Železnice Slovenska predstavili Pantera. Je moderný, komfortný a má vysokú životnosť

Keď si sadnete do vlakovej jednotky Panter, cítite sa ako doma v obývačke.

Je klimatizovaný, disponuje Wi-Fi pripojením, zásuvkami či WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami.

Pasažieri si môžu čas krátiť aj sledovaním informačného systému. Interiér je štýlový, moderný a komfortný. Vozne sú navyše bezbariérové.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) naďalej modernizuje a vylepšuje svoj vozový park. Do prevádzky zavádza nový vlak typu Panter s kapacitou 343 miest.

„Je to prvý zo série piatich vlakov, ktoré získame v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ naznačil Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Investícia do ľudí a regiónov

Dodávky vlakov Panter financované z eurofondov prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022.

Ďalších deväť kusov pribudlo v roku 2023. V aktuálnom roku sa vozový park zvýši o päť jednotiek a v nasledujúcom roku o ďalších šesť, čiže celkovo 45 kusov.

„Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí – nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný. Investície do železničnej dopravy nie sú len investíciou do „železa“ – vlakov a koľají, ale najmä do ľudí a regiónov,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.

Nové vlaky budú slúžiť na linkách Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa.

„Po dodatočnej montáži zabezpečovacieho systému ETCS počítame s rozšírením spojov aj na východnom Slovensku,“ priblížil Peter Helexa.

Životnosť až tridsať rokov

Nové jednotky vznikajú v spolupráci Škoda Group a slovenského podniku ŽOS Trnava. Finálna montáž aj oživovanie prebieha na Slovensku, čo podporuje domáci strojársky priemysel.

„Pre našich zamestnancov je každý vlak dôkazom zmyslu ich práce. Sme hrdí, že nové jednotky opúšťajú linky práve z Trnavy a jazdia priamo na slovenských tratiach,“ vraví Miloš Kyselica, generálny riaditeľ ŽOS Trnava.

Pantery sú najväčší a najmodernejší typový rad elektrických regionálnych vlakov v histórii osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Výhodou je ich aj vysoká životnosť.

„S pravidelnou údržbou to môže byť viac ako 30 rokov. Sú výborné aj z hľadiska servisu, keďže sú naň k dispozícii štandardne náhradné diely,“ tvrdí Helexa.

Cieľom je, aby vlaky chodili pravidelne a načas, čo majú zabezpečiť aj nové jednotky. Podľa Helexu je Panter etalónom v regionálnej doprave strednej a východnej Európy.

Maximálna rýchlosť bude 160 km/h

Panter má dĺžku 106 metrov a po inštalácii systému ETCS, ktorú plánujú v priebehu tohto a budúceho roka, dokáže ísť rýchlosťou 160 km/h.

„Bez neho dosiahne rýchlosť 120 km/h, čo je však v rámci dopravy medzi regiónmi postačujúce,“ dodal.

Systém ETCS je moderný a bezpečnostný systém pre vlaky, ktorý predchádza nehodám aj pri rýchlosti vlakov nad 160 kilometrov za hodinu.

Základom ETCS sú lokačné zariadenia na trati. Keď ponad ne prejde rušeň, načíta sa z nich informácia a rušňovodič vie, či je trasa pred ním voľná alebo hrozí nebezpečenstvo.

A podľa toho prispôsobí rýchlosť vlaku alebo zastaví. Informácie o pohybe vlaku dostáva aj výpravca v stanici a dispečer.

Na slovenských tratiach premávajú dve verzie jednotiek Panter – trojčlánkové s dĺžkou 80 metrov (kapacita 247 miest na sedenie) a štvorčlánkové s dĺžkou 106 metrov (kapacita 343 miest na sedenie).

Nákup piatich štvorčlánkových súprav je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 42,3 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  1. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  2. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  8. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 19 275
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 17 042
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 293
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 884
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 3 876
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 461
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 257
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 204
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Vošla som do kníhkupectva a hneď prvá kniha bola tá pravá
  2. Vladimír Krátky: Řízek v Praze ... .
  3. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIX.
  5. Štefan Šturdzík: Aj keď ste naštvaný nemôžete za to trestať nevinných civilistov.
  6. Ivan Čáni: Hlboká orba. Musí byť ale poctivá a kvalitná. Bez akéhokoľvek ulievania.
  7. Ján Šeďo: Záchodová misa nie je v projekte, marš do latríny !
  8. Eva Šnircová: Ako si naplánovať sabbatical, aby nebol len predĺženou dovolenkou
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 676
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 12 832
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 462
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 11 655
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 091
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 699
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 641
  8. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše 4 327
  1. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  2. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  3. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  4. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  6. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  7. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  8. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
SkryťZatvoriť reklamu