V minulosti fungoval internet cez dial-up a platilo sa za každú minútu pripojenia. „Bol to čas, keď monopolné Slovenské telekomunikácie ovládali celý trh, alternatívni operátori dostali šancu až po roku 2000,“ hovorí Roland Kyška, riaditeľ pre marketing a komunikáciu vo SWAN-e.
Práve vtedy získala spoločnosť Callino, predchodca dnešného SWAN-u, licenciu na pevné bezdrôtové pripojenie v pásme 26 GHz. „Názov SWAN – Slovak Wireless Access Network, teda Slovenská sieť bezdrôtového pripojenia – priamo odkazuje na túto technológiu,“ dodáva Kyška. Dáta neprúdili káblami, ale cez antény na krátke vzdialenosti. Pre mnohé podniky to to bola prvá reálna alternatíva pripojiť sa k internetu a začať svoj biznis robiť aj on-line.
Od optiky k mobilnej sieti
O niekoľko rokov neskôr začal SWAN budovať vlastnú optickú sieť a v roku 2011 prišiel aj s ponukou pre domácností. Skutočný prelom však prišiel v roku 2014, keď získal licenciu na mobilného operátora. O rok neskôr spustil značku 4ka.
„So 4kou sme priniesli úplne jednoduché a férové ceny – za minútu hovoru, SMS aj megabajt dát zákazník zaplatil vždy len štyri centy,“ spomína Kyška.
Dnes má 4ka viac ako 700-tisíc zákazníkov. Štvrť milióna z nich využíva paušály SLOBODA, medzi nimi aj nekonečný dátový paušál, ktorý 4ka uviedla ako prvá na Slovensku. „Teší nás, že si ho osvojilo toľko ľudí,“ dodáva Kyška.
Zákazníkom odvlani pribudla aj možnosť zdieľať jeden nekonečný paušál viacerými členmi rodiny či skupiny. „Ceny energií a inflácia zasiahli každého. Aj preto sme prišli s riešením, ktoré umožní ušetriť rodinám nemálo peňazí a to bez obmedzenia dát,“ vysvetľuje Kyška.
Konsolidácia trhu a akvizície
Rast SWAN-u sa nespájal iba s technológiami, ale aj s konsolidáciou trhu. Firma postupne integrovala vyše dvadsiatku menších regionálnych operátorov a v roku 2017 prišla veľká fúzia s Benestrou. Spojením dvoch približne rovnako silných hráčov vznikol najsilnejší alternatívny operátor na Slovensku.
Na rozdiel od väčšiny konkurencie ostáva SWAN v rukách slovenského kapitálu. Napriek rôznym ponukám firmu pôvodní akcionári nikdy nepredali. Stále je to dominantne slovenská spoločnosť.
Výhodu mnoho zákazníkov vidí aj v tom, že ich všetky dáta zostávajú doma. SWAN prevádzkuje dve veľké dátové centrá – v Devínskej Novej Vsi a na Úderníckej ulici v Bratislave. „Celý servis poskytujeme so slovenskými ľuďmi, bez presunu dát do zahraničia,“ zdôrazňuje Kyška. Rýchlejšie je aj rozhodovanie o požiadavkách zákazníkov, manažment nemusí čakať na pokyny zo zahraničia.

Sloboda ako hodnota
Firma, ktorá je dnes druhým najväčším poskytovateľom telekomunikačných služieb firemnému sektoru na Slovensku, si stále udržuje rodinný charakter. „Spomínam, že keď sme spúšťali 4ku, prvé SIM karty sme balili všetci spoločne na víkendovej brigáde,“ spomína Kyška. „Naši akcionári nesedia na jachtách v Karibiku, ale stretnete ich v kuchynke či vo výťahu. Generálny riaditeľ má otvorené dvere pre každého, kto má nápad či pripomienku.“
Ak by malo SWAN podľa neho vystihovať jedno slovo, bolo by to práve sloboda. „Ak ľudí nelimitujete a necháte ich prísť s nápadom, aj odvážnym, firme sa to vždy oplatí,“ uzatvára Kyška.