Po tridsiatich rokoch fungovania trolejbusovej dopravy chcú v Žiline kompletne obnoviť trolejbusové vedenie v meste, stĺpy i trakčné meniarne.

Budúcnosť: prepojenie s Trenčianskym krajom

Peter Pobeha zo žilinskej SAD poukázal na to, že ak sa podarí vo väčšom rozsahu zainvestovať aj do prestupových bodov medzi železničnou a autobusovou dopravou, výsledkom môže byť atraktívnejšia verejná doprava, ktorá osloví širšie skupiny ľudí.

„Dnes už necestuje len ten, kto nemá auto. Mladá generácia sa mení, verejná doprava je súčasť mobility a aj chápania, že chcem prispieť k životnému prostrediu a efektívne tráviť svoj čas. Mení sa myslenie v tom, že verejná doprava môže byť konkurenciou individuálnej automobilovej dopravy.“

Integrovaný dopravný systém má pred sebou ešte jednu výzvu – Žilinský kraj sa spojí s Trenčianskym krajom. Keď sa tak stane, na jeden lístok sa bude cestovať už v dvoch krajoch.

Erika Jurinová oznámila, že podpísali dohodu s Trenčianskym samosprávnym krajom a mestom Trenčín, čím sa odštartovali kroky na zintegrovanie ďalšieho územia.

„Trenčiansky samosprávny kraj a mesto Trenčín majetkovo vstúpili do našej spoločnosti Integrovaná doprava a podieľajú sa na nákladoch – kraje po 35 percent a mestá po 15 percent.“

Dodala, že vďaka opatreniam z posledných rokov sa nedá porovnať cestovanie pred pätnástimi rokmi s tým dnešným. „Robíme všetko preto, aby doprava mala parametre súčasného storočia,“ poznamenala Jurinová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 967
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 607
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 041
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 627
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 372
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 880
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 226
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!)
  2. Jozef Huljak: Zrod mesta na hranici impérií
  3. Ivan Čáni: Všetko je v najlepšom poriadku. Veď bol napadnutý „iba“ Demokrat!
  4. Štefan Šturdzík: Babišova nočná mora Okamura.
  5. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  6. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  7. Marian Mudrák: Ako určiť hodnotu starožitnosti?
  8. Dávid Polák: Kde sú hranice kolektívnej zodpovednosti?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 665
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 571
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 101
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 785
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 030
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 988
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 708
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 597
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu