Riziko individuálneho dovozu áut: Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného vozidla?

Kúpa jazdeného auta z individuálneho dovozu je jedným z najrizikovejších spôsobov, akým si zákazníci môžu auto zadovážiť. Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného vozidla?

Bezpečnejšie je kúpiť si vozidlo pochádzajúce zo Slovenska, pri ktorom je dostupná podrobnejšia história, a preto je riziko takejto kúpy oveľa nižšie.

Klasické podvody s ojazdenými autami sa vždy so zvýšením dovozov objavujú častejšie. V čase vysokého dopytu a nedostatku ojazdených áut na trhu nepoctiví dovozcovia využívajú príležitosť na zvýšenie marží nelegálnymi praktikami. Preto je dobré pripomenúť, že najčastejším podvodom je stáčanie tachometrov, ktoré podľa odhadov môže postihnúť až 90 % dovážaných vozidiel. „Veľkým problémom sú aj zatajené vážne havárie, pri ktorých sú vozidlá často opravované neodborne, bez dodržiavania postupov schválených výrobcom. Tieto podvody vyžadujú sofistikované procesy preverovania histórie áut, ktoré sú nákladné na techniku, čas a pracovnú silu. Takéto praktiky nemožno odhaliť pri kúpe auta na ulici alebo cez inzerát od súkromnej osoby. Na to je potrebné mať profesionálne vybavenie a skúsenosti,“ vysvetľuje Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ a člen predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO.

Pri kúpe si vyberte predajcu s preverenou históriou vozidiel

Napríklad sieť AAA AUTO investuje ročne stovky tisíc eur do preverovania histórie áut, s ktorými obchoduje. AAA AUTO je prvým autobazárom, ktorý nadviazal spoluprácu so spoločnosťou IRIS IDENT, s.r.o., správcom Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). Táto spoločnosť zhromažďuje milióny záznamov o histórii vozidiel. Každý zákazník tak získa pred kúpou auta bezplatne údaje z RPZV o stave najazdených kilometrov, čo mu uľahčuje rozhodovanie sa. Tieto údaje sú dostupné na webovej stránke AAA AUTO, aj priamo vo všetkých pobočkách autocentier na Slovensku.

AAA AUTO zároveň upozorňuje na riziká pri kúpe ojazdených áut, ako sú manipulácie s odometrom, skryté vady, poškodenia z dopravných nehôd, výskyt vozidla v pátraní alebo jeho zaťaženie exekúciou. Tieto riziká môžu zákazníci minimalizovať vďaka bezplatným informáciám o histórii najazdených kilometrov (ODO-Pass) alebo prostredníctvom AUTO–Passu s 50 % zľavou.

Daňové podvody pri predaji áut zo zahraničia

V poslednom čase sa však objavujú aj sofistikovanejšie podvody, ktoré bežný kupujúci prakticky nemá šancu odhaliť. Napríklad v apríli slovenská finančná správa dosiahla úspech pri potláčaní daňových podvodov spojených s dovozom ojazdených áut. Tento problém, ktorý postihuje celú strednú Európu, zahŕňa najmä dovoz luxusných áut za dumpingové ceny, umožnený machináciami s DPH, tzv. „karuselovými podvodmi“. Slovenské úrady zlikvidovali organizovanú skupinu, ktorá spôsobila škody vo výške 4 miliónov eur, pričom zabavili autá a nehnuteľnosti. Už koncom minulého roka zasiahla daňová správa proti predajcom, ktorí fiktívne vykazovali zdaniteľné plnenia a znižovali si daňovú povinnosť. V podobných prípadoch hrozí, že ľuďom môžu byť zabavené aj autá kúpené od podvodných dovozcov, čo značne zvyšuje riziko pri tomto type nákupu.

Pred kúpou auta sa treba zamerať na viaceré detaily

Nákup auta je po kúpe bývania spravidla druhou najväčšou investíciou v živote človeka, a to platí aj pre ojazdené vozidlá. „Preto je dôležité nielen vybrať obľúbený model, motor alebo farbu, ale aj zvážiť zdroj kúpy. Má predajca zavedené systémy na preverovanie áut? Komunikuje transparentne? Akú má povesť? Odkiaľ pochádzajú jeho vozidlá?“ radí Petr Vaněček. Na základe 32 rokov skúseností na trhu a predaja viac ako 1,5 milióna áut je jednoznačne najbezpečnejšie kupovať od predajcov, ktorí vlastnia vozidlá s tuzemským pôvodom a overiteľnou históriou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 303
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 127
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 039
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 053
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 668
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 237
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 098
  8. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 1 533
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Michal Krčméry, Darina Maňurová a Mikuláš Černota

Od škôl a zdravotníctva po kešu stromy a púštne záhrady – slovenské projekty menia životy zraniteľných komunít.


Poslanec Šimon Žďársky počas tlačovej besedy.

Zriadenie centra mali len pozastaviť.


Milan Šišmiš

Historika neopustil bádateľský elán ani po jeho odchode na dôchodok v roku 2000.


TASR
Etnologička Katarína Nádaská vystúpi v Trenčíne.

Kam vyraziť počas najbližšieho týždňa v Trenčíne, Dubnici nad Váhom, Myjave, Novom Meste nad Váhom a v Starej Turej?


  1. Štefan Šturdzík: Vážený občania, som Lacko šmolko.
  2. Jaroslav Liptak: Z obnoviteľných zdrojov vyrábame najmenej v EÚ – a práve preto môžeme získať najviac
  3. Viktor Pamula: Podľa Fica neexistuje agresor
  4. Jozef Černek: List Marínke a Ondríkovi o divadle
  5. Norbert Kaník: Fico má KDH na vodítku a Matovič mu rád pomôže.
  6. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  7. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  8. Ivan Švajlen: Rodičia, zobuďte sa. Školstvo padá, lebo mlčíte.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 352
  2. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 860
  3. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 11 041
  4. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 10 636
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 171
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 5 972
  7. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 5 249
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 068
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťZatvoriť reklamu