Slovenské železnice čaká modernizácia. Nové lôžkové vozne a elektrické jednotky zmenia cestovanie vlakmi

Advertorial

Moderné elektrické jednotky typu Panter.Moderné elektrické jednotky typu Panter. (Zdroj: ZSSK)

Cestovanie vlakmi bude zase o niečo pohodlnejšie a komfortnejšie. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v rozsiahlych investíciách do modernizácie a skvalitňovania služieb pre cestujúcich. Dopravca ohlásil dve významné verejné obstarávania.

Prvé sa týka nákupu desiatich nových lôžkových vozňov, ktoré zlepšia komfort cestovania na nočných linkách. Druhé sa zameriava na obstaranie dvoch veľkokapacitných elektrických jednotiek, ktoré majú zásadne zvýšiť efektivitu a kapacitu spojov na trati Bratislava -Žilina.

Zážitok z cestovania v lôžkových vozňoch

Cestovanie vlakom v nočných hodinách má svoje čaro a stáva sa čoraz atraktívnejšou voľbou pre moderných cestovateľov. Prináša viacero výhod, ktoré oslovia nielen pravidelných cestujúcich, ale aj tých, ktorí si chcú spríjemniť presuny na dlhších trasách. Jedným z najväčších benefitov je úspora času. Ráno sa zobudíte priamo v cieli vašej cesty pripravení využiť deň naplno. V porovnaní s autobusmi poskytujú nepomerne väčší komfort, viac priestoru na pohyb, možnosť ležať a prejsť sa počas jazdy. Nočné spojenia majú navyše často pokojnejšiu atmosféru, menej cestujúcich a poskytujú priestor na relax alebo nerušenú prácu.

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje výrazne zlepšiť komfort nočnej dopravy prostredníctvom modernizácie svojho vozového parku. Spoločnosť aktuálne vyhlásila verejné obstarávanie na nákup 10 lôžkových vozňov s možnosťou rozšírenia o ďalších 14 kusov. Súčasťou zákazky, ktorej hodnota presahuje 90 miliónov eur, je aj kompletný desaťročný servis.

Investícia by mala priniesť cestujúcim vyššiu úroveň pohodlia a bezpečnosti počas nočných jázd, pričom nové vozne budú vybavené modernými prvkami ako klimatizácia, Wi-Fi pripojenie, pohodlné lôžka či uzamykateľné kupé.

"Našou ambíciou je, aby nočné vlaky neboli len praktickým spôsobom dopravy, ale ponúkali skutočný zážitok z cestovania. Chceme, aby ľudia vnímali nočné vlaky na Slovensku ako symbol pohodlia, spoľahlivosti a moderného prístupu. Moderné lôžkové vozne by nám umožnili zlepšiť komfort cestovania a prilákať ďalších cestujúcich. Nočné vlaky už teraz využívajú desaťtisíce ľudí ročne, a vďaka tejto modernizácii by záujem mohol vzrásť ešte viac," myslí si generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Pre tých ktorí uprednostňujú pohodlie a udržateľnosť

Prieskumy ukázali, že až 35 % cestujúcich preferuje služby lôžkových vozňov, pričom najviac oceňujú súkromie v uzamykateľných kupé, pohodlné lôžka a dostupnosť Wi-Fi. Národný dopravca očakáva, že nové vozne prilákajú do nočných vlakov ďalších cestujúcich, ktorí dochádzajú za prácou a štúdiom.

Priemerný vek lôžkových vozňov v súčasnosti presahuje 40 rokov, pričom len tretina z nich je vybavená klimatizáciou. Modernizované vozne by priniesli nielen vyšší komfort, ale aj výrazné ekologické benefity vďaka efektívnejšiemu využitiu energie a zníženiu environmentálneho zaťaženia.

Moderné lôžkové vozne by mohli zároveň posilniť medzinárodné spojenia, čím by Slovensko mohlo konkurovať zahraničným železničným dopravcom. "Modernizované lôžkové vozne nie sú len budúcou investíciou do komfortu cestujúcich, ale aj do budúcnosti našich železníc. Potenciálnym zavedením moderných technológií a ekologických riešení zabezpečíme, že nočné vlaky sa môžu stať atraktívnou voľbou pre ľudí, ktorí uprednostňujú pohodlie a udržateľnosť," dodal Helexa. ZSSK zároveň plánuje modernizáciu ležadlových vozňov, aby poskytla kvalitnejšie služby aj v tomto segmente.

Podľa štátnej tajomníčky Ministerstva dopravy SR Denisy Žilákovej je modernizácia železničnej dopravy kľúčovou súčasťou plánu obnovy. "Podpora projektov ako je modernizácia lôžkových vozňov je krokom k tomu, aby železnice ponúkali kvalitné a komfortné služby na európskej úrovni," uviedla. Ministerstvo plánuje financovať projekt z eurofondov, Plánu obnovy a odolnosti, ako aj zo štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov ZSSK.

Nové elektrické jednotky

Železničná spoločnosť Slovensko vyhlásila verejné obstarávanie aj na nákup dvoch veľkokapacitných elektrických jednotiek pre linku Bratislava – Žilina s možnosťou opcie na ďalšie dva kusy. Predpokladaná hodnota zákazky je 102 miliónov eur bez DPH. Tento projekt, ktorý bude financovaný prevažne z európskych fondov, predstavuje významný krok v modernizácii železničnej dopravy na Slovensku. Plné nasadenie jednotiek do prevádzky sa očakáva v rokoch 2026 až 2028.

Trasa Bratislava – Žilina patrí medzi najvyťaženejšie na Slovensku, pričom prognózy hovoria o náraste dopytu o 6 % do roku 2030. Očakávaný výrazný rast počtu obyvateľov Bratislavy naznačuje potrebu jej modernizácie.

Technické parametre nových jednotiek

Železnice pripravujú elektrické jednotky s kapacitou minimálne 560 miest na sedenie, maximálnou rýchlosťou 160 km/h a spotrebou energie 12 kWh na vlakový kilometer, čo predstavuje o 25 % nižšiu spotrebu oproti starším vozidlám.

Zároveň budú vybavené modernými informačnými systémami, nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.

„V štúdii realizovateľnosti odhadujeme, že nové jednotky by mali zabezpečiť ročnú úsporu emisií v odhadovanej hodnote najmenej 18-tisíc eur, čo je jasný krok k zelenšej budúcnosti. Nové jednotky navyše podporia rozvoj udržateľnej dopravy a elektromobility stávajúc sa symbolom ekologických riešení, ktoré menia kvalitu života a posúvajú železničnú dopravu na novú úroveň,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Podobné jednotky jazdia v západnej Európe

Tento projekt je podložený štúdiou uskutočniteľnosti a analytickými odporúčaniami Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, ktoré potvrdili jeho prínosy pre kvalitu dopravy a efektívnosť.

„Projekt pomôže znížiť prevádzkové náklady a emisie skleníkových plynov vďaka nižšej energetickej náročnosti. Jeho návratnosť je vyššia, než pôvodne uvádzala štúdia, a prinesie významné benefity aj v podobe efektívnejšieho využitia uvoľnených vozidiel na iných trasách,“ uviedol analytik Útvaru hodnoty za peniaze Matej Petroci.

Moderné elektrické jednotky pomôžu zlepšiť komfort cestovania, skrátiť jazdný čas a znížiť prevádzkové náklady. Podobné vozidlá už úspešne fungujú vo Švajčiarsku, Nemecku, Rakúsku, Holandsku a Švédsku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 317
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 164
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 037
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 053
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 676
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 237
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 042
  8. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 1 615
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Zhorená budova pri futbalovom ihrisku. V časti bolo pohostinstvo.

Priestory kontrolovali termokamerou.


Výjav z obrazu Bitka pri Vozokanoch. Podpis a rok, kedy vznikol, na ňom chýbajú.

Ľudia uvidia obraz v múzeu. Reštaurovanie trvalo rok.


Takáto spúšť zostala po výbuchu.

Polícia vyhlásila pátranie po Liborovi Bučekovi.


Michal Krčméry, Darina Maňurová a Mikuláš Černota

Od škôl a zdravotníctva po kešu stromy a púštne záhrady – slovenské projekty menia životy zraniteľných komunít.


  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Štefan Šturdzík: Vážený občania, som Lacko šmolko.
  3. Jaroslav Liptak: Z obnoviteľných zdrojov vyrábame najmenej v EÚ – a práve preto môžeme získať najviac
  4. Viktor Pamula: Podľa Fica neexistuje agresor
  5. Jozef Černek: List Marínke a Ondríkovi o divadle
  6. Norbert Kaník: Fico má KDH na vodítku a Matovič mu rád pomôže.
  7. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  8. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 382
  2. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 865
  3. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 11 237
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 175
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 9 977
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 5 636
  7. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 5 446
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 073
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu