Lepšia dopravná dostupnosť hlavného mesta, nové úseky diaľnic a rozširovanie ciest robia čoraz zaujímavejšou a lukratívnejšou alternatívou bývania v Bratislave práve v jej satelitoch či neďalekých okresných mestách.
Záujem ľudí sa postupne mení, zatiaľ čo donedávna rapídne rástol počet nových domov v okolitých a blízko dostupných obciach, do hľadáčiku sa čoraz viac v posledných rokoch dostávajú okresné mestá ako Dunajská Streda, Pezinok či Malacky.
A nielen pre vyššie spomínanú dopravnú dostupnosť. Bývanie v obci nie je pre každého, mnohé nedokázali zareagovať na veľký boom, chýbajú mnohé služby, občianska vybavenosť či kultúra, ktoré v mestách patria k bežnému štandardu.
Do Bratislavy z viacerých smerov
Doprava z Pezinka do Bratislavy sa v posledných rokoch výrazne zlepšila a cestujúci majú na výber viaceré možnosti. Do centra Bratislavy sa môžu dostať tradične cez Svätý Jur a Raču.
„Tým, že vyše roka opravujú Račiansku ulicu, najmä v ranných hodinách sa tu tvoria výrazné zápchy,“ tvrdí Šimon Mitas.
Mnohí vodiči využívajú novovybudovanú diaľnicu D4, na ktorú sa napoja za Svätým Jurom. Je síce dlhšia, čo sa týka vzdialenosti, ale časovo býva táto trasa veľakrát rýchlejšia. Ďalšou možnosťou je ísť cez vajnorský obchvat alebo cez Chorvátsky Grob, za ktorým sa šoféri vedia napojiť na diaľnicu D1 pri Bernolákove. „V súčasnosti využívam najčastejšie túto možnosť,“ vraví Mitas.

Najdlhšie trvá cesta do Bratislavy medzi 7.00 - 9.00. Naspäť do Pezinka sú najväčšie zápchy medzi 15.00 - 17.00, kedy sa kolóny vytvárajú už pri vstupe do Pezinka, v mestskej časti Grinava. V rannej či poobednej špičke trvá cesta do centra Bratislavy či späť aj hodinu. V ostatných časoch je aj o polovicu kratšia.
Kysučan Juraj Mudrík sa presťahoval ku Bratislave za prácou, zázemie našiel v Miloslavove, kde v roku 2020 kúpil dom v radovej výstavbe. Do práce dochádza denne okolo pol siedmej ráno, z Miloslavova po Vinohradníckej mu cesta na Zlaté Piesky trvá odhadom 22 minút.
„Zápchy nebývajú vôbec. Horšie to je, keď sa vraciam domov po diaľnici, na ktorú sa napojím pred Ivankou pri Dunaji. Cesta je vtedy o 10-15 minút dlhšia kvôli každodenným zápcham,“ vysvetľuje.
Pavol Novák z Rovinky dochádza služobným autom do centra Bratislavy každý deň, skúšal to aj na skútri, ale po tom, čo mal nehodu na jednej z križovatiek v hlavnom meste, už s ním neráta.
Zatiaľ, čo kedysi mu cesta do práce zabrala bežne 50 minút, po otvorení nových úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 mu to teraz trvá o polovicu menej.
„Hneď za Rovinkou zabočím na obchvat a plynulo bez žiadnych zdržaní dorazím do Bratislavy až na Bajkalskú, tam sa doprava zhustí,“ popísal.
Ako ďalej pokračoval, zápchy sú už iba na starej ceste, vždy ráno od siedmej do deviatej, a popoludní medzi pol štvrtou a pol šiestou.
Ceny iba rastú
Ceny nehnuteľností v Pezinku či Šamoríne v posledných rokoch vzrástli niekoľkonásobne, v najbližšom období sa niečo podobné dá očakávať aj v Dunajskej Strede.
Andrea Mayer Goldenbergová z projektu Adypark označila práve toto okresné mesto za neobjavenú lokalitu v blízkosti Bratislavy. Medzi jeho najväčšie benefity patria občianska vybavenosť a možnosť športového i kultúrneho vyžitia. Navyše, vzhľadom na rastúci trend cien nehnuteľností, ide aj o dobrú investíciu do budúcnosti.
Dopravný analytik Jozef Drahovský nám potvrdil, že od vybudovania úseku diaľnice R7/D4 sa výrazne zlepšila dostupnosť práve v smere od Dunajskej Stredy a o odľahčenie dopravy aj na pôvodných cestách. Už aj z Dunajskej Stredy sa viete dostať do centra do pol hodiny.
Výhod to má viacero, nižšie ceny nehnuteľností a časová dostupnosť porovnateľná s tou, keď sa presúvate iba v rámci Bratislavy.
„Príjazd do Bratislavy nie je problém, problém je rozpustenie dopravy priamo v nej. Príjazdy kapacitne vyhovujú, ale zápchy sa tvoria za vstupnými bodmi v meste a niekedy sa rozšíria až na príjazdové cesty a mylne sa vyhodnocuje, že sú na nich komplikácie,“ skonštatoval Drahovský.
Postupne rozširovať kapacity ciest
Doprava sa komplikuje najmä počas rannej špičky, keď sa tisícky šoférov presúvajú za prácou do hlavného mesta. S tým má však problém väčšina miest na Slovensku.
„Ak hustota dopravy narastie a nájde sa vozidlo, ktoré spomalí dopravu, tak tam dôjde k nahromadeniu dopravy, ktorej rozpustenie trvá veľmi dlho. Takéto deje nastávajú na viacerých miestach, ťažko určiť, ktoré z nich je najväčšie,“ reagoval Drahovský na otázku, čo patrí medzi najväčšie ťažkosti príjazdu do Bratislavy z okolia.
Aj napriek tomu, že sa prednedávnom dobudovali nové úseky ciest, počet obyvateľov satelitov rastie tak rapídne, že onedlho budú potrebné dobudovať ďalšie.
„Zvyšuje sa zahustenie osídľovania územia, ale adekvátne sa nerozširuje cestná sieť, navyše, významná časť územia má len jedinú prístupovú cestu. Ak sa na nej niečo stane, alebo je potrebné vykonať údržbu, tak niet relevantnej náhrady,“ dodal dopravný analytik.
A dalo by sa to nejako riešiť? Drahovský hovorí o viacerých opatreniach.
„Rozšíriť prepravnú kapacitu ciest. Vybudovať mimoúrovňové križovania. Problémom sú peniaze a často husto zastavené územie, ktoré znemožňuje zvýšiť prepravnú kapacitu alebo vybudovať mimoúrovňové križovanie,“ zhrnul.
Každé mesto má svoje problémy
Čo sa týka dostupnosti zo Senca či Pezinka, každé z týchto miest má iný problém. Spoločným menovateľom časových zdržaní u oboch sú podľa Drahovského zamestnanci, ktorí sa v hojných počtoch a identických časoch presúvajú za prácou.
Ako ďalej pokračoval, v posledných rokoch sa situácia zhoršuje a zlepšuje v závislosti od rekonštrukcie konkrétnych ciest.
Aj dostupnosť z Malaciek je vďaka diaľnici D2 na prvý pohľad zaujímavá, je tam však viacero premenných. Záleží od času počas dňa, objemu dopravy na diaľnici a či sa neudeje pred Bratislavou niečo mimoriadne. Niekedy je to plynulé podľa analytika, inokedy zasa môžete rátať aj s viachodinovým zdržaním.
A ktoré z vyššie uvedených okresných miest je najjednoduchšie dostupné z Bratislavy? Na túto otázku nemá dopravný analytik jednoznačnú odpoveď.
„Záleží od toho, z akého smeru a aká je cieľová adresa v Bratislave. Keď bude dokončená D4 vrátane tunela Karpaty a ideálne aj obchvatu cez Rakúsko, potom budú diaľničné vstupné body do Bratislavy rovnocennejšie.“