Od 1. augusta 2025 už nebude potrebné vybavovať nulový cestovný lístok pri nástupe do regionálnych vlakov pre tých, ktorí majú nárok na 100-percentnú zľavu z cestovného.
Zmena sa týka cestujúcich, ktorí využívajú 100 % zľavu z cestovného v regionálnych vlakoch kategórií Os, REX a Zr.
„Tento krok výrazne odbúrava zbytočné čakanie v radoch pri pokladniciach, znižuje administratívnu záťaž a zjednodušuje cestovanie,“ uviedla Železničná spoločnosť Slovensko a potvrdila, že pôvodne plánovala toto opatrenie len pre seniorov, no napokon ho rozšírila aj na ďalšie skupiny.
Bez nulového lístka od augusta môžu do regionálnych vlakov nastupovať seniori od 62 rokov, žiaci a študenti, deti do 16 rokov a poberatelia dôchodkov mladší ako 62 rokov.
Povinnosť vyzdvihnúť si nulový lístok však zostáva zachovaná pri diaľkových spojoch kategórií Ex, R a EC.
Digitálny preukaz v mobile
Ďalšiu inováciu plánuje ZSSK zaviesť v septembri. „Od septembra 2025 plánujeme spustiť elektronickú verziu preukazu v mobilnej aplikácii IDeme vlakom. Digitálny preukaz bude obsahovať QR kód pre rýchlu a jednoduchú kontrolu pri nástupe do vlaku,“ oznámila spoločnosť. Plastová kartička ostáva v platnosti, no elektronická verzia má priniesť pohodlnejšie a ekologickejšie riešenie.
ZSSK týmto krokom nielen znižuje záťaž na pokladnice, ale tiež pokračuje v podpore digitálnych nástrojov. Podiel predaných lístkov cez digitálne kanály neustále rastie. Kým v roku 2020 tvoril predaj v aplikácii IDeme vlakom len 4,9 %, v roku 2025 je to už 40,7 %. Celkový online predaj, vrátane e-shopu, predstavuje takmer 56 %.
Viac miest zadarmo, inšpirácia zo zahraničia
Zmeny prichádzajú v čase, keď národný dopravca rozšíril ponuku miest pre cestujúcich so 100-percentnou zľavou. V aktuálnom grafikone sa vďaka posilneniu expresných spojov na linke Košice – Žilina – Bratislava zvýšil počet takýchto miest o 30 %.
Inšpiráciu si štátna železničná spoločnosť berie zo zahraničia. „Systém nahrádzajúci nulový lístok preukazom už úspešne funguje v Rakúsku, Nemecku či Švajčiarsku. Tieto krajiny stavajú na dôvere cestujúcich a digitálnych riešeniach, ktoré zjednodušujú cestovanie a šetria čas všetkým zúčastneným,“ konštatuje dopravca.
Pre mnohých cestujúcich tak bude cestovanie vlakom od augusta nielen rýchlejšie, ale aj pohodlnejšie.
Od augusta pribudnú ďalšie trate bez vlakvedúceho
ZSSK od 1. augusta pokračuje v rozširovaní takzvaného samoobslužného výpravného systému. Ide o model regionálnej dopravy, pri ktorom vo vlaku nie je vlakvedúci a obsluhu zabezpečuje výlučne rušňovodič.
Cestujúci tak už nemôžu nastúpiť do osobného vlaku bez platného lístka. Výnimku majú len ľudia s nárokom na bezplatnú dopravu – tí sa môžu preukázať platným preukazom ZSSK na 100 % zľavu, bez potreby vyzdvihnúť si nulový cestovný lístok.
„Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Systém funguje v Nemecku, Rakúsku, Česku aj vo Švajčiarsku. Na Slovensku ho zaviedli už v roku 2004. Dnes zahŕňa 19 tratí – napríklad celé územie Vysokých Tatier, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov.
Podľa národného dopravcu k rozširovaniu prispieva aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov bez vlakvedúceho. Dopravca tvrdí, že systém prispieva aj k väčšej hospodárnosti.
„ZSSK chce tento model zaviesť tam, kde to technicky a prevádzkovo dáva zmysel. Komfort a bezpečnosť cestujúcich musia zostať zachované,“ uviedol Karol Henzély, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.
Aktuálne jazdí v režime samoobslužného výpravného systému 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 % regionálnej dopravy ZSSK. Cestujúci do týchto vlakov nastupujú s platným cestovným lístkom, keďže jeho kúpa vo vlaku už nie je možná a kontrola prebieha náhodne. Ide o pravidlo, ktoré bežne platí v mestskej hromadnej doprave aj v železničných systémoch v zahraničí – cieľom je nastaviť jasné a rovnaké podmienky pre všetkých.
ZSSK plánuje systém postupne rozšíriť do všetkých regionálnych vlakov typu Os, REX a Zr, kde to bude možné. Vlakvedúci zostane na tratiach, ktoré sú technicky náročnejšie, pri špecifických vozidlách alebo komplikovanejších prestupoch. Pri každom rozšírení dopravca posudzuje technické, bezpečnostné a prevádzkové podmienky.