Na stolíku rozvoniava jemne krémový tekvicový krém s karamelizovanými tekvicovými semiačkami. Bravčový vrabec s červenou kapustou a domácou kysnutou knedľou či penne s tuniakom a olivami dopĺňa osviežujúca limonáda. A ako bodka lahodné tiramisu s cappuccinom.
Železničná spoločnosť Slovensko prináša digitálnu službu, ktorá premení miesto v prvej triede na malý kulinársky kútik. Objednávku stačí vybaviť cez QR kód a jedlo dorazí až priamo na miesto. Dobroty z jedálneho lístka si môžu cestujúci v prvej triede vychutnať bez toho, aby sa museli presúvať do reštauračného vozňa.
Digitálne reštauračné služby
Možnosť objednávky funguje vo vybraných expresoch Ex 5xx a Ex 6xx, ako aj v rýchliku R 780 na severnej trase Košice – Žilina – Bratislava, ak je vo vlaku radený reštauračný vozeň. QR kódy sú umiestnené na stoloch alebo sedadlách. Cestujúci si po načítaní kódu vyberú jedlo z menu, zaplatia online a obsluha im ho doručí priamo na miesto.
„Moderné služby a komfort sú pre nás kľúčové. Novinka umožňuje cestujúcim vo vybraných vlakoch objednať si jedlo priamo na svoje miesto bez toho, aby museli údaje zadávať do formulára. Cestujúci 1. triedy tak získajú zážitok, ktorý spája pohodlie, rýchlosť a kvalitu,“ predstavil novinku generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Služba je dostupná po odchode vlaku z východiskovej stanice až do času 15 minút pred príchodom do cieľa. Personál pritom zohľadňuje aj aktuálnu dochvíľnosť spoja.

Pilotná prevádzka ukázala záujem
Nová ponuka nevznikla od nuly. Národný dopravca ju testoval v pilotnej prevádzke, počas ktorej sa potvrdilo, že o online objednávky je záujem. Počas viac ako mesačného obdobia vzrástol priemerný denný počet elektronických objednávok o 270 percent. Priemerná hodnota objednávky dosiahla približne 11 eur a medzi najobľúbenejšie jedlá patril vyprážaný syr s hranolkami. Reštauračné vozne dokážu pripraviť až tisíc jedál denne.
„Vždy, keď cestujem do Žiliny, zastavím sa aspoň na kávu. Je to príjemné spestrenie cesty,“ opisuje Ján svoj vzťah k reštauračným vozňom.
„Oceňujem, že v ponuke je aj grilované tofu, ale najčastejšie si objednávam grécky šalát,“ doplnila Veronika.
„Na Slovensku sme si všimli, že veľa ľudí chodí do reštauračného vozňa. Skúšali sme černohorský rezeň a bolo to príjemné prekvapenie,“ hovorí cestujúci z Česka.
„S deťmi je niekedy problém sa presúvať medzi vozňami, takže možnosť objednať si jedlo priamo na miesto by nám veľmi uľahčila cestu. Palaciniek nemajú nikdy dosť,“ usmieva sa otec Jakub.

Komfort aj pre cestujúcich v druhej triede
Novinkou nie je len spôsob objednávania, ale aj samotné menu. Od polovice septembra ponúkajú reštauračné vozne jesenné špeciality. Zaujímavosťou v ponuke je cenovo zvýhodnené kombo tiramisu a káva podľa vlastného výberu za 5,90 eura.
Hoci doručenie na miesto je výsadou prvej triedy, ani cestujúci v druhej triede nezostanú hladní. Občerstvenie si môžu objednať cez web wagonexpres.sk a vyzdvihnúť si ho v reštauračnom vozni. Ak diaľkový spoj linky Košice – Žilina – Bratislava hl. st. reštauračný vozeň nemá, obslúži ich mobilbar. ZSSK postupne inštaluje aj automaty na občerstvenie do moderných elektrických jednotiek Panter.
Ako to funguje?
- Načítajte QR kód na stolíku alebo sedadle – systém automaticky doplní číslo vlaku, vozňa a vášho miesta.
- Vyberte si z ponuky jedál a nápojov.
- Zaplaťte online a počkajte na potvrdenie od obsluhy reštauračného vozňa formou notifikácie.
- Vychutnajte si jedlo doručené priamo na vaše miesto – môžete si vybrať jednorazový obal alebo jedlo na tanieri.
- Po jedle sa o všetko postará vlakový personál.