Nie je prekvapením, že v krajine pod Tatrami nezohrávajú ryby v stravovaní väčšiny ľudí takú výraznú rolu ako v prímorských oblastiach. Napriek tomu si rozhodne zaslúžia viac pozornosti – nielen pre svoju chuť a rozmanité využitie v kuchyni, ale najmä pre výnimočný výživový profil. Sú bohaté na kvalitné bielkoviny, zdravé tuky a cenné omega-3 mastné kyseliny, ktoré prospievajú srdcu, mozgu aj imunite. Okrem toho obsahujú dôležité vitamíny a minerály, ako vitamín D, B12, selén či fosfor. Vďaka svojej ľahkej stráviteľnosti sú vhodné pre všetky vekové kategórie a prirodzene zapadajú do vyváženého jedálnička.
Tak ako pri iných živočíšnych produktoch, aj ryba chutí najlepšie vtedy, keď je čerstvá. Práve na tom si Agro rybia farma Handlová o. z. zakladá už obdivuhodných desať rokov od svojho vzniku. „Našim najväčším prínosom je čerstvosť, a to je to, čo by malo našich zákazníkov presvedčiť,“ uviedla riaditeľka spoločnosti Petra Uhríková.
Vďaka recirkulačnému akvakultúrnemu systému, prispôsobenému na chov teplomilných druhov, sa spoločnosť rozhodla pre chov sumčeka afrického. Tento druh výborne znáša uzavreté podmienky a zároveň ponúka jemné, výživné mäso, ktoré si obľúbi každá skupina spotrebiteľov.
Na trh ho farma uvádza pod vlastnou značkou Sumček Omega, ktorú dnes môžete nájsť i na pultoch obľúbeného diskontného reťazca Lidl. „Má naozaj lahodnú chuť, ktorá nie je až tak výrazná. Preto si myslím, že aj tí, ktorí ryby nemajú radi kvôli rybacej chuti, by si touto cestou k nim našli pozitívny vzťah,“ vysvetlila P. Uhríková.
Aj keď sa farme na trhu darí, dopyt po rybách na Slovensku vo všeobecnosti zatiaľ výraznejšie nerastie – zostáva stabilizovaný. Podľa riaditeľky je to najmä dôsledok aktuálnych finančných možností väčšiny Slovákov.

Lokálna produkcia, ktorá dbá na udržateľnosť
Za každým kilogramom rybieho mäsa stojí premyslený proces, ktorý spája moderné technológie s ohľadom na prírodu. Vlani sa farme podarilo vyprodukovať cez 850 ton sumčeka afrického – od liahnutia plôdikov až po konečné spracovanie, všetko prebieha priamo na mieste. Vďaka recirkulačnému systému s biologickým čistením vody ide o ekologický, uzavretý chov s minimálnym dopadom na životné prostredie.
Takmer 200 ton mäsa sa spracovalo do čerstvých filetov, približne 30 ton tvorili pitvané ryby, 78 ton mrazené filety a 12 ton údených výrobkov smerovalo výlučne na slovenský trh. „S potešením môžem povedať, že sme vyrobili a ponúkli našim zákazníkom takmer šesť ton našich rybích klobások zo sumčeka afrického, Klariasiek,“ dodala P. Uhríková.
Dôležitá však nie je len samotná produkcia, ale aj plnohodnotné využitie celej ryby. Časti, ktoré by sa na prvý pohľad mohli považovať za odpad – kože, hlavy či kostrové zvyšky – nachádzajú uplatnenie vo farmaceutickom priemysle alebo sa spracúvajú na kostnú či rybiu múčku. Tá vďaka vysokému obsahu bielkovín slúži ako kvalitné krmivo pre zvieratá.

Z farmy až k verným zákazníkom
Spolupráca s Lidlom sa pre farmu z Handlovej stala neoddeliteľnou súčasťou každodennej prevádzky. Postupom rokov sa prehĺbila a prerástla do stabilného partnerstva, ktoré podľa riaditeľky Petry Uhríkovej funguje k obojstrannej spokojnosti. „Snažíme sa neustále zlepšovať náš servis, najmä kvôli zákazníkom, aby mali prístup k čerstvým výrobkom. Aj preto sme zvýšili frekvenciu závozov.“
Zároveň zdôraznila, že aj napriek tomu, že produkcia farmy prevyšuje dopyt na domácom trhu, ich prioritou zostáva Slovensko. „Stále je pre nás prvoradý slovenský trh. Prečo by sme mali nášho sumčeka afrického vyvážať, keď máme domácu farmu? Na druhej strane sa dováža obrovské množstvo morských rýb, ktoré absolvujú dlhú púť na náš stôl a neprichádzajú v čerstvom stave. Pokračujeme len v exporte do Českej republiky, kde sú požiadavky aj chute veľmi podobné tým našim.“
Objem predaných čerstvých filiet sumčeka afrického podľa nej neustále rastie a spotrebitelia si ich čoraz častejšie vyhľadávajú aj mimo akciových ponúk. Okrem stálice v podobe čerstvých filetov sa v ponuke Lidla príležitostne objavujú aj ďalšie produkty z farmy v rámci časovo obmedzených akčných ponúk. „Je to pre nás veľmi pozitívne, pretože v Lidli je asi najväčší počet zákazníkov, ktorí takto môžu spoznať viacero našich výrobkov,“ uzavrela riaditeľka farmy Petra Uhríková.
Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou LIDL Slovenská republika.