Železničná doprava na Slovensku prejde modernizáciou, aká u nás nemá obdobu. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje dve zásadné investície, ktoré zmenia spôsob cestovania. Na hlavných tratiach obstaráva rýchlovlaky s maximálnou rýchlosťou 200 km/h a do regionálnej dopravy by mali vstúpiť prvé batériové vlaky, ktoré postupne nahradia dieselové súpravy. Cieľom je zvýšiť komfort cestovania a výrazne znížiť emisie.
Nové vysokorýchlostné elektrické jednotky budú jazdiť medzi Bratislavou, Košicami a Viedňou. Na regionálnych tratiach, kde chýba elektrifikácia, zase batériové vlaky prinesú ekologickejšiu a efektívnejšiu alternatívu k súčasným dieselovým súpravám. Spoločne tieto projekty predstavujú prelomový krok smerom k modernej, ekologickej a konkurencieschopnej železničnej doprave na Slovensku.
Nové rýchlovlaky zmenia cestovanie medzi Košicami a Bratislavou
Železničná spoločnosť Slovensko pripravuje jedno z najväčších verejných obstarávaní v diaľkovej osobnej doprave. Do jej flotily by malo pribudnúť osem nových elektrických jednotiek s opciou na ďalších sedem. Moderné vlaky budú jazdiť rýchlosťou až 200 km/h.
Nové elektrické jednotky ponúknu minimálne 550 miest na sedenie, vrátane prvej triedy s minimálne 75 miestami, bistrovozeň, infopult a priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných cestujúcich aj bicykle. „Obstaranie týchto elektrických jednotiek je historickým krokom pre ZSSK a znamená zásadný posun v kvalite diaľkového cestovania na Slovensku. Cestujúci sa môžu tešiť na moderný interiér, najvyšší komfort a technologicky vyspelé riešenia,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Technológie pre 21. storočie
Nové vlaky budú multisystémové, čo znamená, že budú môcť jazdiť na rôznych trakčných sústavách na Slovensku, v Rakúsku a s potenciálom aj v Česku a Maďarsku. Budú vybavené systémom ETCS a komunikačnými technológiami GSM-R, čo im umožní splniť všetky európske štandardy pre vysokorýchlostnú dopravu.
Ministerstvo dopravy označilo tento projekt za strategickú investíciu. „Chceme, aby železnica bola nielen ekologickou, ale aj rýchlou a komfortnou alternatívou k cestnej doprave. Sme presvedčení, že práve železnica je kľúčom k udržateľnej mobilite v 21. storočí,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Prečo elektrické jednotky?
ZSSK vyhodnotila rôzne alternatívy a elektrické jednotky sa ukázali ako najvýhodnejšie riešenie pre efektívnu diaľkovú dopravu. Oproti súpravám s rušňom ponúkajú nižšie prevádzkové náklady, lepšie zrýchlenie a kratšie časy obratov. „Výsledkom dôkladnej analýzy je riešenie, ktoré garantuje dlhodobé využitie vlakov a posunie komfort cestovania na novú úroveň,“ vysvetlil Helexa.
Elektrické jednotky postupne nahradia klasické súpravy na linkách expresných vlakov Tatran a Kriváň. Predpokladaná hodnota zákazky na 15 jednotiek, vrátane servisnej zmluvy a náhradných dielov, je 644,9 milióna eur, pričom financovanie by malo byť zabezpečené z európskych fondov.
Súpravy budú plne kompatibilné s infraštruktúrou v regióne a pripravené na prevádzku aj po liberalizácii trhu. Súčasťou obstarávania je aj 10-ročná servisná zmluva, ktorá umožní zapojenie pracovníkov ZSSK do údržby.
Nové súpravy budú nasadené na diaľkové linky medzi Košicami, Popradom, Žilinou, Trenčínom, Trnavou, Bratislavou a Viedňou. S maximálnou rýchlosťou 200 km/h prinesú výrazne kratšie cestovné časy a vyšší komfort.
Výbava moderných vlakov:
- Wi-Fi pripojenie a informačný systém
- Elektronický rezervačný systém
- Priestor pre imobilných cestujúcich a bicykle
- Moderné bistro s občerstvením
- Prvé batériové vlaky nahradia dieselové súpravy
Národný dopravca spúšťa aj verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) v hodnote 136 miliónov eur. Plánuje obstarať 16 súprav s možnosťou rozšírenia o ďalších 20 kusov. Projekt má zásadne prispieť k ekologizácii a modernizácii železničnej dopravy na Slovensku.
Nové súpravy budú schopné premávať aj na tratiach bez trakčného vedenia bez produkovania emisií. Železničná spoločnosť Slovensko tak postupne plánuje nahradiť dieselové vlaky a prispieť k zníženiu ekologickej stopy železničnej dopravy. Súčasťou projektu, financovaného z európskych fondov, bude aj zlepšenie komfortu cestovania a pracovných podmienok železničiarov.
„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej dobe stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ poznamenal Peter Helexa.
Komfort pre cestujúcich aj vyššia efektivita
Nové vlaky budú klimatizované, vybavené modernými informačnými systémami, Wi-Fi pripojením a väčším priestorom na prepravu bicyklov a kočíkov. Budú tichšie, plynulejšie a výrazne ekologickejšie.
Nasadenie batériových súprav je odpoveďou na fakt, že z 3 630 kilometrov železničných tratí na Slovensku, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), je elektrifikovaných iba 1 585 kilometrov. Nové vlaky budú môcť jazdiť v elektrickom režime na elektrifikovaných úsekoch a na neelektrifikovaných častiach trate prejdú na batériový pohon.
Úspora emisií a európsky trend
Batériové vlaky majú podľa ZSSK prispieť k výraznej úspore emisií. Ročne by sa vďaka nim malo ušetriť 2,3 milióna kilogramov znečisťujúcich látok a 130 miliónov kilogramov oxidu uhličitého.
Podobné súpravy už jazdia v Nemecku a Rakúsku a prvý batériový vlak nedávno predstavili aj České dráhy. Slovensko sa tak zaradí medzi krajiny, ktoré prechádzajú na ekologickejšiu železničnú dopravu.
Pred rozšírením flotily batériových vlakov plánuje ZSSK vykonať analýzu ich využitia a aktualizovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP. Batérie v nových vlakoch budú mať zmluvne stanovenú záruku na osem rokov, pričom pred jej uplynutím sa uskutočnia kontrolné jazdy s overením garantovaného dojazdu jednotiek.