Zmeny v železničnom grafikone, ktoré vstúpili do platnosti od polovice decembra vo všetkých slovenských regiónoch, sa začali pozitívne prejavovať na spokojnosti cestujúcich. Ukázal to prieskum agentúry Go4insight za prvý štvrťrok 2025.
Index celkovej spokojnosti dosiahol úroveň 65,6 bodu, čo predstavuje nárast o 0,8 bodu oproti vlaňajšiemu štvrtému štvrťroku. Cestujúci oceňujú najmä zlepšenú spoľahlivosť vlakovej dopravy. Spokojnosť s presnosťou vlakov vzrástla medzištvrťročne o 4,5 bodu, spokojnosť s informáciami o meškaní o 3,1 bodu.
Za vznikom grafikonu vlakovej dopravy sú mesiace plánovania, analýz, rokovaní s ministerstvami, samosprávami, ale aj reakcií na požiadavky samotných cestujúcich.
Výsledkom je praktickejšia, hustejšia a ekologickejšia železničná doprava, ktorá v regiónoch tvorí základnú kostru verejnej dopravy. Nový grafikon sa týka všetkých krajov Slovenska a denne prináša až o 70 spojov viac než v minulom roku. Celkovo tak po slovenských koľajniciach jazdí okolo 1 800 vlakov denne.
Bratislava – Košice každú hodinu
Najvýraznejšou novinkou je zavedenie hodinového taktu medzi Bratislavou a Košicami. Po prvý raz v histórii Slovenska premávajú medzi týmito dvomi metropolami vlaky každú hodinu počas celého dňa. Počet diaľkových vlakov stúpol z 22 na 32, z toho štyri zrýchlené spoje zvládnu trasu pod päť hodín. Tieto vlaky ponúkajú vysoký komfort – od povinného miestenkovania až po cateringové služby. Zároveň zostáva zachovaná možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.
Cestujúci si na pravidelnosť vlakových spojení rýchlo zvykli. Aj keď niektoré trate prechádzajú modernizáciou a výluky si vyžadujú náhradnú autobusovú dopravu, spoločnosti sa darí napĺňať grafikon na 98 %.
Nové spojenia, lepšia dostupnosť
Novinkou na slovenskej železnici je dlhodobo požadované priame spojenie medzi Bratislavou a Nitrou. Od decembra sa stalo realitou – 18 vlakov denne zvládne trasu za 1 hodinu a 37 minút, pričom stoja aj v Hlohovci, Trnave či Pezinku. Na linke Košice – Lučenec – Zvolen bol zavedený dvojhodinový takt, posilnené boli aj spoje z Prievidze do Bratislavy.
Na medzinárodnej úrovni pribudli nové EuroCity vlaky do Prahy a po ukončení výluky v Marcheggu sa očakáva aj rozšírenie spojov do Viedne. Došlo aj k zlepšeniu spojení s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudli nové vlaky s priamymi vozňami z Bratislavy s možnosťou prestupu na ukrajinské vlaky smerom do Kyjeva.
Viac vlakov v regiónoch
Nový grafikon myslel aj na tých, ktorí cestujú vo voľné dni. Hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom jazdia aj počas víkendov. Na východe Slovenska sú posilnené spoje medzi Prešovom, Košicami, Popradom či Lipanmi. Pravidelné spoje pribudli aj na severe Slovenska – medzi Žilinou a Trenčínom či Liptovským Mikulášom a Vrútkami.
Národný dopravca zaviedol aj priame vlaky z Trnavy do Kútov. Do Galanty sa počas pracovných dní jazdí každú hodinu.
Nie len častejšie, ale aj pohodlnejšie
Železničná spoločnosť Slovensko sa pri tvorbe grafikonu nezamerala len na časy a frekvencie. Dôraz kladie aj na komfort a kvalitu služieb.
Vysoký štandard, ktorý poznáme z dobrých reštaurácií, je bežný aj v reštauračných vozňoch národného dopravcu. Paradajková polievka s jemným nádychom bazalky. Ľahký šalát s marinovaným tofu či šťavnatý kurací steak. Aj takto môžu vyzerať stravovacie služby počas presunu vlakom.
V 1. triede cestujúci nájdu balenú vodu, k dispozícii je Wi-Fi, donáška jedla, rozkladacie stolíky či možnosť bezplatného parkovania pri online nákupe lístka. 2. trieda ponúka tiché zóny, dámske i detské kupé. Novinkou sú detské oddiely s postavičkami Vlakovej patroly, ktoré prinášajú zábavu a zároveň vzdelávajú.
Železnica ako ekologický spôsob dopravy
Pre mnohých cestujúcich sa vlak stáva nielen spôsobom, ako sa dopraviť do práce, školy či za rodinou, ale aj začiatkom dovolenky. Vášniví cestovatelia majú príležitosť spoznávať vo vlakoch Slovensko i Európu.
Najmä oni ocenia, že nočné cestovanie vlakmi bude pohodlnejšie. Železničná spoločnosť Slovensko zmodernizuje svoje súpravy, aby ponúkla komfortnejšiu alternatívu cestovania na dlhšie vzdialenosti. Potom, čo dopravca ohlásil nákup desiatich lôžkových vozňov, modernizácie sa v blízkom čase dočkajú aj ležadlové vozne.
Národný dopravca pripravuje aj dve zásadné investície, ktoré zmenia spôsob cestovania. Na hlavných tratiach pribudnú vlaky s maximálnou rýchlosťou 200 km/h a do regionálnej dopravy vstúpia prvé batériové vlaky, ktoré nahradia dieselové súpravy. Cieľom je zvýšiť komfort cestovania, zrýchliť spojenia medzi mestami a výrazne znížiť emisie.