Bývanie v satelitoch a v okresných mestách pri veľkých mestách láka čoraz viac ľudí.
Jedným z rozhodujúcich faktorov je nepochybne ekonomická dostupnosť. Niekoho presvedčí blízkosť prírody, pokoj od ruchu veľkomesta či lepšia dostupnosť škôlok.
O bývaní mimo veľkých miest, jeho výhodách aj výzvach, prezradili viac Martin Píry, odborník na stavebné právo a Martin Kapitulík, viceprimátor Žiliny a krajský poslanec.
„Na Slovensku sme si zvykli ešte z čias minulých, že byt je len miesto, kde prežívame a chodíme spať. Skutočný život je však o kvalite, komunite, ktorá sa vytvára, ale aj o interakciách,“ povedal Martin Píry.
Bývanie v satelitoch veľkých miest či v okresných mestách je nepochybne ekonomicky výhodnejšie. Ceny pozemkov v okolitých obciach a v menších mestách sú zhruba na polovičných úrovniach.
„Človek si zároveň môže užívať zelenú infraštruktúru, často tu je lepšia dostupnosť škôlok a pritom ste na skok od veľkomesta, kde pracujete, no môžete si užívať benefity rodinného domu,“ doplnil k bývaniu Martin Kapitulík.
Dane platíte obci, no väčšinu času trávite v meste
Udržiavať rovnováhu medzi územným rozvojom a zachovaním komunitného charakteru je náročnou úlohou najmä pre samosprávy.
Ak sa človek presťahuje do satelitnej obce, ktorá nie je súčasťou mesta, idú všetky dane do obce.
Väčšinu času pritom táto osoba trávi v meste, kde pracuje či dochádza za školou. Krajské mesto je v takomto prípade stratové a práve rozvoj infraštruktúry je už na samotnej dohode s obcou či štátom.

„Dobrým príkladom pre naše územie je Rajecká dolina. Veľmi kľúčové pre túto oblasť je dobudovanie privádzača do Žiliny, aby skončili polhodinové zápchy. Toto však nevieme vyriešiť bez pomoci štátu a tu som zároveň rád, že štát koná,“ vysvetlil Martin Kapitulík.
Nie je to len o daniach, ale aj o poplatkoch za odpad a ďalších možnostiach financovania rozvoja.
Šťastné bývanie
Sieť regionálnych novín MY spustila špeciálny projekt - mapuje Šťastné bývanie Slovákov. Ktoré lokality prinášajú dostupné bývanie, ktoré spájajú dobré pracovné príležitosti i občiansku vybavenosť? Kde naopak nájdeme pokoj od mestského hluku a rýchleho života?
Počas mesiacov máj a jún sa bližšie pozrieme na Šťastné bývanie pri Bratislave. Hlavné mesto láka najmä pracovnými príležitosťami ľudí z celého Slovenska.
Kde sa však s rodinou usadiť v okolí hlavného mesta? V rýchlo rastúcich satelitoch alebo v blízkych okresných mestách?
My vám prinesieme informácie, výber necháme už na vás.
„Ak máte trvalý pobyt v Tepličke nad Váhom, tak vaše dane aj všetko platíte práve tu. Vy však každý deň trávite v Žiline, využívate tu cesty, školy, chodíte tu do práce, využívate mestskú infraštruktúru a my v úvodzovkách od vás nič nemáme,“ pokračoval ďalej krajský poslanec.
Mnoho miest a obcí si dnes buduje vlastné nájomné bývania. „Otázkou potom je, ako k tomu pristupujú, či chcú len ľudí vytiahnuť na okraj mesta alebo budujú aj základnú infraštruktúru,“ ozrejmil Kapitulík s tým, že aj mesto Žilina zriadilo mestskú developerskú spoločnosť, ktorej úlohou bude práve príprava takýchto projektov v rámci myšlienky 15-minútového mesta.

Budúcnosťou je 15-minútové mesto
Práve tento koncept je postavený na tom, že väčšinu týždňa nepotrebujete cestovať mimo vášho 15-minútového okruhu.
„Je to možnosť, ale nie povinnosť. Bazálnu rovinu služieb, ktorú však človek k životu potrebuje, by mal mať v tomto okruhu,“ doplnil Píry.
V rámci tejto myšlienky nepotrebujete využívať auto vo vašom okruhu, ale až vtedy, ak idete mimo mesta.
„Práve Žilina má jednu z najkvalitnejších MHD, vytvorili sme integrovanú dopravu, no sme si vedomí istého historického dlhu na našej vnútromestskej doprave a snažíme sa to napraviť,“ podotkol Kapitulík.
Žilina zároveň stojí pred tvorbou nového územného plánu.
„Ak sa chceme rozvíjať smerom ako veľké metropoly, tak kľúčovými parametrami je určite polycentrizmus a zmena financovania,“ pokračoval Kapitulík.
Slovensko v súčasnosti funguje pri budovaní nových satelitných miest prevažne na aktivite developerov. Takýmto aktivitám však často chýba systematickosť.
„Musíme sa na to pozerať koncepčnejšie. Ak sa postaví rezidencia zo zdrojov súkromných podnikateľov, následne v rámci daňových možností sa môže vyskytnúť priestor, aby sa robili aj stavebné práce vo verejnom záujme,“ vysvetľuje Píry.
Práve tu sa môže opäť využiť 15-minútové pravidlo, môžu sa postaviť športoviská, prvky zelenej infraštruktúry.
„Je dokázané, že ak žijete v komunite, stretáva sa v rámci nejakých parkových úprav a podobne, kvalita života je vyššia,“ povedal Martin Píry, ktorý zároveň podotkol, že toto nám zatiaľ na Slovensku chýba.

Z veľkých sídiel sa vytrácajú pozitíva
Satelity sú trendom budúcnosti. Lacnejšie bývanie, komunitný duch a lepšie podmienky na budovanie rodiny budú dôležitými aspektami pri rozhodovaní.
„Objektívnymi výhodami sú však fakty, že mestá a veľké sídla sa zahusťujú, zelená infraštruktúra a všetky pozitívne veci sa z týchto lokalít vytesňujú,“ uviedol Píry s tým, že mnohokrát sa mestá rozvíjajú na úkor poľnohospodárskej pôdy či zelených prvkov.
Riešením je práve systém satelitných obcí a menších miest. Je však dôležité, aby sa budovali koncepčné systémové opatrenia so všetkými prvkami.
„Zároveň je dôležité hľadať partnerov zo súkromného sektora, ktorí spolu s mestami vytvoria veľmi peknú tvár Slovenska,“ dodal Martin Píry.