Utiahne elektromobil v kolóne klimatizáciu? A ktorá clona je najlepšia?

O klimatizovaní a chladení auta koluje viacero mýtov. Čoho sa netreba báť a čoho naopak vyvarovať radia experti z AAA Auto.

V elektroaute sa v letnej kolóne na diaľnici neupečiete, nie každá slnečná clona funguje rovnako či nebojte sa chladiť i na viac ako rozdielových 5 stupňov oproti vonkajšej teplote. Viacero mýtov súvisiacich s klimatizáciou vyvracajú odborníci z AAA Auto.

Jedno pravidlo však určite mýtom nie je: nikdy nenechávajte v lete v aute sedieť svoje deti či zvieratá. Smrtiacich päťdesiat stupňov v ňom bude už za dvadsať minút!

Rovnako ako nafťák – 50 hodín

Na diaľnicu v letných páľavách určite nevychádzajte bez dostatku paliva či energie v baterke. Ak toto pravidlo dodržíte, nemáte sa čoho báť ani v prípade, že idete v elektromobile. „Stále totiž prevláda iracionálny strach z elektromobilov a veľká neznalosť ich technológií. V skutočnosti je auto na batérie rovnako dobré ako konvenčné," hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete AAA AUTO a Mototechna. Jeho výhodou navyše je, že v kolóne nedymíte iným pod nos a spotreba energie zodpovedá len odberu klimatizácie a nie zbytočnému voľnobehu spaľovacieho motora.

Klimatizačná jednotka je súčasťou systému HVAC, skratka znamená vykurovanie, vetranie a klimatizáciu. Po ochladení interiéru z prehriateho stavu sa jeho výkon v bežnej letnej prevádzke pohybuje medzi 0,5 a 2 kW, v závislosti od vonkajšej teploty a požadovaného komfortu v kabíne. „Náš najpredávanejší elektromobil Tesla 3 sme testovali pri vonkajšej teplote 35 °C a nastavení interiéru na 20 °C – takýto vysoký rozdiel však v skutočnosti nikomu neodporúčam. Výsledky ukázali, že priemerný výkon systému HVAC zostal po stabilizácii teploty na úrovni 1,4 kW. S trakčnou batériou 78,8 kWh – ktorá zohľadňuje využiteľnú kapacitu a miernu degradáciu – to znamená, že Tesla 3 dokáže v premávke chladiť interiér približne 50 hodín. To je zhruba rovnaký čas ako moderné naftové auto s plnou nádržou,“ vysvetľuje Vaněček.

Päť stupňov nemusí byť mantra

Zdravotníci odporúčajú, aby rozdiel medzi exteriérom a klimatizovaným priestorom neprekračoval 5 stupňov Celzia. Ak je ale vonku 35 °C, neznamená to, že v aute máte chladiť len na 30 stupňov. Pokojne si na dlhšej ceste znížte teplotu aj na 23 či 24 °C. Ale pred koncom trasy ju už začnite v aute zvyšovať. Skutočnou hrozbou je totiž teplotný šok, ktorému sa vystavujete pri prechode z klimatizovaného vozidla do vonkajšieho rozpáleného sveta. A práve preto sa odporúča mať rozdiel maximálne spomínaných 5 stupňov.

Keď sme už pri rozdieloch v teplotách, tie nemusíte dosahovať len pomocou klimatizácie, ale aj tienením. Ak nemáte možnosť parkovať v tieni, veľmi dobré riešenie sú reflexné clony, ktoré odrážajú slnečné svetlo. No nie je jedno, akú použijete. „Čísla hovoria jasne – najúčinnejšie sú tie nainštalované na vonkajšej strane čelného skla. Podľa meraní dokážu znížiť teplotu v aute až o osem stupňov. Interiérové len o štyri, ale aj to sa počíta," hovorí Petr Vaněček s tým, že inovácie sa v tomto smere sa objavujú každý rok. Aktuálne sa masovo rozširuje tzv. dáždniková clona či v južanských krajinách už bežná, no u nás stále menej častá nasúvacia textilná clona na zadné okná auta. „Veľkou výhodou je, že okrem zatienenia slnečného žiarenia je možné pri jej používaní stiahnuť okno a vetrať,“ približuje Vaňeček.

Nejde pritom len o teplotu vzduchu, ale aj povrchov v aute. Predovšetkým tie kovové sa dokážu rozpáliť na teplotu, ktorá pri dotyku dokáže popáliť, preto je dobré cez ne aspoň prehodiť kus tkaniny. Veľkým pomocníkom sú tmavé fólie na oknách, za nimi bude povrch zadných sedadiel alebo detských sedačiek až o desať stupňov chladnejší.

Príprava sa oplatí

Až 95 percent áut predaných v sieťach AAA Auto a Mototechna má klimatizáciu, chýba už len vo veľmi lacných alebo starých vozidlách. Že ňou auto disponuje však neznamená, že bude po celý jeho život bezchybne fungovať. „Vyžaduje si pravidelný odborný servis. Kontroluje sa tesnosť systému, mení chladiaca kvapalina a celý okruh sa dezinfikuje, čím sa odstraňujú nežiaduce baktérie," vysvetľuje Petr Vaněček.

K dlhej životnosti klimatizácie prispieva aj jej správne používanie. Hneď na štarte automobil poriadne vyvetrajte, aby ste dostali horúci vzduch von – stačí urobiť prievan a prejsť niekoľko desiatok metrov. Najskôr zapnite klimatizáciu na najnižšiu možnú teplotu, aby sa vnútro ochladilo. Len dávajte pozor, aby ste nevyfúkali ľadový vzduch priamo na seba, ideálne je nasmerovať vetranie na okná. Akonáhle je v aute príjemnejšie, nastavte stabilnú teplotu. Na krátkych cestách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním je miesto intenzívneho chladenia lepšie jazdiť s otvorenými oknami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 901
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 908
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 739
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 550
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 368
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 797
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 227
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 008
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Medard Slovík: Šógun: Pohľad do strateného sveta Japonska a osud Anjin-sana
  2. Štefan Šturdzík: Smer sa zmenil , už nič neskrýva a ide ako valec.
  3. Miroslav Ferkl: Chlieb a soľ
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: veterný mlyn zo Zlínska a kováčňa z Blat
  5. Viktor Pamula: Ako Matúško komentáre maže
  6. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  7. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  8. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 721
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 491
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 208
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 351
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 122
  6. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 595
  7. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 594
  8. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 4 481
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  1. Medard Slovík: Šógun: Pohľad do strateného sveta Japonska a osud Anjin-sana
  2. Štefan Šturdzík: Smer sa zmenil , už nič neskrýva a ide ako valec.
  3. Miroslav Ferkl: Chlieb a soľ
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: veterný mlyn zo Zlínska a kováčňa z Blat
  5. Viktor Pamula: Ako Matúško komentáre maže
  6. Ľuboš Vodička: Orient Expres na Slovensku, príbeh železnice
  7. Jan Pražák: Zralá plnoštíhlá dáma ve dvoudílných plavkách
  8. Dušan Király: Japonská Okinawa: exotika za ľudové ceny
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 721
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 491
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 208
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 351
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 122
  6. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 595
  7. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 594
  8. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 4 481
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu