Vyššie územné celky majú na Slovensku dôležitú úlohu pri zabezpečovaní služieb pre občanov a rozvoji regiónov. Spektrum ich kompetencií pokrýva oblasti ako doprava, zdravotníctvo, sociálne služby, vzdelávanie alebo regionálny rozvoj.
To sú aj témy, o ktorých diskutovali predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka, Milan Vaňo zo sekcie sociálnej ekonomiky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.
Integrovaný dopravný systém je dôležitým plánom
Integrovaný dopravný systém (IDS) Východ je organizácia, ktorú pred rokmi založili predstavitelia Košického a Prešovského kraja. Zástupcovia oboch krok po kroku pracujú na tom, aby dopravu na východnom Slovensku integrovali.
„Naším cieľom je, aby cestovanie pre ľudí bolo čo najjednoduchšie, najpohodlnejšie, lacnejšie a aby mohli cestovať na jeden lístok, či už fyzický, alebo elektronický. Chceme, aby ľudia čo najviac využívali verejnú dopravu, čo má význam aj z pohľadu ekológie, verejných financií a dopad aj na peňaženky ľudí,“ vysvetlil Trnka.
Systém v súčasnosti prepája medzimestskú a mestskú hromadnú dopravu, kraj však už o jeho rozšírení na vlakovú dopravu rokuje so Železničnou spoločnosťou Slovensko. „Chceme sa dopracovať k tomu, aby ľudia v rámci integrovaného dopravného systému nepoznali rozdiel medzi dopravcami. Kúpia si jeden lístok, v rámci ktorého prestúpia z medzimestského na mestský dopravný prostriedok alebo na vlak,“ objasnil župan.
Vlakový dopravca zároveň modernizuje a zefektívňuje grafikon, ktorý prinesie niekoľko noviniek.
Novinky vo vlakovom grafikone
„V Košickom kraji je pre nás najdôležitejšia diaľková doprava, najmä linka Košice – Bratislava cez Žilinu. Podľa nového grafikonu budeme mať k dispozícii hodinový takt, teda od rána do 19. hodiny večer pôjde z Košíc do Bratislavy aj naspäť vlak každú hodinu. Rozširujeme aj počet spojov na trati Košice – Zvolen. Každé dve hodiny tiež vyráža vlak z Košíc do Budapešti, rozširujeme dopravu aj na Ukrajinu, kde pribudne nové spojenie z Kyjeva do Bratislavy. Prevádzkujeme tiež nočný vlak z Košíc do Prahy,“ priblížil Karol Henzély.
V regionálnej doprave je nosný ťah z východu na Žilinu, konkrétne osobné vlaky z Košíc do Popradu, ktoré budú podľa nového grafikonu v pracovných dňoch jazdiť v hodinovom takte, teda každú hodinu, v oboch smeroch. Dôležitá je aj doprava medzi Prešovským a Košickým krajom a tiež doprava na trati Košice – Humenné.
Pre dopravcu sú blížiace sa zimné prázdniny veľkou výzvou z hľadiska množstva cestujúcich.
„Tak ako po minulé roky, pridávame posilové vozne do vlakov a pripravujeme všetko tak, aby sme previezli všetkých cestujúcich,“ vysvetlil Henzély.
Doplnil, že na regionálnych tratiach premávajú v elektrickej trakcii prakticky už len nové vozidlá, tento rok vyradili staré pantografy, ktoré Košičania veľmi dobre poznali, pretože tam jazdili desiatky rokov.
Nasadili nové elektrické jednopodlažné jednotky typu Panter, na týchto tratiach premávajú aj klasické klimatizované rušne z vozňami. V motorovej trakcii jazdia s klimatizovanými jednotkami radu 861, majú aj staršie neklimatizované jednotky radu 813 známe pod názvom Bagety.
„Aj keď ešte nie sme zapojení do integrovaného dopravného systému Východ, vedieme rokovania a máme to v pláne. Cestujúcim by to malo priniesť koordináciu spojov. To sa už do určitej miery deje aj teraz, pretože sa snažíme odchody vlakov a autobusov zosúladiť tak, aby mali cestujúci prestupné možnosti,“ vysvetlil Henzély.
Investície komplikuje konsolidácia
Kraj ukončil rozsiahle úpravy ciest na Gemeri a na Spiši, upravil 19 kilometrov na úseku, ktorý sa začínal v Gemerskej Polome a končil v Spišskej Novej Vsi. Tento rok dokončuje opravy na 80 kilometroch ciest, o ktoré sa stará.
„Verím, že napriek nelichotivej finančnej situácii, ktorú zažívajú všetky samosprávy, budeme vedieť udržať toto tempo opráv aj do budúcna tak, aby sme dobehli obrovský investičný dlh,“ povedal Trnka a doplnil: „V roku 2025 budeme štvrtý rok na tých istých príjmoch pri inflácii približne 35 percent, išli hore mzdy aj energie. Je náročné udržať všetky služby v takom rozsahu ako pred niekoľkými rokmi.“
Podporujú podnikateľské prostredie cez sociálny podnik
Košický kraj prevádzkuje vlastný sociálny podnik, ktorého prioritou je, aby pomáhal integrovať do pracovného procesu dlhodobo nezamestnaných. Zabezpečuje nielen prácu pre ľudí, ale aj drobné opravy a údržbu v niektorých inštitúciách.
„Sociálna ekonomika sa sústredí aj na pozitívny sociálny dopad, teda znižovanie nezamestnanosti a pomoc ľuďom v rámci integrácie a inklúzie. Krajský podnik sa najviac sústreďuje na inštitúcie v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja,“ priblížil Milan Vaňo.
Najväčšou výzvou je podnikateľské prostredie. Aj sociálny podnik je podnikateľský subjekt, ktorý sa stretáva s rizikami, ako je strata zamestnancov či znížený dopyt po službách. V rámci konsolidácie sa štát snaží podporiť sociálne podnikanie vo forme zníženej sadzby DPH na úrovni päť percent a investičnej pomoci, ktorá by mala priniesť rozvoj a udržateľnosť sociálneho podniku na pracovnom trhu. Ide najmä o materiálovo-technologické zabezpečenie podniku, aby bol konkurencieschopný a zároveň napĺňal svoju hlavnú filozofiu, teda integráciu, vytváranie pozitívneho sociálneho vplyvu na jednotlivca aj komunitu.
„Sociálne podniky majú vplyv na miestne komunity, spolupracujú aj s domovmi sociálnych služieb. Kvalita služieb v obciach, kde je sociálny podnik, je neporovna-teľne lepšia ako inde. Ideálne je, aby sa obce spájali do spoločných zámerov a pomáhali si navzájom zlepšovať podmienky komunity v danom území,“ doplnil Vaňo. Zverejnili dopytovú výzvu, v rámci ktorej chceme zapojiť aj iné kraje, ktoré nemajú finančné kapacity na rozvoj takýchto služieb.
Dôraz na sociálnu oblasť
Kraj zabezpečuje služby aj pre ťažko zdravotne postihnutých dospelých ľudí, sociálne služby pre štandardných dôchodcov, ale aj klientov v domácom prostredí. Sociálna oblasť tiež zápasí s nedostatkom peňazí, s tým súvisí problém so zabezpečením personálu, hlavne zdravotných sestier.
„Keďže sú platené inak ako sestry v nemocniciach napriek rovnakej kvalifikácii, pri zvyšovaní miezd sestrám v nemocniciach pociťujeme odliv pracovnej sily z našich zariadení. Chceme preto prichádzať s ďalšími benefitmi pre tieto špecializácie, aby boli zamestnanci viac motivovaní pracovať v domovoch sociálnych služieb. Snažíme sa kvalitatívne zlepšovať aj stav domovov sociálnych služieb. Otvárame aj nové DSS-ky, jedna je už v prevádzke, ďalšie tri sú v pláne. Investície na tento účel presiahli 15 miliónov eur,“ vysvetlil košický župan.
Košice centrom podujatia pre rozvojové projekty
V Košiciach sa bude na budúci rok konať najväčšie startupové podujatie Slovakia Inovation and Startup Awards. Je inšpirované podujatím Inovation Awards, ktoré v Košickom kraji organizovali dva roky s cieľom podporovať podnikateľské myslenie. Snahou je zvýšiť zamestnanosť v nových rozvojových segmentoch. „Ide o celoslovenské podujatie, ktoré bude podporovať startupy z celého Slovenska a prepájať ich s odborníkmi, ktorí ich dokážu posunúť na vyšší level,“ vysvetlil Trnka.
Kraj v rámci svojho inovačného centra má rôzne akceleračné a podporné pro-gramy pre firmy a školy, v ktorých vysvetľuje, čo to obnáša začať podnikať so svojím vlastným nápadom. Sú v kontakte s autormi startupov v rámci nášho kraja a podporujú vznik ďalších.
Medzi hlavné programy patrí program hospodárskeho a sociálneho rozvoja kraja, ktorý pomenúva všetky oblasti, v rámci ktorých sa KSK angažuje. Ide napríklad o životné prostredie, v rámci ktorého podporuje vodozádržné opatrenia v lesoch, buduje environmentálne centrum v Kysaku. „V rámci poľnohospodárstva sa snažíme spustiť systém regio-nálnej ekonomiky a podpory lokálnych produktov a ich predaj v rámci kraja. Snažíme sa budovať regionálnu IT infraštruktúru a združovať informácie prostredníctvom geoportálu, z ktorého môžu čerpať aj ďalšie samosprávy a inštitúcie. Snažíme sa kraj rozvíjať po viacerých stránkach,“ vysvetlil župan. Sústredia sa aj na vodíkovú oblasť, snažia sa budovať vodíkové údolie a v rámci neho výrobu, spotrebu a prenos vodíka v rámci kraja.
Plány do budúcna
Ako vyzerá budúcnosť sociálneho podnikania v Košickom kraji? „Plánujeme v roku 2025 novelizovať zákon na zlepšenie ekosystému sociálnej ekonomiky a posunúť ho dopredu. Chceme spustiť investičnú pomoc koncom 1. kvartálu 2025, ktorá bude nástrojom na zabezpečenie udržateľnosti sociálnych podnikov. Pokračujeme v medzirezortných rokovaniach na podporu sociálnych či hospodárskych subjektov,“ objasnil Vaňo.
Železničná spoločnosť Slovenska vlani získala titul naj zamestnávateľ v oblasti logistiky a dopravy, tento rok sa oň uchádza opäť. „Tento rok sme predstavili novú stratégiu a v rámci nej štyri piliere. Jedným z nich sú spokojní zamestnanci. V našej spoločnosti po kolektívnom vyjednávaní rástli mzdy, chceme čo najviac vylepšiť pracovné prostredie našich zamestnancov, investujeme do toho množstvo peňazí. Vedieme náborovú kampaň na získanie nových zamestnancov do kľúčových profesií,“ priblížil Henzély.
Košický kraj sa okrem iných oblastí sústredí aj na cestovný ruch, ktorý plánuje podporovať v rámci programu Terra Incognita. Na budúci rok by malo ísť na tento účel takmer 2,5 milióna eur. Vznikli napríklad ďalšie ubytovacie kapacity, pekným projektom je ubytovanie v korunách stromov na Tokaji a vyhliadková veža pri Kluknave s výhľadom na celý Spiš.
„Okrem podpory štandardných eventov sa snažíme podporovať aj investičné projekty na prilákanie turistov do kraja,“ uzavrel Trnka.
