Sú v našej blízkosti a ani netušíme, že potrebujú pomoc. Ľudia, ktorí bojujú s ťažkými myšlienkami a majú pocit, že iná cesta už neexistuje, sa často pohybujú i cestujú vedľa nás – potichu, sami, bez toho, aby si ich niekto všimol. Pomoc pritom existuje, je dostupná a účinná.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s občianskym združením IPčko spustila symbolicky na Svetový deň prevencie samovrážd preventívnu kampaň na pomoc ľuďom v ťažkých životných situáciách.

Pomoc na mieste, ktoré dôverne poznajú
Tragické udalosti na železnici nezasahujú len jednotlivcov a ich blízkych, ale aj rušňovodičov a spolucestujúcich. Prinášajú traumy, výpadky dopravy, meškania i ekonomické škody. „Za každým vlakom sú stovky životných príbehov. Niektoré sú náročné, tiché, prehliadané. Práve preto sme sa rozhodli spojiť sily s občianskym združením IPčko, aby sme v osobných vlakoch podali pomocnú ruku tým, ktorí to možno najviac potrebujú,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Mnohé tragédie sa dejú na miestach, kam ľudia chodia denne – do školy, do práce či k lekárovi. Často sa tam dopravili práve osobným vlakom. Nová kampaň preto cieli na regionálne spoje.
Vo vybraných vlakoch najskôr v okolí Trnavy sa na zrkadlách toaliet objavia jednoduché nálepky s kontaktom na Krízovú linku pomoci IPčko – 0800 500 333. Linka funguje nonstop, zadarmo a anonymne. „Minulý rok sme mesačne riešili viac ako tisíc kontaktov s myšlienkami na ukončenie života. Ľudia, ktorí sa trápia a majú pocit, že iná cesta von neexistuje, sú často priamo medzi nami. Presúvajú sa, napríklad aj vlakom. Ticho, sami, nerozpoznateľní pre okolie. Práve preto sme vďační ZSSK, že chcú na túto tému upozorniť a dať im vedieť, že pomoc existuje,“ vysvetľuje riaditeľ IPčka Marek Madro.
Podpora aj pre rušňovodičov
Ťažké situácie na tratiach sa dotýkajú aj železničiarov. Ak sa rušňovodič stane účastníkom tragickej udalosti, má okamžite zabezpečenú náhradu kolegom, nárok na sedem dní mimoriadneho voľna a odbornú psychologickú pomoc.
ZSSK spolupracuje s IPčkom aj pri starostlivosti o zamestnancov. Pre nich a ich rodiny vznikla špeciálna e-mailová adresa, kde môžu anonymne komunikovať s odborníkmi. „Našich rušňovodičov takéto strety zasahujú veľmi osobne. Ide o situácie, ktoré nedokážu ovplyvniť, no následky si nesú celý život. Je preto našou povinnosťou poskytovať im okamžitú pomoc a odbornú podporu,“ dodáva Helexa.
Kampaň chce cestujúcim pripomenúť, že pomoc je dostupná. „Nálepka je prvý krok. Možno ju najskôr odignoruje. Možno si ju neskôr odfotí. Možno raz zavolá. Aj vďaka tomu sa jeho či jej príbeh nemusí skončiť bodkou,“ uvažuje Madro.
Kontakt na pomoc:
Krízová linka pomoci IPčko – 0800 500 333 (nonstop, zadarmo, anonymne)
E-mail: poradna@ipcko.sk