Stačí nastúpiť do vlaku, na začiatku cesty sa „čeknúť“ v aplikácii a po vystúpení „čekoutnúť“. Cena lístka sa vypočíta automaticky podľa prejdenej trasy a platných taríf. Takto funguje systém check-in/check-out, ktorý plánuje na Slovensko priniesť Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci so švajčiarskou technologickou firmou FAIRTIQ.
„Takýto „automat“ máte priamo v mobile – bez ďalších pokladní, automatov či papierových lístkov,“ opisuje chystanú novinku národný dopravca.
Pilotný projekt na rok
ZSSK už onedlho spustí testovanie moderného spôsobu nákupu lístkov cez aplikáciu FAIRTIQ, ktorá patrí medzi lídrov v Európe v oblasti mobilného predaja lístkov založeného na princípe check-in/check-out.
Testovanie sa začne na budúci rok v januári a potrvá jeden rok. Novinka sa bude skúšať na vnútroštátnych linkách ZSSK. Dopravca chce overiť, či je riešenie užívateľsky prívetivé, ako funguje v praxi a aký má vplyv na práva cestujúcich.
„Digitálne služby už dnes využíva viac ako 52 % našich zákazníkov, ktorí si kupujú lístky cez mobil alebo internet. FAIRTIQ je preto pre nás prirodzeným pokračovaním v ceste za jednoduchším a pohodlnejším cestovaním vlakom,“ podotkol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Podľa neho spolupráca so spoločnosťou, ktorá má bohaté skúsenosti z rôznych európskych krajín, pomôže priniesť inovatívne riešenia aj na Slovensko.

Skúsenosti zo zahraničia
FAIRTIQ pôsobí v deviatich štátoch vrátane Švajčiarska, Rakúska, Dánska a Českej republiky. Aplikáciu denne používajú tisíce cestujúcich, ktorí oceňujú jej jednoduchosť a spoľahlivosť.
„Spolupráca so ZSSK nám umožňuje spoločne rozvíjať moderné technológie v oblasti predaja cestovných lístkov na Slovensku,“ povedal Gian-Mattia Schucan, zakladateľ a co-CEO FAIRTIQ.
„Spoločne môžeme vytvoriť intuitívnejší a dostupnejší cestovný zážitok pre cestujúcich.“
Národný dopravca zapája pilotný projekt do svojej širšej stratégie modernizácie, ktorá stojí na štyroch pilieroch – stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita.
Železničná spoločnosť Slovensko nedávno zaviedla aj ďalšie vylepšenia v komunikácii s cestujúcimi. Mobilná aplikácia IDeme vlakom a e-shop po novom poskytujú aktuálne informácie o meškaniach, odrieknutiach vlakov či zmenách radenia súprav, a to aj formou personalizovaných notifikácií. Novinkou je podpora angličtiny a údaje o plánovanom nástupišti či výlukách už pri nákupe lístka.