Tradície a poctivé remeslo pretavili do lahodných výrobkov, ktoré chutia aj v zahraničí

Z Bánoveckej mliekarne prichádza na trh len to najlepšie, vyrobené z bieleho zlata.

Jej história má korene v roku 1954 a začala sa písať práve v deň Sviatku práce. Stojí na pevných pilieroch poctivého mliekarenského remesla, ktoré jej pracovníci ctia a zachovávajú dodnes. Vďaka tomu sú jej výrobky čerstvé, šťavnaté a ulahodia chuťovým pohárikom dospelých aj detí. Málokto však vie, že Bánovecká mliekareň ako prvá uviedla v roku 2015 na slovenský retail trh bezéčkové smotanové jogurty.

Bohuslav Šiko, riaditeľ pre obchod, marketing a logistiku akciovej spoločnosti Milsy tvrdí, že práca v mliekarni zhltne celého človeka. On sám ju robí od detstva a našiel v nej zaľúbenie. „Okamžite vidíte spätnú väzbu, teda či zákazníkovi výrobok chutí alebo nie. No a ak mu chutí, tak to je najväčšia radosť, ktorú môže výrobca potravín zažiť.“

V súvislosti s výrobou, oceňovanými produktami, zaujímavými číslami či spoluprácou so strategickým partnerom Lidl sme mu položili niekoľko otázok.

Portfólio vašich produktov je skutočne bohaté, môžete ho v krátkosti priblížiť?

Skladá sa zo štyroch hlavných kategórií, konkrétne ide o parené syry, jogurty, smotanové nátierky a čerstvý sortiment ako kyslá smotana, maslo, tvaroh, zakysanka.

Najcharakteristickejšou črtou vašej mliekarne, ktorá ju odlišuje od konkurencie, sú tradícia a poctivé remeslo. Skutočne ho dodržiavate?

Samozrejme, napríklad v kategórii parených syrov vyrábame syrové cesto klasickým ťahaním. Vďaka nemu vzniká jedinečná vláknitá štruktúra a syr sa pri trhaní pára. Zároveň ho údime tradičným spôsobom na bukovej štiepke. Jogurt je bezéčkový a tvaroh vyrábame tradičným spôsobom s nezmenenou receptúrou od začiatku výroby v Bánovciach.

A ktorý z výrobkov podľa vás chutí Slovákom najviac?

Z pohľadu produkcie dnes vyrobíme najviac parených syrov. No taká Tradičná Bánovecká smotanová nátierka sa stala symbolom celej kategórie a snáď niet domácnosti, v ktorej by ju neochutnali. Vo svojej kategórii je dlhodobo najpredávanejšou. Taktiež gazdinky a skúsení kuchári hovoria, že nie je lepšieho tvarohu, ako nášho, ktorý je presne taký, ako má byť. No a smotanový jogurt, to je jedna báseň.

Spomenuli sme niekoľko kategórií produktov. Ktorú z nich by ste chceli v dohľadnej dobe najviac rozvíjať?

Pravdepodobne parené syry, pretože tie sa nám dlhodobo javia ako kategória s najväčším potenciálom.

A ako je to s bielym zlatom, teda mliekom? Máte vlastné alebo ho dovážate?

Prioritne ho odoberáme od dvadsiatich regionálnych farmárov v okruhu sto kilometrov od podniku. Napríklad v roku 2018 sme od nich nakúpili 33 miliónov litrov mlieka. Vlani to už bolo 51 miliónov litrov.

Znamená to, že z hľadiska dostupnosti a kvality mlieka ste dlhodobo stabilným odberateľom.

Áno, prispievame tak k ekonomickej stabilite farmárov, pomáhame im vytvárať priestor na rozvoj podnikania. Zároveň tým podporujeme zamestnanosť a zvyšovanie kvality života ľudí v regióne.

Ste aj významným zamestnávateľom.

Áno, aktuálne zamestnávame okolo 300 ľudí a niekoľko desiatok farmárov. Naši „remeselníci“ napríklad ovládajú kumšt syrára, pariča či udiara. Iní zase dokážu dokonale pripraviť čerstvý s šťavnatý tvaroh. Uplatnenie našli u nás aj elektrikári, skladníci či údržbári.

Typickým slovenským výrobkov je bryndza. Vo Zvolenskej Slatine je dokonca najstaršia prevádzka jej výroby na území našej krajiny. Máte niečo spoločné?

Určite nás spája história mliekarenstva, pričom v prípade Bryndziarne, ktorá je už našim závodom, sa bavíme o ďaleko hlbšej histórii, ktorej korene siahajú až do roku 1797.

Vieme, že vašu spoločnosť zdobia aj prestížne ocenenia. Môžete uviesť niektoré z posledných rokov?

Za posledné obdobie určite stoja za zmienku napríklad dve ocenenia Obal roka 2022, Superbrands 2023 a 2024 či medzinárodná Käsiade 2021, v prípade ktorej sme dvojnásobným držiteľom striebra.

Väčšina spoločností stavila na ekologickú výrobu, podniká kroky k trvalej udržateľnosti. Ako je to vo vašom prípade?

Segment mliečnych výrobkov sa rovnako, ako iné kategórie, orientuje na dlhodobú udržateľnosť. Za uplynulé roky sa nám v EKO projektoch zmenou balenia a prepravy produktov podarilo ušetriť niekoľko desiatok, ba až stoviek ton papiera či desiatky ton plastov s dopadom na optimalizovanú prepravu/logistiku, vrátane zníženia uhlíkovej stopy.

Za zmienku určite stoja aj projekty, zamerané na stenčovanie fólií pri balení syrov alebo orientácia na využívanie monomateriálov. Téma recyklovateľnosti a recyklácie obalov je do značnej miery závislá od dodávateľov, s ktorými úzko spolupracujeme a pravidelne testujeme rôzne druhy materiálov tak, aby v produktoch zachovali všetky vlastnosti.

Je známe, že vaše parené syry sú aktuálne dostupné aj v Česku, Maďarsku, Rumunsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Lotyšsku, Litve či Srbsku. Znamená to, že na svetovom trhu sa presadzujete aj vďaka silným obchodným partnerom. Ktorí tvoria TOP trojlístok?

Lidl, Kaufland a tretiu pozíciu si delia COOP a Tesco.

Ak by sme sa zamerali vyložene na Lidl, ktorá krajina má z hľadiska exportu vašich výrobkov dominantné postavenie?

Česká republika. Nasledujú susedné Poľsko a Maďarsko. Postupne sa však rozširujeme do Nemecka, Rakúska a v spolupráci s Lidl International dodávame naše produkty do Litvy, Lotyšska a Veľkej Británie.

Čo vám spolupráca s Lidl prináša a ako ju hodnotíte?

Ide o partnerstvo založené na vzájomnej dôvere, že naši spoloční spotrebitelia si z obchodu domov odnesú chutný tradičný výrobok. Dosiahneme tak ich spokojnosť. Skutočne ide o spolupráce s potenciálom ďalšieho rastu.

Môžete sa na Lidl spoľahnúť počas celého roka?

Niektoré výrobky dodávame po celý rok, niektoré aj sezónne, napríklad počas Veľkej noci a vianočných sviatkov. Celkovo však ide celoročnú spoluprácu. Neustále hľadáme možnosti, prinášame inovatívnosť aj v rámci spolupráce a to je hnacím motorom pre udržanie rastu.

A čo vzájomná komunikácia? Môžeme hovoriť napríklad o transparentnosti?

Určite. Je jednoznačne obojstranne transparentná a priamočiara.

Sú nejaké promo aktivity, zameraná na podporu predaja, ktoré realizujete práve v spolupráci s Lidl?

Všetky aktivity, ktoré realizujeme, slúžia podpore predaja. My však radšej hovoríme o aktivite na oslovenie spotrebiteľa. Ak náš konečný zákazník toto oslovenie dovolí, tak mu spoločne ponúkame chutný a kvalitný výrobok v modernom priestore tak, aby sa vedel na nás spoľahnúť. Spoločne tak budujeme dôveru.

Lidl je určite aj náročný obchodný partner. Museli ste zaviesť nejaké zmeny, prípadne vylepšiť procesy, aby ste splnili jeho požiadavky?

Vylepšenia sa týkajú mnohých oblastí. Ide o investície do procesov prostredníctvom nových technológií. Aj samotná spoločnosť Lidl prispela svojou mierou k tomu, že sme investovali do nových výrobných priestorov a plánujeme v tom pokračovať.

A aké sú vaše vyhliadky do budúcnosti?

Postupne chceme zvýšiť výrobu Take away segmentu v kategórii parených syrov, inovovať portfólio výrobkov a hľadať nové možnosti pre rast distribúcie. To ide ruka v ruke s investíciami do nových technológií a čiastočnou automatizáciou výrobných procesov. Investície máme naplánované do výroby syrov, kde patrí napríklad aj parafínovačka, hlavne v našom závode v Bryndziarni Zvolenská Slatina, tiež rozšírenia výroby kyslomliečnych výrobkov a do výroby smotanových nátierok.

Rovnako aj v už našom závode Bryndziareň Zvolenská Slatina budeme pokračovať v investičnom zámere, aby sme si udržali kvalitu výrobkov a zachovali tradíciu a remeselnosť našej výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 244
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 399
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 936
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 308
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 418
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 385
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 020
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 1 993
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Škopec Antal: Prečo premiér nemôže zrušiť víkendové televízne politické relácie?
  2. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  3. Anna Miľanová: Výchova násilím plodí ďalšie násilie...
  4. Daniel Balko: Súhlas s členstvom Ukrajiny v NATO padol dávno, prečo ho spochybňovať?
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čurillovci ho volali mozgový makač, po jeho výpovedi obvinili 25 ľudí pri akcii Apači. Tri roky má prerušené trestné stíhanie
  6. Ivan Čáni: Gröhling odpovedal Ficovi, mne a nám – občanom nie.
  7. Koloman Gore: Kto viac zarába: MMA alebo Clash of the Stars?
  8. Dušan Koniar: Brucho zašiješ, dušu nie
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 27 074
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 728
  3. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 949
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 12 944
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 256
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 985
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 894
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 222
  1. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  6. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  7. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  8. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  1. Martin Škopec Antal: Prečo premiér nemôže zrušiť víkendové televízne politické relácie?
  2. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  3. Anna Miľanová: Výchova násilím plodí ďalšie násilie...
  4. Daniel Balko: Súhlas s členstvom Ukrajiny v NATO padol dávno, prečo ho spochybňovať?
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čurillovci ho volali mozgový makač, po jeho výpovedi obvinili 25 ľudí pri akcii Apači. Tri roky má prerušené trestné stíhanie
  6. Ivan Čáni: Gröhling odpovedal Ficovi, mne a nám – občanom nie.
  7. Koloman Gore: Kto viac zarába: MMA alebo Clash of the Stars?
  8. Dušan Koniar: Brucho zašiješ, dušu nie
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 27 074
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 728
  3. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 949
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 12 944
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 256
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 985
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 894
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 222
  1. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  6. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  7. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  8. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
SkryťZatvoriť reklamu