Poradca podnikateľa sa vďaka svojim hodnotám drží na trhu už 35 rokov. Firma sa v podnikaní stala spoľahlivým partnerom druhých. Spoločnostiam pomáha lepšie sa orientovať v legislatíve a formuje prosperujúce podnikateľské prostredie.
Tvoria najlepšie riešenia, vzdelávajú, dávajú šťastie. Práve touto vetou prezentuje život vo firme aj jej spoluzakladateľ a majiteľ Juraj Málik.
V rámci projektu Príbeh značky priblížil oveľa viac. Pri výročí firmy spomína na začiatky, ktoré podnietil jeho otec Maximilián. Život mal jednoznačne pestrý a dynamický, naplnený chuťou pomáhať druhým.
„Bol v Amerike, neskôr s mamou založili kino Sokol v Rosine, ktoré im o pár rokov zobrali. Časom otec odišiel študovať právo do Prahy, stal sa významným právnikom aj prokurátorom, po roku 1968 bol zhruba 20 rokov robotníkom. Pracoval na strechách, zatepľoval, šil rukavice,“ spomína Málik s tým, že po príchode revolúcie v ňom kamaráti oprášili schopnosti právnika.
Chceli podnikať a on im vedel vždy správne poradiť. Keď mal opakovaného informovania vyše hlavy, spracoval malú brožúrku do vrecka. A práve vtedy sa zrodil produkt Poradca podnikateľa, prelomový časopis z oblasti právneho a podnikateľského poradenstva.
„Ja som bol učiteľom v Prahe. Jedného dňa mi otec zavolal a povedal, že po všetkých výmysloch objavil geniálny nápad. Mal knižočku, ktorú dal už do tlačiarne. Išlo o 15-tisíc kusov. Potreboval, aby som ich išiel predať,“ dodáva Málik. S priateľmi a študentmi sa im to v uliciach Bratislavy napokon aj podarilo.
S tímom prekonajú všetko
S prvotnou úlohou sa popasovali, počas 35 rokov však zažili viacero ťažších chvíľ. Prekonať ich vedeli vďaka motivácii a vlastnej intuícii, pričom na čele firmy stál ako riaditeľ Juraj Málik. „Hral som basketbal, čo bola moja jediná kvalifikácia v tomto odbore. Išlo totiž o veľkú tímovú spoluprácu. Sám v ňom človek neznamená nič. Útok, obrana a prihrávka sú podstatné aj pre biznis. To som ovládal, s tým som narábal. “Najviac im dal zabrať rok 1993, keď sa na trhu objavila konkurencia a odštartovala kampaň podobnú ich značke. Museli sa obhájiť a pred ľuďmi svoje meno zreteľne odlíšiť.
„To sme urobili cez bilbordy. Tím prekoná všetko, pokiaľ sa zomkne,“ dodáva s tým, že základom sú u nich pevne zakorenené hodnoty, ktoré formujú prosperujúce podnikateľské prostredie. Nielen vo vzťahu k zákazníkom, ale aj vnútri firmy.
„Priemerný vek zamestnanosti máme okolo 18 rokov, generálna riaditeľka je u nás 30 rokov, väčšina tímu manažmentu vyše 20. Sme ako širšia rodina,“ spomína majiteľ Poradcu podnikateľa, kde sa snažia podporovať aj mladé talenty. Väčšina firiem podľa jeho slov končí v horizonte 20 až 25 rokov. Okrem stabilného tímu je ale podstatné nezaspať dobu a prestať s otrockým preberaním zvykov. Na možnosti riešení majú v úspešnej firme vždy nový pohľad.
Volia unikátny prístup
Aj vďaka tomu vybudoval Juraj Málik z produktu svojho otca silnú značku. Priniesla inovatívny prístup k marketingu, distribúcii a službám pre klientov.
Svojím prístupom sa napokon na Slovensku stali konkurenciou samým sebe. Služby firmy prispôsobili každému a zastrešujú desiatky ďalších značiek. Vytvorili platformy ako Daňové centrum, EPI – ekonomické a právne informácie či napríklad nápomocné Profivzdelávanie.
Od kníh prešli do online priestoru, na ktorý sa zamerali už v roku 2000, čím sa stali jednou z prvých internetových firiem v krajine. „Išlo o náročnú dobu, lebo v roku 2008 prišla kríza, knihy sa prestali predávať a na internete ešte mnohí čas netrávili. Preto sme sa rozhodli tieto možnosti zákazníkom vysvetľovať cez telefón a sprevádzali ich. Za rok sme mali desať miliónov telefonátov.“
Pôvodne predpokladali, že vsadením informácií do online priestoru si človek nájde vlastnú odpoveď. Ako ale zistili, ľudia si poradiť nevedeli a hľadanie bolo pre viacerých zložité. Vymysleli teda bezplatnú službu, ktorá je súčasťou produktu. Poradenstvo fungujúce na základe expertov schopných ľuďom pomôcť. Rýchlo, presne, správne. Sú spoľahlivou skratkou uľahčujúcou život zákazníkov. Predošlý rok tak cez online zodpovedali 150-tisíc otázok klientov.
Odkaz otca posúva vpred
Nech už si vo firme prechádzali akýmkoľvek obdobím, v každom sa stali ukazovateľom trendov. Na trhu takto napredujú už spomínaných 35 rokov, čo si vyžaduje aj plné nasadenie spoločnosti.
„Máme to v povahe, sme tím kreatívnych ľudí, často hľadáme riešenia, baví nás vymýšľať. Táto hravosť a snaha obdarovať zákazníka nás ženú vpred, pričom základom dynamiky je aj kritické myslenie,“ zhŕňa spoluzakladateľ.
Ako dodáva, na úspechy Poradcu podnikateľa je právom hrdý. Najviac na to, že pokračuje v odkaze svojho otca. Od rodinnej tradície prešiel k digitálnej budúcnosti.
„Vedel som, ako sa otec tešil, že sa mu z hrozného života posledných rokov socializmu podarilo dostať do podnikania a naplniť svoje životné poslanie.
Dnes by bol spokojný. V druhom rade som pyšný na tím, s ktorým sme vytvorili veľké spojenectvo počítané na desiatky rokov,“ uzatvára spoluzakladateľ a majiteľ Poradcu podnikateľa Juraj Málik.