Poľská obec Istebna je vzdialená necelých desať kilometrov od slovenskej prihraničnej dediny Čierne.
Jej unikátnu lokalitu v blízkosti Trojmedzia, spoločnej hranice Slovenska, Česka a Poľska, využívajú ľudia nielen v rámci služieb cestovného ruchu, ale mieria sem aj za potravinovou turistikou.
Známy obchodný reťazec je v tejto dedine otvorený zákazníkom nonstop.
Paradoxom je fakt, že práve v Čiernom na Kysuciach pristála vedeniu obce na stole petícia proti vybudovaniu nového supermarketu (pozn. red.: petícii v Čiernom sa budeme venovať v samostatnom článku) a v okresnom meste Čadca sa šušká o otvorení prvej predajne v regióne s neobmedzenými otváracími hodinami.
Za projektmi ale nestojí len Biedronka. Naopak, svoje služby chcú rozšíriť aj ostatné reťazce.
Zdá sa, že nová konkurencia priniesla na slovenský trh maloobchodnú vojnu.
V článku sa dočítate
- kde na Kysuciach majú vyrásť prvé nonstop potraviny,
- ako na príchod poľského reťazca reagujú silní hráči a kde otvárajú nové predajne,
- aké problémy v rámci maloobchodného súboja riešili v Poľsku,
- koľko čerpacích staníc chce obsadiť BILLA.
Lákajú nízkymi cenami, no čelia i kauzám
Nákupy u našich severných susedov využívajú ľudia z pohraničia najmä kvôli dostupným cenám.
Portál Aktuality vo svojom článku informoval, že okrem prípravy na príchod na slovenský trh musel diskontný reťazec Biedronka v tomto roku riešiť aj viaceré kauzy, týkajúce sa práve cien potravín.

Zákazníci sa podľa poľského webu napríklad sťažovali, že cena vystavených výrobkov je nižšia než tá, ktorú si nájdu na bločku. Kontrolóri potvrdili porušenia v piatich predajniach reťazca, výsledkom bola pokuta v miliónoch eur.
Jeden z reťazcov zas poukázal na nekalé praktiky v reklamnej kampani. Dôvodom bol slogan „Biedronka je od roku 2002 lacnejšia ako Lidl“.
Redakcia v súvislosti s touto témou oslovila aj spoločnosť Jeronimo Martins z Portugalska, ktorá zastrešuje sieť predajní Biedronka. Na otázky sme do zverejnenia článku odpoveď nedostali.
Všimli sme si
- V poľskej predajni Biedronky v Istebnej sa už začali objavovať produkty s popismi v slovenčine. Diskontu to pomôže hladko vstúpiť na slovenský trh, zároveň zjednoduší orientáciu slovenským zákazníkom, ktorí nakupujú u našich severných susedov.

Konkurencia reaguje
Maloobchodná vojna sa odohráva aj na poli budovania nových predajní v regiónoch po celom Slovensku.
Kým médiami preleteli najmä informácie ohľadom otvorenia Biedronky v mestách Levice, Nové Zámky, Považská Bystrica, Senica a Zvolen ešte v tomto roku, slovenský trh zapĺňajú aj dlhodobí silní hráči ako Lidl, Tesco, Billa, Kaufland či Jednota.
„Tento rok sme doposiaľ otvorili novú predajňu v Považskej Bystrici, pričom ide o druhú z nášho portfólia v tomto meste. Do konca obchodného roka otvoríme ešte niekoľko nových predajní,“ informovala Adriana Maštalircová zo spoločnosti Lidl.
Reťazec, ktorý na Slovensko zavítal presne pred 20 rokmi, už čoskoro otvorí brány zákazníkom v Bratislave, neskôr v Prešove, Rimavskej Sobote, Hnúšti, Handlovej či v Starej Turej.
„Keďže sa chceme priblížiť našim zákazníkom, pribudnú Lidl predajne aj v menších mestách a obciach. Samozrejme, priebežne modernizujeme aj naše aktuálne portfólio,“ doplnila Maštalircová.
Aj Biedronky sme sa pýtali, ktoré ďalšie lokality má vytypované. Keď dostaneme stanovisko, článok budeme aktualizovať.
Posilňuje aj Kaufland, BILLA obsadzuje pumpy
Otváranie nových supermarketov avizujú aj ďalší silní hráči. „V rámci našej expanzie na Slovensku podrobne analyzujeme všetky regióny a overujeme, či by výstavba predajne Kaufland v danej lokalite bola pre nás zaujímavá. V tomto roku máme opäť v pláne rozšíriť našu sieť predajní o ďalšie,“ povedala hovorkyňa Kauflandu Lucia Vargová.
Momentálne sú vo výstavbe nové predajne Kaufland v Šamoríne, Handlovej a Martine. „Tento rok sme už otvorili novú predajňu Kaufland v Bytči,“ dodala Vargová.
BILLA Slovensko má expanznú stratégiu vypracovanú a schválenú na niekoľko rokov dopredu.

„Len v roku 2024 sme otvorili alebo otvoríme 11 nových moderných predajní a v roku 2025 je naplánovaná ďalšia expanzia. Naďalej pokračujeme aj v rekonštrukciách starších predajní a rozširujeme aj spoluprácu s OMV s konceptom potravín na čerpacích staniciach VIVA BILLA, ktorých bude po celom Slovensku viac ako 70,“ povedal hovorca Marek Kravjar.
V tomto roku otvorila BILLA predajne v Leviciach na Hlbokej ulici, vo Veľkých Kapušanoch na Hlavnej ulici či najnovšie v Komjaticiach na Fučíkovej ulici.
„Do konca roka plánujeme otvoriť prevádzky napríklad v Poprade, Malých Uherciach, Lučenci, ale napríklad aj v Sky Park-u v Bratislave na Bottovej ulici. Vstup novej konkurencie na slovenský trh vnímame a rešpektujeme,“ doplnil Kravjar.
Otvorí Jednota prvú nonstop predajňu na Kysuciach?
Ani maloobchodný reťazec COOP Jednota Čadca, ktorý prevádzkuje 133 maloobchodných predajní v okresoch Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Považská Bystrica, Púchov, Ilava, Trenčín a Nové Mesto nad Váhom, nespí na vavrínoch.
„Najbližšie otvoríme nový Supermarket v obci Raková, na ktorom aktuálne prebiehajú stavebné práce. Nedávno sme otvorili predajňu TEMPO Supermarket v Krásne nad Kysucou, ktorá patrí do najvyššieho formátu našej siete,“ vysvetlila Lenka Zborovančíková z COOP Jednoty Čadca.
Okrem toho zrekonštruovali aj menšie predajne či Supermarkety v obciach Lysá pod Makytou, Lazy pod Makytou, či už spomínanú predajňu TEMPO Supermarket v Krásne nad Kysucou, prebehli aj menšie modernizácie v Žiline, Ochodnici, Vychylovke či v Lopušných Pažitiach.
„Neustále modernizujeme sieť našich predajní, aby sme zvýšili komfort zákazníka pri nakupovaní,“ doplnila Zborovančíková.
Podľa našich informácií má práve Jednota priniesť na Kysuce vôbec prvú nonstop predajňu potravín, sídliť by mala v zrekonštruovanom obchodnom dome Družba na Námestí Slobody v Čadci.
Na otázku, či môže potvrdiť túto informáciu, sme dostali vyhýbavú odpoveď.
„Radi by sme priniesli túto službu, takzvanú predajňu 24/7 našim zákazníkom aj na Kysuce, ale konkrétne miesta a termíny zatiaľ nebudeme špecifikovať,“ dodala.
V súvislosti s touto témou sme oslovili aj spoločnosť Tesco, na otázky doteraz neodpovedala.
Téme konkurencie v maloobchode v regiónoch sa budeme venovať aj naďalej.