Modernizácia, aká nemá obdobu. Po slovenských železniciach budú jazdiť vlaky za miliardu eur

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.

Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti SlovenskoVlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

So švajčiarskou spoločnosťou Stadler uzavrela zmluvu na nákup štyroch veľkokapacitných ekologických vlakov typu KISS, ktoré sa na slovenských tratiach osvedčili.

Okrem toho vo verejnom obstarávaní hľadá dodávateľov nových elektrických a batériových jednotiek, ale aj lôžkových a ležadlových vozňov. „Hoci prvé kroky sa realizujú už v tomto a budúcom roku, výraznejšie prínosy cestujúci pocítia približne o dva až tri roky. Dôležité je začať, aby sme v budúcnosti zabezpečili čo najvyššiu kvalitu cestovania,“ hovorí Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Starnúce vlaky budú minulosťou

Priemerný vek vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko je dnes 16 rokov, viac ako polovica súprav je staršia ako desať rokov. Mnohé sú už technicky zastarané, poruchové a náhradné diely sa zháňajú čoraz ťažšie. Niektoré nočné vozne pochádzajú ešte z osemdesiatych rokov.

Peter Helexa upozorňuje, že bez zásadnej obmeny nebude čo v budúcnosti modernizovať. „Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebudeme mať na čom jazdiť.“

Modernizácia má okrem komfortu a bezpečnosti pripraviť štátneho dopravcu aj na liberalizáciu železničného trhu. Ak nebude technicky konkurencieschopný, pri príchode iných dopravcov môže prísť o časť výkonov.

„Modernizácia je podmienkou konkurencieschopnosti železnice. Ak štátny dopravca nebude pripravený, trh ho jednoducho obíde. Teraz je čas využiť eurofondy,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

Posilnia frekventovanú trasu medzi Bratislavou a Žilinou

Už na budúci rol by mala byť na slovenské trate nasadená ďalšia moderná elektrická jednotka Stadler KISS.

Národný dopravca podpísal zmluvu na nákup štyroch veľkokapacitných vlakov. Nové súpravy zvýšia kapacitu, komfort aj ekologickosť dopravy na jednej z najvyťaženejších tratí. Tie sa v najbližších dvoch rokoch zaradia do pravidelnej prevádzky medzi Bratislavou a Žilinou.

Celková hodnota zákazky môže presiahnuť 100 miliónov eur, pričom projekt je financovaný primárne z európskych fondov. „Podpisom tejto zmluvy transformujeme strategické zámery na hmatateľné výsledky,“ povedala štátna tajomníčka Denisa Žiláková. Podľa nej budú nové vlaky nielen komfortnejšie, ale aj udržateľnejšie. „Modernizácia osobnej železničnej dopravy je súčasťou vízie dynamickej, zelenšej a plne integrovanej mobility,“ dodala.

Vlaky s vysokou kapacitou a nízkou spotrebou

Nové elektrické jednotky budú mať kapacitu minimálne 560 miest na sedenie a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Potešia aj nízkopodlažným riešením pre ľahší nástup cestujúcich, vrátane osôb so zníženou pohyblivosťou.

Z hľadiska energetickej efektivity budú patriť k najúspornejším v regióne – spotreba energie by mala dosahovať len 12 kWh na vlakový kilometer, čo predstavuje zníženie až o štvrtinu oproti starším vozidlám. Súčasťou výbavy budú moderné informačné systémy, digitálne panely a zvukové hlásenia.

„Na slovenské koľaje privedieme inovatívne jednotky, ktoré zvýšia komfort a spokojnosť cestujúcich a každoročne ušetria desiatky ton emisií,“ skonštatoval Peter Helexa. Nové vlaky podľa neho stelesňujú ekologické riešenia, ktoré posúvajú slovenskú železničnú dopravu na vyššiu úroveň.

Osvedčený typ aj v zahraničí

Vlaky typu KISS sú známe aj slovenským cestujúcim – už dnes premávajú na linkách medzi Bratislavou a Novými Zámkami či Púchovom. Podobné jednotky využívajú aj železničné spoločnosti v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku i Holandsku, kde si ich cestujúci cenia pre komfort, tichý chod a nízku spotrebu energie.

Výkonný viceprezident Stadler Group Ansgar Brockmeyer pri podpise zmluvy vyjadril radosť z ďalšej spolupráce. „Sme nesmierne hrdí, že môžeme napísať ďalšiu kapitolu technologického pokroku slovenskej železnice. Naše jednotky sú stelesnením švajčiarskej precíznosti, inovácií a vášne pre udržateľnú mobilitu,“ poznamenal.

Trať Bratislava – Žilina patrí k najdôležitejším železničným spojeniam v krajine. Železničná spoločnosť Slovensko očakáva, že do roku 2030 vzrastie počet cestujúcich na tejto trase až o šesť percent, čo súvisí aj s demografickým rastom v okolí hlavného mesta. Nové vlaky tak majú pomôcť zabezpečiť vyššiu kapacitu, spoľahlivosť a ekologické štandardy.

Ďalšie plány

Súčasťou jednej z najväčších modernizácii vlakov za viac ako miliardu eur bude aj dodávka nových elektrických a batériových jednotiek, ale aj lôžkových a ležadlových vozňov.

Najväčšiu položku predstavujú elektrické jednotky určené pre diaľkovú dopravu. Za približne 645 miliónov eur bez DPH chce ZSSK získať osem súprav s možnosťou objednať ďalších sedem. Vlaky budú mať bistrovozeň, priestory pre cestujúcich s deťmi, imobilných či cyklistov a ponúknu Wi-Fi, moderné informačné systémy a rýchlosť až 200 km/h. V každej jednotke má byť minimálne 550 miest na sedenie.

Výrazný technologický skok prinesie aj nasadenie batériových elektrických vlakov, ktoré budú schopné jazdiť aj na tratiach bez elektrifikácie. Za takmer 306 miliónov eur bez DPH z toho opcia tvorí 170 miliónov plánuje národný dopravca nakúpiť 16 súprav s opciou na ďalších 20. Nahradia dieselové súpravy, budú bezemisné a klimatizované.

Zážitok z cestovania v lôžkových vozňoch

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje výrazne zlepšiť komfort nočnej dopravy prostredníctvom modernizácie svojho vozového parku. Spoločnosť vyhlásila verejné obstarávanie na nákup 10 nových lôžkových vozňov s možnosťou rozšírenia o ďalších 14 kusov. Súčasťou zákazky, ktorej hodnota presahuje 90 miliónov eur, je aj kompletný desaťročný servis.

Investícia by mala priniesť cestujúcim vyššiu úroveň pohodlia a bezpečnosti počas nočných jázd, pričom nové vozne budú vybavené modernými prvkami ako klimatizácia, Wi-Fi pripojenie, pohodlné lôžka či uzamykateľné kupé.

"Našou ambíciou je, aby nočné vlaky neboli len praktickým spôsobom dopravy, ale ponúkali skutočný zážitok z cestovania. Chceme, aby ľudia vnímali nočné vlaky na Slovensku ako symbol pohodlia, spoľahlivosti a moderného prístupu. Nové modernizované lôžkové vozne by nám umožnili zlepšiť komfort cestovania a prilákať ďalších cestujúcich. Nočné vlaky už teraz využívajú desaťtisíce ľudí ročne, a vďaka tejto modernizácii by záujem mohol vzrásť ešte viac," myslí si Peter Helexa.

Pre tých, ktorí uprednostňujú pohodlie

Prieskumy ukázali, že až 35 % cestujúcich preferuje služby lôžkových vozňov, pričom najviac oceňujú súkromie v uzamykateľných kupé, pohodlné lôžka a dostupnosť Wi-Fi. Národný dopravca očakáva, že nové vozne prilákajú do nočných vlakov ďalších cestujúcich, ktorí dochádzajú za prácou a štúdiom.

Priemerný vek lôžkových vozňov v súčasnosti presahuje 40 rokov, pričom len tretina z nich je vybavená klimatizáciou. Modernizované vozne by priniesli nielen vyšší komfort, ale aj výrazné ekologické benefity vďaka efektívnejšiemu využitiu energie a zníženiu environmentálneho zaťaženia.

Nové vozne by mali zároveň posilniť medzinárodné spojenia, čím by Slovensko mohlo konkurovať zahraničným železničným dopravcom. "Modernizované lôžkové vozne nie sú len budúcou investíciou do komfortu cestujúcich, ale aj do budúcnosti našich železníc. Potenciálnym zavedením moderných technológií a ekologických riešení zabezpečíme, že nočné vlaky sa môžu stať atraktívnou voľbou pre ľudí, ktorí uprednostňujú pohodlie a udržateľnosť," dodal Helexa.

Dopravca tiež plánuje modernizovať desať starších ležadlových vozňov typu Bmeer. V nich pribudnú vákuové toalety, nové kúrenie a chladenie, elektro-magnetické brzdy a nový informačný systém. Investícia by mala presiahnuť 36 miliónov eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 301
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 607
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 881
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 672
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 816
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 411
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 518
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťZatvoriť reklamu