Podnikanie nie je iba o finančných tabuľkách, čísla v nich by mali cítiť zamestnanci, dodávatelia, štátna pokladnica, obce a mestá, tretí sektor aj životné prostredie. Vybavený vnímaním spoločenskej zodpovednosti vstupoval na slovenský trh v roku 2000 obchodný reťazec Kaufland a o štyri roky neskôr Lidl. V tom období bola téma spoločenskej zodpovednosti firiem na Slovensku novinkou.
Dnes už 89 percent ľudí na Slovensku hovorí, že firmy by mali popri tvorbe zisku realizovať aj aktivity nad rámec zákona. Vyplýva to z prieskumu Zodpovedné podnikanie firiem 2023, ktorý v spolupráci s agentúrou FOCUS robí každé dva roky združenie Business Leaders Forum.
V spomínanom prieskume sú najčastejšie spontánne uvádzanými firmami podnikajúcimi zodpovedne maloobchodné reťazce Kaufland a Lidl. Až 18 percent respondentov v prieskume označilo Lidl, 13 percent označilo Kaufland a takmer pätina opýtaných dokonca obe firmy ako tie, ktoré v kontakte so zákazníkmi dlhodobo komunikujú svoje filantropické aktivity, ako aj iné stránky svojho zodpovedného podnikania...
Od zdravej výživy a pomoci rodinám až po podporu športu
V roku 2018 spustil Kaufland projekt Čerstvé hlavičky pre materské a základné školy, ktorý motivuje deti a rodičov k zdravému stravovaniu. Od spustenia tohto projektu daroval Kaufland slovenským školám a škôlkam viac než 800 ton čerstvého ovocia a zeleniny. Tento rok tak zdravú dávku vitamínov dostane viac ako 22 000 detí.

Zároveň každý rok organizuje spolu so Slovenským Červeným krížom na pomoc ľuďom na pokraji chudoby či sociálneho vylúčenia potravinovú zbierku, vďaka ktorej sa tento rok podarilo vyzbierať pomoc pre ľudí v núdzi v hodnote viac ako 122 000 eur.
A to nie je všetko! Kaufland buduje po Slovensku aj športovo-oddychové areály K Parky, kde mladí môžu aktívne tráviť svoj voľný čas. Vybudoval ich už 20. „V našich Leviciach pribudlo ihrisko pre tínedžerov, vítaný priestor a príležitosť prejaviť svoju šikovnosť a talent. To je najcennejší prínos K Parku,“ hovorí Ján Krtík, primátor mesta Levice.
Kaufland ako hlavný partner Slovenského zväzu ľadového hokeja a slovenského hokeja už niekoľko rokov pomáha rozvíjať tento šport naprieč všetkými vekovými kategóriami. Podporuje nielen seniorskú reprezentáciu, ale aj juniorskú dvadsiatku, ženskú reprezentáciu a dokonca aj hokejové kurzy pre deti.
Kaufland ukázal, že mu skutočne záleží na Slovensku a na ľuďoch, ktorí tu žijú.
Prostredníctvom svojho Kaufland nadačného fondu podporil už 582 projektov zameraných na sociálnu a zdravotnú pomoc a na podporu zdravej výživy.
Stavajú ihriská, vysádzajú les
Značka Lidl za roky pôsobenia na Slovensku podporila spoločensky zodpovedné projekty sumou 20 miliónov eur. Nadačný fond a Nadácia Lidl podporili od roku 2012 projekty zlepšujúce svet okolo nás vo výške 9,3 milióna eur, a to vďaka dvom percentám z daní a finančným darom.
Reťazec vybudoval na Slovensku 50 detských ihrísk. O tom, v ktorom meste ich postavil, rozhodovali v hlasovaní ľudia. A tak, ako pri otváraní Žihadielka v Levoči povedala vtedy zástupkyňa primátora Lýdia Budziňáková, výhra v súťaži tešila dvojnásobne. „Získali sme nové ihrisko a ľudia sa v súťaži spojili pre dobrú vec.“

Po kalamite vo Vysokých Tatrách sa spoločnosť v rámci projektu Voda pre stromy zapojila do výsadby nových lesov, vďaka čomu pribudlo viac ako dva milióny stromčekov.
Obchodný reťazec realizuje aj najväčšiu potravinovú zbierku v krajine, vďaka ktorej za 4 roky daroval viac ako 2 200 ton potravín v hodnote vyše 2,2 mil. euro. Projekt je výnimočný tým, že trvá počas celého roka a zapojiť sa do zbierky je možné na každej zo 167 predajní po celom Slovensku. V neposlednom rade diskont podporuje detskú onkológiu i kardiológiu, ale aj šport, pričom v tomto roku sa stal generálnym partnerom slovenského futbalu.

Od začiatku v dobrých rukách
„Zo všetkého najviac nám záleží na deťoch, pretože ony sú naša budúcnosť,“ to je jednou z priorít spoločenskej zodpovednosti reťazca Lidl. „Nie všetky z nich totiž dostali do vienka zdravie a možnosť vyrastať v ideálnych podmienkach.“
Pointou projektu Od začiatku v dobrých rukách je, že Lidl za každé predané balenie plienok značky Lupilu venuje 10 centov na pomoc vážne chorým deťom vo veku do dovŕšených štyroch rokov. „Každý týždeň takto podporíme jedno dieťa podľa jeho potrieb.“
Kaufland a Lidl
- Každé 1 euro, ktoré vytvorí spoločnosť Kaufland na Slovensku, má potenciál vytvoriť dodatočných 56 centov v slovenskej ekonomike.
- Každé 1 euro distribuovanej ekonomickej hodnoty spoločnosti Lidl má na Slovensku potenciál vygenerovať dodatočných 57 centov pre komunity, privátny sektor, obce a mestá i štát.
- Mottom spoločenskej zodpovednosti Kauflandu je: „Rozhodujú činy, pretože veríme, že sú to práve konkrétne činy, ktoré prispievajú k zmene.“
- Model spoločenskej zodpovednosti Lidl je tiež celkom jednoduchý: „Na ceste k lepšiemu zajtrajšku robíme všetky kroky tak, aby boli správne pre planétu, správne pre ľudí a správne pre nášho zákazníka, a to v krátkodobom aj dlhodobom horizonte.“