Takmer polovica cestujúcich nakupuje lístky na vlak online. Elektronický nákup bude výhodnejší

Advertorial

(Zdroj: ZSSK)

Čoraz viac ľudí si na svoje cesty vlakom kupuje elektronické lístky. Cez web Železničnej spoločnosť Slovensko alebo mobilnú aplikáciu „IDeme vlakom“ je to rýchle, jednoduché a od 15. marca aj najvýhodnejšie.

Aby národný dopravca motivoval cestujúcich k online nákupu, zavádza poplatok za servis pri kúpe lístkov na stanici a vo vlaku. Samotná cena lístka sa nemení, len nákup v pokladnici bude spoplatnený sumou jedno euro a pri kúpe u vlakvedúceho to budú tri eurá.

Seniori a zdravotne postihnutí bez poplatku

Dobrá správa je, že seniori nad 70 rokov, zdravotne znevýhodnení cestujúci a ľudia nad 62 rokov, ktorí cestujú na 100 % zľavu, poplatok neplatia. Výnimku majú aj doplnkové služby ako miestenky, lôžka, ležadlá či preprava bicyklov.

"Ja si kupujem lístok na stanici, ale dobré je, že pre nás dôchodcov sa nič nemení," myslí si 74-ročný Andrej. "Kupovala som na stanici aj na internete, teraz už asi len internet," poukazuje na svoju preferenciu Lenka.

Online predaj stále rastie

Elektronické lístky sú čoraz populárnejšie – už dnes si ich kupuje takmer polovica cestujúcich a tento podiel neustále rastie. Aj preto ZSSK investuje do modernizácie e-shopu a aplikácie „IDeme vlakom“, aby bol nákup ešte jednoduchší a rýchlejší.

Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa potvrdil trend rastúceho nákupu online lístkov, keď takúto možnosť preferuje viac ako 45 % zákazníkov. „Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich. Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto poplatok za servis nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 % zľavou, ľudovo povedané zadarmo,“ naznačil plány Helexa.

Štatistiky hovoria jasne – mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ zaznamenala obrovský nárast z 1,09 % na 17,32 % používateľov, zatiaľ čo e-shop predstavuje už 28,35 % predaných lístkov. Naopak, predaj v pokladniciach postupne klesol zo 69,94 % na 47,68 %.

  • Online nákup: Najvýhodnejšia možnosť - lístok je bez poplatku za servis.
  • Nákup v pokladnici: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 1 €.
  • Nákup vo vlaku: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 3 € (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
  • Výnimky: Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu. ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.

Digitálne inovácie v roku 2025

V rámci stratégie modernizácie pripravuje národný dopravca ďalšie digitálne projekty, ktoré zjednodušia a zrýchlia cestovanie vlakom. Medzi najvýznamnejšie patrí modernizácia e-shopu a mobilnej aplikácie, ktoré prinesú intuitívnejšie ovládanie a rýchlejší nákup lístkov.

Ďalšou pripravovanou novinkou je systém Check-In Check-Out, ktorý automaticky zaznamená prejdené trasy a vypočíta najvýhodnejšie cestovné. Cestujúci tak nebudú musieť riešiť manuálny nákup lístkov, pretože systém im vypočíta cenu na základe skutočne precestovanej vzdialenosti.

ZSSK plánuje zaviesť aj elektronické zľavové preukazy pre študentov, seniorov a ďalšie oprávnené skupiny cestujúcich, čím sa odbúra potreba papierových dokladov.

Využívanie smartfónov a prístup k dátovým službám sa na Slovensku neustále rozširuje – dnes už viac ako 85 % ľudí používa inteligentné telefóny, čo výrazne znižuje bariéry pre digitálnu železničnú dopravu.

Finančné a ekologické výhody digitalizácie

Elektronický nákup lístkov nie je len otázkou pohodlia, ale aj financií. Predaj lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako jedno euro, zatiaľ čo online predaj znižuje tieto náklady na menej ako 30 centov. Digitalizácia tak prináša nielen úsporu pre samotnú železničnú spoločnosť, ale aj pre cestujúcich, ktorí pri online nákupe neplatia žiadne dodatočné poplatky.

Zároveň prispieva k ochrane životného prostredia. Zníženie počtu papierových lístkov znamená menšiu spotrebu papiera a nižšiu uhlíkovú stopu. „„Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,,“ dodáva Helexa.

Železničná spoločnosť Slovensko už v minulých dňoch zaviedla viaceré zásadné vylepšenia v komunikácii s cestujúcimi. Vďaka najnovším aktualizáciám aplikácie IDeme vlakom a e-shopu ZSSK získajú aktuálne informácie o meškaniach či odrieknutiach vlakov i personalizované notifikácie.

Už pri nákupe cestovných dokladov dostane zákazník informáciu o plánovanom nástupišti vlaku, prípadných výlukách na trati či iných dopravných obmedzeniach. Po nákupe lístka dostane push notifikáciu v prípade ďalších zmien, ako napríklad aj pri zmene radenia vozňov. Podmienkou je, že musí mať povolený súhlas v nastaveniach aplikácie.

Po nákupe lístka má cestujúci istotu, že bude o všetkých zmenách včas informovaný. V prípade, že vlak nebude vypravený, zákazník môže lístok vrátiť online bez sankcie.

Aj zákazníci nakupujúci cez e-shop ZSSK získavajú už pri kúpe cestovných dokladov informácie o plánovanom nástupišti, výlukách a ďalších obmedzeniach.

Dvadsať rokov ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko v tomto roku oslavuje 20 rokov svojej existencie. Denne vypraví 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska. Ako najväčší poskytovateľ elektromobility v krajine prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, pričom väčšina z nich využíva elektrické vlaky.

ZSSK sa dlhodobo zameriava na modernizáciu vlakových súprav, zlepšenie infraštruktúry a zavádzanie inovácií, ktoré prispievajú k udržateľnej a ekologickej železničnej doprave.

„Našou víziou je udržať Slovensko v pohybe a spraviť železničnú dopravu ešte dostupnejšou, modernejšou a ekologickejšou. Digitalizácia je kľúčovým krokom k tejto budúcnosti,“ povedal Peter Helexa.

Cestujúci, ktorí si chcú vyskúšať moderné digitálne služby, môžu navštíviť web www.zssk.sk alebo si stiahnuť mobilnú aplikáciu „IDeme vlakom“ a užiť si pohodlnejšie cestovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 868
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 323
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 934
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 830
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 684
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 490
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 015
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 996
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (16. - 22.5.1952)
  2. Štefan Šturdzík: Klamstvá a šírenie bludov v podaní Smeru.
  3. Dušan Koniar: Juraj Cintula, Do vlastných radov, 2009
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Marian Letko: Mal to byť premiér, je to influencer z Only Fans
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Eastrop park
  7. Marcela Minarčinová: Na skok do Turecka
  8. Martin Turčan: Srdce slnečnice
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 128
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 242
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 740
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 579
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 4 197
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (16. - 22.5.1952)
  2. Štefan Šturdzík: Klamstvá a šírenie bludov v podaní Smeru.
  3. Dušan Koniar: Juraj Cintula, Do vlastných radov, 2009
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Marian Letko: Mal to byť premiér, je to influencer z Only Fans
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Eastrop park
  7. Marcela Minarčinová: Na skok do Turecka
  8. Martin Turčan: Srdce slnečnice
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 128
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 242
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 740
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 579
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 4 197
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťZatvoriť reklamu