Staňte sa rušňovodičom už v devätnástich. ZSSK otvára dvere mladým záujemcom

Advertorial

Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v intenzívnom úsilí prilákať na železnice nových rušňovodičov. Nová legislatívna úprava, ktorá umožňuje záujemcom získať oprávnenie na vedenie vlakov už od veku 19 rokov, by mala sprístupniť toto povolanie mladšej generácii.

Mladí rušňovodiči budú môcť po absolvovaní výcviku jazdiť s určitými obmedzeniami len po tratiach na Slovensku aj to maximálnou rýchlosťou 65 km/h. Po dosiahnutí 20 rokov môžu jazdiť bez obmedzení.

Komplexná príprava na profesiu rušňovodiča trvá 12 až 18 mesiacov. Počas odbornej prípravy kandidát absolvuje 200 hodín prípravného programu zameraného na osvojenie základných názvosloví a pojmov v železničnej doprave a technike a 520 hodín teoretického školenia. Nasleduje intenzívny výcvik v rozsahu 160 hodín zameraný na obsluhu a konštrukciu železničných vozidiel. Potom sa uchádzač dostáva k jazdnému výcviku pod dohľadom odborne spôsobilej osoby, ktorý trvá minimálne 720 hodín.

Moderné technológie čakajú aj na najmladších

Mladí rušňovodiči budú mať možnosť pracovať na najmodernejších vozidlách v slovenskej železničnej doprave. V praxi budú ovládať elektrické jednotky KISS, Pantery a rušne Siemens Vectron, ktoré dopravca aktívne zavádza do prevádzky. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický poukazuje na to, že v nasledujúcich rokoch chystajú zásadné kroky pre modernizáciu železničnej dopravy.

V roku 2025 očakávame dodanie piatich nových elektrických jednotiek Panter, pričom ďalších šesť príde v roku 2026. Okrem toho ZSSK vďaka prenájmu aktuálne prevádzkuje aj 5 moderných rušňov Siemens Vectron, ktoré predstavujú špičku v oblasti výkonu a efektivity. Zvyšných 10 kusov príde postupne v nasledujúcich rokoch. Súčasne pripravujeme projekty na získanie nových vozidiel pre nočnú dopravu, súprav pre diaľkové vlaky a duálne jednotky schopné jazdiť pod trolejom a aj na batérie,“ naznačil plány.

Duálne vzdelávanie ako brána do praxe

Od školského roka 2023/2024 spolupracuje národný dopravca so Strednou odbornou školou dopravnou v Martine-Priekope, kde zriadil modernú Akadémiu pre výcvik rušňovodičov. Duálne vzdelávanie kombinuje teóriu a prax a ponúka študentom štipendiá až do výšky 1 000 eur ročne.

Žiaci majú možnosť študovať špeciálny odbor so zameraním na železničnú dopravu, ktorý ich pripravuje na praktický výkon povolania rušňovodiča. Okrem toho študenti získavajú štipendiá a ďalšie benefity, ktoré im uľahčujú prístup k vzdelaniu a motivujú ich zotrvať v odbore.

Jedným z nich je aj mesačné podnikové štipendium od 400 do 1 000 eur za celý rok podľa ročníka na základe študijného prospechu a ďalších študijných podmienok, príspevok na ubytovanie, stravovanie a na cestu do školy. ZSSK tak od fungovania duálneho vzdelávania vyplatila študentom štipendiá v celkovej hodnote 115 360 eur, vyčíslil Drevický.

Doplnil, že okrem dualistov môžu v Železničnej spoločnosti Slovensko získať vzdelanie aj dospelí, a to vďaka kurzom nielen pre rušňovodičov, ale aj pre vozmajstrov, posunovačov a vlakvedúcich. V roku 2023 certifikovali 97 rušňovodičov.

Aj vďaka Akadémii ZSSK v Martine národný dopravca školí ľudí v špičkovom firemnom stredisku vybavenom modernými technológiami a zariadeniami, ktoré prinášajú progres zamestnancom a zároveň podporujú aj výchovu a vzdelávanie žiakov v oblasti železničnej dopravy.

Vhodný kandidát na post rušňovodiča

Záujem o prácu rušňovodiča môže prejaviť každý, kto spĺňa základné požiadavky stanovené legislatívou. Uchádzač musí absolvovať vstupné psychologické vyšetrenie, ktoré overí osobnostné vlastnosti, odolnosť voči psychickej záťaži a motiváciu.

Rušňovodič musí byť zdravotne spôsobilý podľa prísnych štandardov, nevyhnutné je minimálne stredné odborné vzdelanie s výučným listom bez ohľadu na študijný odbor, čistý register trestov a vyhlásenie, že uchádzač nemal uložený zákaz viesť motorové vozidlá. Novinkou, ktorá sa zavádza novelou zákona o doprave na dráhach, je vek minimálne 19 rokov.

Železničná spoločnosť Slovensko je jedným z najväčších zamestnávateľov v oblasti dopravy. K 30. novembru 2024 zamestnávala 1 273 rušňovodičov

Priemerný plat rušňovodiča dosahuje viac ako 2 300 eur mesačne, pričom aktuálne je voľných 164 miest pre nových zamestnancov. Viac informácií o práci rušňovodiča ZSSK nájdete na stránke Kariéra ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 190
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 534
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 622
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 514
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 178
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 486
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 453
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 1 450
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Policajti aktuálne udalosť dokumentujú.


1
Základná škola v Zázrivej ušetrila, preto mohla zmodernizovať priestory.

Po dlhých rokoch prišla významná zmena.


TASR
Dana Lehotkaiová, NsP Prievidza so sídlom v Bojniciach, dermatovenerologická ambulancia.

Práca s deťmi je Dane Lehotkaiovej najmilšia.


Horskí záchranári sa dali s dobrovoľníkmi už do údržby a opravy vrchnej časti ferraty.

Na opravu potrebujú záchranári niekoľko tisíc eur.


a 1 ďalší
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  2. Rado Surovka: Od pondelka bude chlieb a benzín za polovicu
  3. Štefan Šturdzík: Pohľad na politikov po hektickom mesiaci je čisté zúfalstvo.
  4. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  5. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  6. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  7. Marian Mudrák: Chróm, Bauhaus a Art deco: Extravagantný dizajn moderného bytu
  8. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 034
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 275
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 280
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 561
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 592
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 478
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 318
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 165
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťZatvoriť reklamu