Zmeny, aké tú neboli. Železnice spustili nový grafikon, prinášame prehľad všetkých noviniek

Advertorial

Najviac cestujúcich tradične prepravujú expresné vlaky TATRAN a KRIVÁŇ.Najviac cestujúcich tradične prepravujú expresné vlaky TATRAN a KRIVÁŇ. (Zdroj: ZSSK)

Regionálne linky prechádzajú na pravidelné takty

Viac vlakov, nové trasy, rýchlejšie spojenia a lepšia prípojovosť. Vo všetkých slovenských regiónoch vstúpili do platnosti rozsiahle zmeny na železnici, ktoré zásadne zmenia cestovanie po celej krajine. Od polovice decembra 2024 platí nový grafikon Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

„Od 15. decembra pribudlo denne viac ako 70 nových spojov, čím sa zvýšila ponuka na približne 1800 vlakov denne. Pre nás v ZSSK to znamená nielen optimalizáciu trás a prípojov, ale aj zabezpečenie pohodlného a spoľahlivého cestovania. Veríme, že tieto zmeny pocítia naši cestujúci vo forme kratších jázd a lepšej nadväznosti spojov,“ predstavil zásadné zmeny generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Helexa.

Prelomovú novinku spustili medzi Bratislavou a Košicami. Po prvýkrát je na najvyťaženejšej trase zavedený celodenný hodinový takt. Počet diaľkových vlakov stúpol zo súčasných 22 na 32, z toho štyri zrýchlené spoje zvládnu trasu pod päť hodín. Tieto vlaky ponúkajú vysoký komfort – od povinného miestenkovania až po cateringové služby. Zároveň zostáva zachovaná možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.

Expresy TATRAN a KRIVÁŇ jazdia s rozdielnymi parametrami, aby vyhoveli rôznym potrebám cestujúcich. Tatrany zvládnu trasu za 5 hodín a 26 minút so 17 zastávkami, pričom povinnosť zakúpenia miestenky sa týka prvej a časti druhej triedy. Expresy Kriváň, ktoré zastavujú len v desiatich staniciach, skrátia jazdnú dobu pod 5 hodín a všetky ich vozne sú povinne miestenkové, čo zabezpečí istotu miesta na sedenie a vyšší komfort.

Nové 10-vozňové súpravy výrazne zvýšia kapacitu vlakov, pričom vo vybraných dňoch sú tieto spoje posilnené o ďalšie vozne. Železničný dopravca tak reaguje na potreby cestujúcich, ktorí majú vďaka širšej ponuke spojov väčší výber. Očakáva sa, že počet cestujúcich sa rovnomernejšie rozloží medzi 32 expresnými vlakmi premávajúcimi denne medzi Bratislavou a Košicami a ďalšími ôsmimi vlakmi na časti tejto trasy.

Okrem diaľkových spojov sa významne rozšírila aj ponuka regionálnych vlakov. Počet denných spojov stúpol o viac ako 70 na vybraných trasách, medzi ktoré patria Galanta – Trnava, Senica – Kúty, Zvolen – Banská Bystrica, Košice – Prešov – Lipany či Košice – Poprad. Medzinárodným spojením Púchov – Horní Lideč sa zase posilnilo prepojenie slovenských a českých regiónov.

Bratislavský kraj: Nové priame spojenie Bratislava – Nitra

Na mape spojov pribudlo očakávané priame spojenie Bratislava – Nitra, kde vlaky kategórie REX premávajú každé dve hodiny v oboch smeroch počas celého dňa. Cesta trvá len jednu hodinu a 37 minút, pričom osemnásť vlakov zastaví aj v Hlohovci, Trnave a v Pezinku.

Rýchlik R 870 po novom zastavuje v Bernolákove a rýchlik R 850 v Senci, čo ocenia cestujúci dochádzajúci do Bratislavy.

Vlaky REX Bratislava – Trenčín sú nahradené rýchlikmi Považan, ktoré premávajú v hodinových intervaloch. Vlaky linky Os Bratislava-Petržalka – Pezinok sú zrušené. Náhradou za ne sú vlaky linky R55 Bratislava-Nové Mesto – Nitra.

Počas víkendov bude pridaný jeden pár vlakov na linke Os Bratislava hl. st. – Galanta, čím vzniká hodinový interval počas celého dňa. Vlaky linky Os Bratislava-Nové Mesto – Senec sú zrušené. Náhradou je zastavovanie rýchlika R 870 v Bernolákove a R 850 v Senci.

Významnou zmenou je aj integrácia úseku Bratislava-Nové Mesto – Trnava do Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK) ako linka R55.

Viac informácii TU

Trnavský kraj: Rozšírenie spojov a nové linky

V Trnavskom kraji vznikla nová priama linka Kúty – Trnava bez nutnosti prestupu v Senici. Celá trasa je obsluhovaná modernými vlakmi typu Panter. V dopravnej špičke počas pracovných dní je frekvencia hodinová, v ostatných časoch dvojhodinová.

Na trati Trnava – Galanta pribudlo osem nových osobných vlakov, ktoré zabezpečia celodennú hodinovú obsluhu počas pracovných dní. Spoje vytvoria pravidelnú nadväznosť na linky do Nových Zámkov a Senca.

Osobné vlaky linky Kúty – Skalica na Slovensku po novom končia a začínajú v Kútoch, pričom posledný večerný spoj je nahradený autobusom.

Stanicu Brestovany obsluhujú regionálne expresy aj osobné vlaky smerujúce na Nitru. Doprava je zabezpečená v hodinových intervaloch.

Viac informácii TU

Nitriansky kraj: Do Bratislavy každé dve hodiny

Najväčšou novinkou v Nitrianskom kraji je vznik denného priameho spojenia medzi Nitrou a Bratislavou prostredníctvom regionálnych expresov (REX). Vlaky premávajú každé dve hodiny a zastavujú na staniciach Bratislava predmestie, Pezinok, Trnava, Brestovany, Leopoldov, Hlohovec, Alekšince, Zbehy a Lužianky.

Na trase Nitra – Nové Zámky dochádza k zrušeniu školských vlakov, ktoré premávali v polhodinovom intervale. Náhradou je posilnenie kapacity ranných a popoludňajších spojov.

Vlaky z Nových Zámkov do Nitry, ktoré premávajú denne, po novom pokračujú až do Bratislavy-Nového Mesta cez Trnavu ako vlaky REX.

Zmeny sa udiali aj na trase Nitra – Topoľčany. Na tejto linke sa upravuje čas jazdy posledného páru spojov, aby medzi vlakmi vznikol pravidelný dvojhodinový interval. Navyše pri vybraných linkách vzniklo aj priame spojenie z Nových Zámkov do Topoľčian.

Na linke Nové Zámky – Levice osobné vlaky odchádzajú z Nových Zámkov skôr, konkrétne o 28. minúte. Prestupy na vlaky R URPÍN v stanici Šurany zostávajú zachované.

Na linke Levice – Zvolen zostávajú v platnosti časové zmeny spojené s dlhodobou výlukou medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom, ktorá pravdepodobne potrvá do 14. júna 2025.

Viac informácii TU

Trenčiansky kraj: Viac vlakov medzi Žilinou a Trenčínom

Jednou z najdôležitejších zmien je zvýšenie počtu osobných vlakov na linke Žilina – Trenčín-Zlatovce, ktorá je zároveň súčasťou linky S1 v Integrovanom dopravnom systéme Žilinského samosprávneho kraja (IDS ŽSK). Počas pracovných dní pribudlo osem nových vlakov, ktoré zaistia lepšie prestupy na rýchliky a expresy. Vďaka týmto zmenám osobné vlaky medzi Žilinou a Trenčínom premávajú každú hodinu.

Dôležitou zmenou je nové vedenie vlakov na linke Trenčín – Nové Mesto nad Váhom – Vrbovce. Vlaky končia a začínajú v Myjave, kde je možný prestup na spoje do Hodonína, ktoré prevádzkuje zahraničný dopravca. Ďalšou dôležitou novinkou je obnova regionálnych vlakov z Púchova cez hranicu do českého Horního Lidča. Cestujúci si tak zlepšia prístup na české územie.

Viac informácii TU

Banskobystrický kraj: Hodinový takt medzi Zvolenom a Banskou Bystricou

Na trati medzi Zvolenom a Banskou Bystricou je po novom zavedený hodinový takt vlakov kategórie osobný vlak. Vlaky premávajú každú hodinu v oboch smeroch, a to nielen počas pracovných dní, ale aj cez víkendy a sviatky.

Zásadné zmeny prichádzajú aj na trati Banská Bystrica – Červená Skala – Margecany, kde Železničná spoločnosť Slovensko rozširuje premávku zrýchlených vlakov. Šesť vlakov jazdí denne počas zimnej a letnej turistickej sezóny, čo umožňuje lepšiu dostupnosť Slovenského raja. Mimo týchto období budú vlaky premávať cez víkendy a sviatky. Ďalšie štyri zrýchlené vlaky zostávajú v prevádzke denne počas celého roka.

Viac informácii TU

Žilinský kraj: Viac vlakov na Liptove a Považí

Na linke Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Mikuláš (trate 129/127/180, linky S2/S3 IDS ŽSK) ZSSK pridáva ďalšie regionálne vlaky. Po pozitívnej odozve cestujúcich, ktorí začali viac využívať priame spojenia zo Skalitého do Žiliny a hustejšiu dopravu na Kysuciach, rozširuje dopravu aj na trase Vrútky – Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok.

Od pondelka do piatka budú vlaky premávať každú hodinu nielen na trase Čadca – Žilina – Martin ako to bolo doteraz, ale bude možné cestovať regionálnymi vlakmi každú hodinu aj do Liptovského Mikuláša, a to buď priamo, alebo s prestupom vo Vrútkach. Spojenia na trase Žilina – Vrútky budú zároveň nadväzovať na nové Expresy.

Na linke Žilina – Trenčín-Zlatovce pribudlo 8 nových vlakov počas pracovných dní, čo cestujúcim zaručí hodinový takt. Nové spoje budú nadväzovať na Expresy a uľahčia cestovanie na tejto frekventovanej trase.

Zmeny sú aj na Orave. Na linke Kraľovany – Trstená kvôli zrýchleniu vybraných vlakov kategórie Expres nastali úpravy regionálnych spojov.

Viac informácii TU

Prešovský kraj: Viac vlakov do Tatier

Jednou z najväčších zmien v Prešovskom kraji je doplnenie štyroch párov vlakov na linke Košice – Poprad počas pracovných dní, čo prináša hodinový takt na tejto vyťaženej trase.

Okrem toho je na linke Košice – Prešov – Lipany zavedený hodinový takt aj počas víkendov a sviatkov. Cestujúci tak získajú komfortnejšie spojenie s prípojom na expresné (Ex) vlaky Košice – Bratislava, ktoré budú premávať každú hodinu.

Ďalšie zmeny sa dotknú uzla Humenné, kde v súvislosti s pokračujúcimi výlukovými prácami bude dochádzať k zmenám počas roka.

Pri urýchlených Ex vlakoch na linke Košice – Žilina - Bratislava je v stanici Poprad-Tatry dlhší prestupný čas na regionálne vlaky o 24 minút, respektíve 22 minút v opačnom smere. Tento krok umožnil zachovanie prípojov a garanciu nadväznosti medzi vlakmi a autobusmi.

Zároveň nezastavovanie dvoch párov Ex vlakov v Štrbe narušilo prestupy na Štrbské Pleso. Cestujúci môžu využiť alternatívne spojenia cez Poprad-Tatry.

Viac informácii TU

Košický kraj: Nové vlaky na menej frekventovaných tratiach

V Košickom kraji pridáva Železničná spoločnosť Slovensko štyri páry vlakov na trase Košice – Poprad-Tatry počas pracovných dní. Vďaka nim sa osobné vlaky na tejto linke dostanú do hodinového taktu. Výhodou je lepšia nadväznosť na diaľkové vlaky kategórie Ex 6xx v oboch smeroch.

Linka Košice – Prešov – Lipany po novom jazdí v hodinovom takte aj počas víkendov a sviatkov.

Cestujúci na trase Margecany – Nálepkovo sa môžu tešiť na nový pár vlakov. Táto zmena zaviedla hodinový takt počas pracovných dní, čím sa rozšírila ponuka spojení na tomto úseku.

Na trase Košice – Moldava nad Bodvou mesto pribudli spoje vedené v dvojhodinovom takte počas celého dňa. V Košiciach sú zabezpečené prestupy na diaľkové expresy Ex 6xx v oboch smeroch.

Aj medzi Michaľanmi a Trebišovom sa podarilo zlepšiť dostupnosť vlakových spojení. Hodinový takt osobných vlakov počas pracovných dní významne uľahčí dochádzanie do školy či práce. Toto riešenie dopĺňa medzery, ktoré prímestská autobusová doprava nedokáže pokryť.

Viac informácii TU

Diaľkové trate

Novinky sa dotýkajú nielen regionálnych, ale aj diaľkových liniek, pričom viaceré zmeny reagujú na požiadavky cestujúcich a snahu o efektívnejšie využitie kapacít.

Regionálne expresy (REX) na trase Bratislava – Trenčín sú po novom vedené ako rýchliky (R). Zároveň došlo k predĺženiu ich trasy až do Púchova. Cestujúci tak získajú priame spojenie medzi Púchovom a Bratislavou, čím sa zlepší dostupnosť tejto časti Slovenska.

Na linke R 9xx Košice – Zvolen pribudli štyri nové rýchliky, čo umožnilo zavedenie celodenného dvojhodinového taktu. Podobná zmena je aj na trase R 7xx Prievidza – Bratislava-Nové Mesto. Predĺženie dvoch párov vlakov o úsek Leopoldov – Bratislava-Nové Mesto vytvorilo celodenný dvojhodinový takt na tejto obľúbenej linke.

Vo Vrútkach ostávajú zachované dlhšie prestupné časy na rýchliky smerujúce na Zvolen. Prestupové časy v rozmedzí 9 až 21 minút zabezpečujú pohodlný prechod medzi vlakmi bez stresu zo zmeškania spojenia.

Medzi Bratislavou a Prahou pribudol nový pár EuroCity (EC) vlakov. Tieto vlaky odchádzajú z Bratislavy v ranných hodinách a vracajú sa v neskorých večerných hodinách, čím ponúkajú ideálnu možnosť na jednodňové výlety do Prahy.

Pre detailné informácie o zmenách a aktuálnych cestovných poriadkoch navštívte oficiálnu stránku Železničnej spoločnosti Slovensko.

Viac informácií TU

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 416
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 105
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 766
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 437
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 145
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 889
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 215
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 048
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 087
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 044
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 578
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 525
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 048
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 087
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 044
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 578
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 525
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu