Slovensko je krajinou, kde rajské jablká, rajčiaky či paradajky sú súčasťou rodinných obedov, večerných posedení, či rýchlych školských desiat. Nejeden z nás si ich dopraje len tak, ako zdravú pochúťku. Hoci dnes na pultoch nájdeme druhy z celého sveta, čoraz viac zákazníkov siahne po tých, ktoré vyrástli doma.
Slovenský pôvod a prvotriedna kvalita
Slovenskí zákazníci sa stále viac zameriavajú na pôvod potravín, ktoré nakupujú a častejšie volia domáce suroviny. To platí aj v prípade paradajok. Tie najviac vyhľadávajú počas sezóny, ktorá je aktuálne v plnom prúde. Širokú ponuku paradajok od slovenských dodávateľov nájdete v diskontnom reťazci Lidl, ktorý počas sezóny ponúka až 18 druhov. Počas roka máte na výber celkovo až z 32 variant. Či už preferujete malé cherry paradajky, veľké šťavnaté odrody alebo farebné odrody, všetky nájdete vo svojom Lidli.
Za všetkým stoja ľudia – pestovatelia, pre ktorých je paradajka viac ako len produkt. Je to výsledok každodenného úsilia, starostlivosti a poctivej práce. „Ako farmár, ktorý s láskou pestuje paradajky, rád dodávam svoju úrodu do Lidla, pretože viem, že sa paradajky dostanú k ľuďom čerstvé, voňavé a plné chuti. Lidl si váži poctivú prácu slovenských farmárov a dáva priestor tým, ktorí svoje remeslo robia srdcom,“ hovorí Peter Kelemen z OVOZELA – Farma Bruty.

Čísla hovoria za všetko
Slováci paradajky milujú. Dôkazom je aj to, že za posledný rok sa v predajniach Lidl predalo viac ako 15,5 miliónov balení. Z toho takmer 70% pochádzalo od slovenských pestovateľov. Počas sezóny je toto číslo ešte o čosi vyššie a domáce paradajky tvoria skoro 80%. Pre zákazníkov je to signál čerstvosti a pre farmárov potvrdenie, že ich práca má zmysel.
Lidl si dlhodobo zakladá na férovej spolupráci so slovenskými dodávateľmi. Kvalitné lokálne paradajky sú toho jasným príkladom. Ich pestovanie pomáha slovenskému poľnohospodárstvu, znižuje uhlíkovú stopu a prináša to najlepšie priamo na váš tanier. Ich kúpou tak nesiahnete len po kvalitnom produkte, ale podporíte aj miestnych potravinárov a udržateľnejšie hospodárstvo. Paradajky putujú z poľa na pulty predajní rýchlo, s minimálnou ekologickou stopou, no maximálnou chuťou. „Dbáme na to, aby sme pestovali naše paradajky s čo najmenšou ekologickou stopou. Viac ako 90% energií, ktoré využívame na pestovanie rajčín je z obnoviteľných zdrojov. Naším cieľom je, aby čerstvo obraté plody boli už na druhý deň v obchodoch,“ vysvetlil Zsolt Bindics, predseda predstavenstva družstva GreenCoop.
Za posledný rok zaplatil diskont farmárom zo Slovenska za paradajky vyše 17 miliónov eur. To predstavuje viac ako 70% zo všetkých platieb dodávateľom za tento druh zeleniny. Aj v tomto prípade sa podiel zvyšuje počas sezóny, pričom presahuje 80%.

Vďaka spolupráci s Lidlom môžu domáci potravinári rozširovať a skvalitňovať výrobu, či zavádzať rôzne inovácie. Mnohí oceňujú aj zodpovednú a stabilnú spoluprácu s reťazcom. „Lidl je náš najväčší obchodný partner. Najväčší prínos, ktorý nám poskytuje spolupráca s Lidlom je zabezpečenie predvídateľných odberov, čo prináša do nášho podnikania stabilitu a istotu,“ uviedol Erik Csatári, konateľ spoločnosti Paradajkovo, s.r.o.
Spoluprácu si pochvaľujú aj menší pestovatelia. „Partnerstvo s Lidlom pre nás predstavuje významný krok v rozvoji našej značky a možnosti osloviť širší okruh zákazníkov po celom Slovensku,“ uzavrel Lukáš Nešpor, Slnečné záhrady Sľažany.