Pripravte sa na rozsiahle zmeny na železnici, ktoré zásadne zlepšia cestovanie po celej krajine. Od polovice decembra 2024 vstupuje do platnosti nový grafikon Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Cestujúci sa môžu tešiť na podstatné novinky – viac vlakov, nové trasy, rýchlejšie spojenia a lepšiu prípojovosť. Národný dopravca reaguje na požiadavky cestujúcich a samospráv, pričom cieľom je spraviť vlakovú dopravu komfortnejšou a ekologickejšou.
„Od 15. decembra bude denne až o viac ako 70 nových spojov, čím sa zvýši ponuka na približne 1800 vlakov denne. Pre nás v ZSSK to znamená nielen optimalizáciu trás a prípojov, ale aj zabezpečenie pohodlného a spoľahlivého cestovania. Veríme, že tieto zmeny pocítia naši cestujúci vo forme kratších jázd a lepšej nadväznosti spojov,“ predstavil zásadné zmeny generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Helexa.
Bratislava – Košice každú hodinu
Prelomová novinka čaká na cestujúcich medzi Bratislavou a Košicami. Po prvýkrát bude na najvyťaženejšej trase zavedený celodenný hodinový takt. Počet diaľkových vlakov stúpne zo súčasných 22 na 32, z toho štyri zrýchlené spoje zvládnu trasu pod päť hodín. Tieto vlaky ponúknu špičkový komfort – od povinného miestenkovania až po cateringové služby. Zároveň zostáva zachovaná možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.
Expresy TATRAN a KRIVÁŇ budú jazdiť s rozdielnymi parametrami, aby vyhoveli rôznym potrebám cestujúcich. Tatrany zvládnu trasu za 5 hodín a 26 minút so 17 zastávkami, pričom povinnosť zakúpenia miestenky sa bude týkať prvej a časti druhej triedy. Expresy Kriváň, ktoré zastavia len v desiatich staniciach, skrátia jazdnú dobu pod 5 hodín a všetky ich vozne budú povinne miestenkové, čo zabezpečí istotu miesta na sedenie a vyšší komfort.
Nové 10-vozňové súpravy výrazne zvýšia kapacitu vlakov, pričom vo vybraných dňoch budú tieto spoje posilnené o ďalšie vozne. Železničný dopravca tak reaguje na potreby cestujúcich, ktorí budú mať vďaka širšej ponuke spojov väčší výber, pričom sa očakáva, že počet cestujúcich sa rovnomernejšie rozloží medzi 32 expresnými vlakmi premávajúcimi denne medzi Bratislavou a Košicami a ďalšími ôsmimi vlakmi na časti tejto trasy.

Parkovanie v cene lístka
Zlepšenie však neostáva len pri frekvencii spojov. Nový grafikon prináša aj posun v kvalite služieb. V prvej triede expresov budú mať cestujúci k dispozícii balenú vodu, Wi-Fi pripojenie, polohovateľné sedadlá, individuálne osvetlenie, rozkladacie stolíky a obsluhu mobilbarom s donáškou jedla priamo na miesto.
Bonusom bude možnosť bezplatného parkovania pri zakúpení spiatočného cestovného lístka cez internet, pričom parkovacie miesta budú dostupné v Bratislave, Trnave, Žiline, Poprade a Košiciach. V druhej triede národný dopravca pridáva dámske kupé, tichú zónu či detské kupé, čím sa vlakové cestovanie stáva atraktívnejším pre rodiny, ženy či tých, ktorí uprednostňujú pokoj počas cesty.
Nové spojenia zlepšia dostupnosť Nitry aj Kyjeva
Okrem diaľkových spojov sa významne rozšíri aj ponuka regionálnych vlakov. Počet denných spojov stúpne o viac ako 70 na vybraných trasách, medzi ktoré patria Galanta – Trnava, Senica – Kúty, Zvolen – Banská Bystrica, Košice – Prešov – Lipany či Košice – Poprad. Medzinárodné spojenie Púchov – Horní Lideč zas posilní prepojenie slovenských a českých regiónov.
Na mape spojov pribudne očakávané priame spojenie Bratislava – Nitra, kde budú vlaky kategórie REX premávať každé dve hodiny v oboch smeroch počas celého dňa. Cesta potrvá len jednu hodinu a 37 minút, pričom osemnásť vlakov zastaví aj v Hlohovci, Trnave a Pezinku. Na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen zavádza dvojhodinový takt a posilňuje aj spoje z Prievidze do Bratislavy.
Železničná spoločnosť Slovensko posilní spojenia aj na medzinárodných linkách: medzi Bratislavou a Prahou pribudnú dva nové EuroCity vlaky, a na trase Bratislava – Viedeň sa po ukončení výluky s predpokladom v polovici roka 2025 zvýši počet spojov o 12.

Milovníkov diaľkových ciest poteší ešte lepšie prepojené s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami až z Bratislavy a do Bratislavy. V Čope si cestujúci budú môcť prestúpiť až do Kyjeva.
Nový grafikon prináša aj ďalší kľúčový benefit - výrazne ekologickejšiu dopravu. „Snažili sme sa vytvoriť grafikon, ktorý je praktický, efektívny a zároveň šetrný k životnému prostrediu. Zavedením hustejšej siete spojov chceme nielen zlepšiť komfort cestovania, ale aj motivovať ľudí, aby presadli z áut na vlaky,“ poznamenal Peter Helexa.