Slováci viac dôverujú vlakom. Nový grafikon priniesol zmenu k lepšiemu

Viac vlakov, nové trasy, rýchlejšie spojenia a lepšia prípojovosť.

Po prvýkrát v histórii Slovenska dopravca zavádza celodenný hodinový takt na trase medzi Bratislavou a Košicami.Po prvýkrát v histórii Slovenska dopravca zavádza celodenný hodinový takt na trase medzi Bratislavou a Košicami. (Zdroj: ZSSK)

Zmeny v železničnom grafikone, ktoré vstúpili do platnosti od polovice decembra vo všetkých slovenských regiónoch, sa začali pozitívne prejavovať na spokojnosti cestujúcich. Ukázal to prieskum agentúry Go4insight za prvý štvrťrok 2025.

Index celkovej spokojnosti dosiahol úroveň 65,6 bodu, čo predstavuje nárast o 0,8 bodu oproti vlaňajšiemu štvrtému štvrťroku. Cestujúci oceňujú najmä zlepšenú spoľahlivosť vlakovej dopravy. Spokojnosť s presnosťou vlakov vzrástla medzištvrťročne o 4,5 bodu, spokojnosť s informáciami o meškaní o 3,1 bodu.

Za vznikom grafikonu vlakovej dopravy sú mesiace plánovania, analýz, rokovaní s ministerstvami, samosprávami, ale aj reakcií na požiadavky samotných cestujúcich.

Výsledkom je praktickejšia, hustejšia a ekologickejšia železničná doprava, ktorá v regiónoch tvorí základnú kostru verejnej dopravy. Nový grafikon sa týka všetkých krajov Slovenska a denne prináša až o 70 spojov viac než v minulom roku. Celkovo tak po slovenských koľajniciach jazdí okolo 1 800 vlakov denne.

Bratislava – Košice každú hodinu

Najvýraznejšou novinkou je zavedenie hodinového taktu medzi Bratislavou a Košicami. Po prvý raz v histórii Slovenska premávajú medzi týmito dvomi metropolami vlaky každú hodinu počas celého dňa. Počet diaľkových vlakov stúpol z 22 na 32, z toho štyri zrýchlené spoje zvládnu trasu pod päť hodín. Tieto vlaky ponúkajú vysoký komfort – od povinného miestenkovania až po cateringové služby. Zároveň zostáva zachovaná možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.

Cestujúci si na pravidelnosť vlakových spojení rýchlo zvykli. Aj keď niektoré trate prechádzajú modernizáciou a výluky si vyžadujú náhradnú autobusovú dopravu, spoločnosti sa darí napĺňať grafikon na 98 %.

Nové spojenia, lepšia dostupnosť

Novinkou na slovenskej železnici je dlhodobo požadované priame spojenie medzi Bratislavou a Nitrou. Od decembra sa stalo realitou – 18 vlakov denne zvládne trasu za 1 hodinu a 37 minút, pričom stoja aj v Hlohovci, Trnave či Pezinku. Na linke Košice – Lučenec – Zvolen bol zavedený dvojhodinový takt, posilnené boli aj spoje z Prievidze do Bratislavy.

Na medzinárodnej úrovni pribudli nové EuroCity vlaky do Prahy a po ukončení výluky v Marcheggu sa očakáva aj rozšírenie spojov do Viedne. Došlo aj k zlepšeniu spojení s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudli nové vlaky s priamymi vozňami z Bratislavy s možnosťou prestupu na ukrajinské vlaky smerom do Kyjeva.

Viac vlakov v regiónoch

Nový grafikon myslel aj na tých, ktorí cestujú vo voľné dni. Hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom jazdia aj počas víkendov. Na východe Slovenska sú posilnené spoje medzi Prešovom, Košicami, Popradom či Lipanmi. Pravidelné spoje pribudli aj na severe Slovenska – medzi Žilinou a Trenčínom či Liptovským Mikulášom a Vrútkami.

Národný dopravca zaviedol aj priame vlaky z Trnavy do Kútov. Do Galanty sa počas pracovných dní jazdí každú hodinu.

Nie len častejšie, ale aj pohodlnejšie

Železničná spoločnosť Slovensko sa pri tvorbe grafikonu nezamerala len na časy a frekvencie. Dôraz kladie aj na komfort a kvalitu služieb.

Vysoký štandard, ktorý poznáme z dobrých reštaurácií, je bežný aj v reštauračných vozňoch národného dopravcu. Paradajková polievka s jemným nádychom bazalky. Ľahký šalát s marinovaným tofu či šťavnatý kurací steak. Aj takto môžu vyzerať stravovacie služby počas presunu vlakom.

V 1. triede cestujúci nájdu balenú vodu, k dispozícii je Wi-Fi, donáška jedla, rozkladacie stolíky či možnosť bezplatného parkovania pri online nákupe lístka. 2. trieda ponúka tiché zóny, dámske i detské kupé. Novinkou sú detské oddiely s postavičkami Vlakovej patroly, ktoré prinášajú zábavu a zároveň vzdelávajú.

Železnica ako ekologický spôsob dopravy

Pre mnohých cestujúcich sa vlak stáva nielen spôsobom, ako sa dopraviť do práce, školy či za rodinou, ale aj začiatkom dovolenky. Vášniví cestovatelia majú príležitosť spoznávať vo vlakoch Slovensko i Európu.

Najmä oni ocenia, že nočné cestovanie vlakmi bude pohodlnejšie. Železničná spoločnosť Slovensko zmodernizuje svoje súpravy, aby ponúkla komfortnejšiu alternatívu cestovania na dlhšie vzdialenosti. Potom, čo dopravca ohlásil nákup desiatich lôžkových vozňov, modernizácie sa v blízkom čase dočkajú aj ležadlové vozne.

Národný dopravca pripravuje aj dve zásadné investície, ktoré zmenia spôsob cestovania. Na hlavných tratiach pribudnú vlaky s maximálnou rýchlosťou 200 km/h a do regionálnej dopravy vstúpia prvé batériové vlaky, ktoré nahradia dieselové súpravy. Cieľom je zvýšiť komfort cestovania, zrýchliť spojenia medzi mestami a výrazne znížiť emisie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 400
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 663
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 997
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 610
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 414
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 794
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 262
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  2. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  3. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  4. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  5. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  6. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  7. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 018
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 054
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 152
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 646
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 486
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 349
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 064
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 633
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  1. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  2. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  3. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  4. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  5. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  6. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  7. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 018
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 054
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 152
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 646
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 486
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 349
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 064
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 633
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu