Je klimatizovaný, disponuje Wi-Fi pripojením, zásuvkami či WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami.
Pasažieri si môžu čas krátiť aj sledovaním informačného systému. Interiér je štýlový, moderný a komfortný. Vozne sú navyše bezbariérové.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) naďalej modernizuje a vylepšuje svoj vozový park. Do prevádzky zavádza nový vlak typu Panter s kapacitou 343 miest.
„Je to prvý zo série piatich vlakov, ktoré získame v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ naznačil Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Investícia do ľudí a regiónov
Dodávky vlakov Panter financované z eurofondov prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022.
Ďalších deväť kusov pribudlo v roku 2023. V aktuálnom roku sa vozový park zvýši o päť jednotiek a v nasledujúcom roku o ďalších šesť, čiže celkovo 45 kusov.
„Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí – nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný. Investície do železničnej dopravy nie sú len investíciou do „železa“ – vlakov a koľají, ale najmä do ľudí a regiónov,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
Nové vlaky budú slúžiť na linkách Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa.
„Po dodatočnej montáži zabezpečovacieho systému ETCS počítame s rozšírením spojov aj na východnom Slovensku,“ priblížil Peter Helexa.

Životnosť až tridsať rokov
Nové jednotky vznikajú v spolupráci Škoda Group a slovenského podniku ŽOS Trnava. Finálna montáž aj oživovanie prebieha na Slovensku, čo podporuje domáci strojársky priemysel.
„Pre našich zamestnancov je každý vlak dôkazom zmyslu ich práce. Sme hrdí, že nové jednotky opúšťajú linky práve z Trnavy a jazdia priamo na slovenských tratiach,“ vraví Miloš Kyselica, generálny riaditeľ ŽOS Trnava.
Pantery sú najväčší a najmodernejší typový rad elektrických regionálnych vlakov v histórii osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Výhodou je ich aj vysoká životnosť.
„S pravidelnou údržbou to môže byť viac ako 30 rokov. Sú výborné aj z hľadiska servisu, keďže sú naň k dispozícii štandardne náhradné diely,“ tvrdí Helexa.
Cieľom je, aby vlaky chodili pravidelne a načas, čo majú zabezpečiť aj nové jednotky. Podľa Helexu je Panter etalónom v regionálnej doprave strednej a východnej Európy.
Maximálna rýchlosť bude 160 km/h
Panter má dĺžku 106 metrov a po inštalácii systému ETCS, ktorú plánujú v priebehu tohto a budúceho roka, dokáže ísť rýchlosťou 160 km/h.
„Bez neho dosiahne rýchlosť 120 km/h, čo je však v rámci dopravy medzi regiónmi postačujúce,“ dodal.
Systém ETCS je moderný a bezpečnostný systém pre vlaky, ktorý predchádza nehodám aj pri rýchlosti vlakov nad 160 kilometrov za hodinu.
Základom ETCS sú lokačné zariadenia na trati. Keď ponad ne prejde rušeň, načíta sa z nich informácia a rušňovodič vie, či je trasa pred ním voľná alebo hrozí nebezpečenstvo.
A podľa toho prispôsobí rýchlosť vlaku alebo zastaví. Informácie o pohybe vlaku dostáva aj výpravca v stanici a dispečer.
Na slovenských tratiach premávajú dve verzie jednotiek Panter – trojčlánkové s dĺžkou 80 metrov (kapacita 247 miest na sedenie) a štvorčlánkové s dĺžkou 106 metrov (kapacita 343 miest na sedenie).
Nákup piatich štvorčlánkových súprav je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 42,3 mil. eur.