Ako čeliť globálnym aj lokálnym výzvam

Globálne vzdelávanie nie je len o učení faktov, ale o chápaní sveta v súvislostiach.

Zľava Viera Legerská – moderátorka diskusie, Marta Jendeková – programová manažérka v Academii Istropolitana Nova, Ditta Trindade Dolejšiová – expertka na globálne vzdelávanie v GENE (Global Education Network Europe) a Zuza Fialová – lektorka a sociologička z Klimatickej koalície.Zľava Viera Legerská – moderátorka diskusie, Marta Jendeková – programová manažérka v Academii Istropolitana Nova, Ditta Trindade Dolejšiová – expertka na globálne vzdelávanie v GENE (Global Education Network Europe) a Zuza Fialová – lektorka a sociologička z Klimatickej koalície. (Zdroj: M KREO)

Globálne vzdelávanie otvára myseľ, srdce aj oči a umožňuje nám lepšie chápať dnešný svet, kriticky rozmýšľať a zároveň inšpiruje k zmene. Zhodli sa na tom odborníčky v diskusii MY Regionálnych novín na tému Ako čeliť globálnym a lokálnym výzvam.

„Je to vzdelávanie pre chápanie toho, ako sa problémy nášho malého sveta prepájajú s tým veľkým,“ vysvetľuje Ditta Trindade Dolejšiová, expertka na globálne vzdelávanie v GENE – Global Education Network Europe. Podľa nej vedie k rozlišovaniu pravdivých informácií, k rozvoju kritického myslenia a tvorivosti. Dôležitým cieľom je zmena postojov.

„Globálne vzdelávanie stojí na interaktivite a participácii,“ dopĺňa Marta Jendeková, programová manažérka Academie Instropolitana Nova. „Žiakov potrebujeme vtiahnuť do deja a viesť ich k tomu, aby počúvali, skúšali a zmenili svoj život.“

Hoci samotný pojem globálne vzdelávanie môže pôsobiť málo vlastenecky, opak je pravdou. „Slovensko nemožno vystrihnúť z mapy a nalepiť na inú planétu s predstavou, že budeme fungovať len sami pre seba. V praxi ani v teórii to nefunguje,“ myslí si Zuza Fialová, lektorka a sociologička z Klimatickej koalície. „Ak si chceme vážiť svoju krajinu, kultúru a históriu, musíme ich poznať v širšom kontexte.“

Nie je dôležité, koľko nôh má pavúk

Jadrom globálneho vzdelávania sú hodnoty spravodlivosti, solidarity, empatie a rešpektu. A je dôležité prinášať ich deťom od útleho detstva. Odmalička totiž vnímajú spôsob výchovy a prostredníctvom hier či každodenných situácií dokážu prirodzene chápať témy udržateľnosti, rozmanitosti či solidarity.

Prvé podnety prichádzajú už v jasliach či materských školách, kde pedagógovia majú priestor predstaviť deťom rozmanité témy hravou formou. Zároveň sa tu vytvára vzťah k celoživotnému učeniu. „Je nesmierne dôležité, s akými učiteľmi sa deti v rannom veku stretnú. To, ako ich vedú, môže rozhodnúť o ich postoji k vzdelávaniu na celý život,“ zdôrazňuje Marta Jendeková.

„Vanessa Andreotti, jedna z najväčších svetových odborníčok na globálne vzdelávanie, hovorí, že nie je dôležité, aby deti vedeli, koľko má pavúk nôh. Podstatné je, aby mu ich netrhali,“ približuje lektorka Zuza Fialová.

Práve takto možno rozvíjať empatiu, rešpekt a hodnoty, na ktorých globálne vzdelávanie stojí.

Kľúčom je budovanie vzťahu

Deklarácia o globálnom vzdelávaní v Európe do roku 2050, takzvaná Dublinská, reaguje na nové výzvy – pandémiu, vojny, klimatickú zmenu či migráciu. Prináša dlhodobý rámec naprieč volebnými obdobiami až do roku 2050 a umožňuje krajinám nastaviť si vlastné priority. Národná stratégia pre Slovensko je aktuálne v štádiu príprav.

„Potrebujeme sa naučiť pracovať s informáciami – vedieť ich triediť, ale zároveň budovať postoje a vzťahy,“ hovorí Zuza Fialová. „Na konferencii environmentálnych vzdelávacích organizácií v Košiciach minulý rok zaznelo, že na to, aby si deti vytvorili vzťah k prírode, nepotrebujeme nové fakty či učebnice. Potrebujeme ich vziať do prírody – aby v tichu pozorovali, dotýkali sa živej hmoty, nebáli sa pavúka a vnímali svet s prirodzenou zvedavosťou.“

Mnohí slovenskí učitelia sa v praxi venujú témam globálneho vzdelávania, no chýba im systematická podpora zo strany štátu. Jedine ten dokáže posun v tomto smere na celonárodnej úrovni.

Príkladom úspešnej vzdelávacej praxe sú projekty zastrešené štátom pod značkou SlovakAid. „Napríklad filmový festival dokumentárnych filmov Jeden svet má silný cveng,“ konkretizuje Zuza Fialová. „Zameriava sa na ľudské práva, environmentálne témy a sociálne otázky. Z Bratislavy putuje do celého Slovenska vrátane malých dediniek.“

Zaujímavé a inovatívne projekty robí Živica, jej Sokratov inštitút aj Človek v ohrození. Mnoho užitočných informácií prináša tiež portál www.globalnevzdelavanie.sk.

Odolnosť závisí od rešpektu

Čím motivovať ľudí ku globálnemu vzdelávaniu a ku kritickému mysleniu? Podľa Marty Jendekovej dôležitú úlohu zohrávajú inšpiratívni vzdelávatelia, no veľa môžeme urobiť aj sami.

„Ľudia v dnešnej dobe veľmi rýchlo reagujú,“ hovorí Ditta Trindade Dolejšiová. „Dôležité je naučiť sa vypočuť si aj názor, s ktorým nie úplne súhlasíme a vyjadriť mu rešpekt. A možno sa snažiť pozrieť na svet očami toho druhého.“

Aj Zuza Fialová považuje rešpekt k sebe a okoliu za kľúč k zmene. „Často počúvame o odolnosti voči zmenám a novotám, ktoré sa na nás rútia zo všetkých strán. Myslím si, že naša odolnosť závisí od toho, aké kvalitné máme vzťahy a ako dokážeme rešpektovať seba aj ostatných. A to nám nedá ani Google, ani klasické spôsoby vzdelávania. Jedine vzdelávanie, ktoré je rešpektujúce a interaktívne.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 526
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 427
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 745
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 061
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 779
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 375
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 238
  8. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 104
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Removčík: Rozsutec
  2. Erik Kriššák: Úpal
  3. Ján Šeďo: Zachránili "ju", jej "reči" je rozumieť aj bez slov.
  4. Jakub Konečný: Izrael a Palestína potrebujú prímerie, mier aj zmierenie
  5. Ján Valchár: Ako jedna fabrika vyhrala druhú svetovú/Ženy z plagátov
  6. Marek Mačuha: Prečo Trump nesmie dostať Nobelovu cenu
  7. Dušan Piršel: Uťahovanie opaskov, upratovanie špajzy
  8. Arpád Sasköi: Spojenie
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 610
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 364
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 556
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 234
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 803
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 320
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 107
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 935
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu