Jej história má korene v roku 1954 a začala sa písať práve v deň Sviatku práce. Stojí na pevných pilieroch poctivého mliekarenského remesla, ktoré jej pracovníci ctia a zachovávajú dodnes. Vďaka tomu sú jej výrobky čerstvé, šťavnaté a ulahodia chuťovým pohárikom dospelých aj detí. Málokto však vie, že Bánovecká mliekareň ako prvá uviedla v roku 2015 na slovenský retail trh bezéčkové smotanové jogurty.
Bohuslav Šiko, riaditeľ pre obchod, marketing a logistiku akciovej spoločnosti Milsy tvrdí, že práca v mliekarni zhltne celého človeka. On sám ju robí od detstva a našiel v nej zaľúbenie. „Okamžite vidíte spätnú väzbu, teda či zákazníkovi výrobok chutí alebo nie. No a ak mu chutí, tak to je najväčšia radosť, ktorú môže výrobca potravín zažiť.“
V súvislosti s výrobou, oceňovanými produktami, zaujímavými číslami či spoluprácou so strategickým partnerom Lidl sme mu položili niekoľko otázok.

Portfólio vašich produktov je skutočne bohaté, môžete ho v krátkosti priblížiť?
Skladá sa zo štyroch hlavných kategórií, konkrétne ide o parené syry, jogurty, smotanové nátierky a čerstvý sortiment ako kyslá smotana, maslo, tvaroh, zakysanka.
Najcharakteristickejšou črtou vašej mliekarne, ktorá ju odlišuje od konkurencie, sú tradícia a poctivé remeslo. Skutočne ho dodržiavate?
Samozrejme, napríklad v kategórii parených syrov vyrábame syrové cesto klasickým ťahaním. Vďaka nemu vzniká jedinečná vláknitá štruktúra a syr sa pri trhaní pára. Zároveň ho údime tradičným spôsobom na bukovej štiepke. Jogurt je bezéčkový a tvaroh vyrábame tradičným spôsobom s nezmenenou receptúrou od začiatku výroby v Bánovciach.
A ktorý z výrobkov podľa vás chutí Slovákom najviac?
Z pohľadu produkcie dnes vyrobíme najviac parených syrov. No taká Tradičná Bánovecká smotanová nátierka sa stala symbolom celej kategórie a snáď niet domácnosti, v ktorej by ju neochutnali. Vo svojej kategórii je dlhodobo najpredávanejšou. Taktiež gazdinky a skúsení kuchári hovoria, že nie je lepšieho tvarohu, ako nášho, ktorý je presne taký, ako má byť. No a smotanový jogurt, to je jedna báseň.

Spomenuli sme niekoľko kategórií produktov. Ktorú z nich by ste chceli v dohľadnej dobe najviac rozvíjať?
Pravdepodobne parené syry, pretože tie sa nám dlhodobo javia ako kategória s najväčším potenciálom.
A ako je to s bielym zlatom, teda mliekom? Máte vlastné alebo ho dovážate?
Prioritne ho odoberáme od dvadsiatich regionálnych farmárov v okruhu sto kilometrov od podniku. Napríklad v roku 2018 sme od nich nakúpili 33 miliónov litrov mlieka. Vlani to už bolo 51 miliónov litrov.
Znamená to, že z hľadiska dostupnosti a kvality mlieka ste dlhodobo stabilným odberateľom.
Áno, prispievame tak k ekonomickej stabilite farmárov, pomáhame im vytvárať priestor na rozvoj podnikania. Zároveň tým podporujeme zamestnanosť a zvyšovanie kvality života ľudí v regióne.

Ste aj významným zamestnávateľom.
Áno, aktuálne zamestnávame okolo 300 ľudí a niekoľko desiatok farmárov. Naši „remeselníci“ napríklad ovládajú kumšt syrára, pariča či udiara. Iní zase dokážu dokonale pripraviť čerstvý s šťavnatý tvaroh. Uplatnenie našli u nás aj elektrikári, skladníci či údržbári.
Typickým slovenským výrobkov je bryndza. Vo Zvolenskej Slatine je dokonca najstaršia prevádzka jej výroby na území našej krajiny. Máte niečo spoločné?
Určite nás spája história mliekarenstva, pričom v prípade Bryndziarne, ktorá je už našim závodom, sa bavíme o ďaleko hlbšej histórii, ktorej korene siahajú až do roku 1797.
Vieme, že vašu spoločnosť zdobia aj prestížne ocenenia. Môžete uviesť niektoré z posledných rokov?
Za posledné obdobie určite stoja za zmienku napríklad dve ocenenia Obal roka 2022, Superbrands 2023 a 2024 či medzinárodná Käsiade 2021, v prípade ktorej sme dvojnásobným držiteľom striebra.
Väčšina spoločností stavila na ekologickú výrobu, podniká kroky k trvalej udržateľnosti. Ako je to vo vašom prípade?
Segment mliečnych výrobkov sa rovnako, ako iné kategórie, orientuje na dlhodobú udržateľnosť. Za uplynulé roky sa nám v EKO projektoch zmenou balenia a prepravy produktov podarilo ušetriť niekoľko desiatok, ba až stoviek ton papiera či desiatky ton plastov s dopadom na optimalizovanú prepravu/logistiku, vrátane zníženia uhlíkovej stopy.
Za zmienku určite stoja aj projekty, zamerané na stenčovanie fólií pri balení syrov alebo orientácia na využívanie monomateriálov. Téma recyklovateľnosti a recyklácie obalov je do značnej miery závislá od dodávateľov, s ktorými úzko spolupracujeme a pravidelne testujeme rôzne druhy materiálov tak, aby v produktoch zachovali všetky vlastnosti.

Je známe, že vaše parené syry sú aktuálne dostupné aj v Česku, Maďarsku, Rumunsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Lotyšsku, Litve či Srbsku. Znamená to, že na svetovom trhu sa presadzujete aj vďaka silným obchodným partnerom. Ktorí tvoria TOP trojlístok?
Lidl, Kaufland a tretiu pozíciu si delia COOP a Tesco.
Ak by sme sa zamerali vyložene na Lidl, ktorá krajina má z hľadiska exportu vašich výrobkov dominantné postavenie?
Česká republika. Nasledujú susedné Poľsko a Maďarsko. Postupne sa však rozširujeme do Nemecka, Rakúska a v spolupráci s Lidl International dodávame naše produkty do Litvy, Lotyšska a Veľkej Británie.
Čo vám spolupráca s Lidl prináša a ako ju hodnotíte?
Ide o partnerstvo založené na vzájomnej dôvere, že naši spoloční spotrebitelia si z obchodu domov odnesú chutný tradičný výrobok. Dosiahneme tak ich spokojnosť. Skutočne ide o spolupráce s potenciálom ďalšieho rastu.
Môžete sa na Lidl spoľahnúť počas celého roka?
Niektoré výrobky dodávame po celý rok, niektoré aj sezónne, napríklad počas Veľkej noci a vianočných sviatkov. Celkovo však ide celoročnú spoluprácu. Neustále hľadáme možnosti, prinášame inovatívnosť aj v rámci spolupráce a to je hnacím motorom pre udržanie rastu.
A čo vzájomná komunikácia? Môžeme hovoriť napríklad o transparentnosti?
Určite. Je jednoznačne obojstranne transparentná a priamočiara.
Sú nejaké promo aktivity, zameraná na podporu predaja, ktoré realizujete práve v spolupráci s Lidl?
Všetky aktivity, ktoré realizujeme, slúžia podpore predaja. My však radšej hovoríme o aktivite na oslovenie spotrebiteľa. Ak náš konečný zákazník toto oslovenie dovolí, tak mu spoločne ponúkame chutný a kvalitný výrobok v modernom priestore tak, aby sa vedel na nás spoľahnúť. Spoločne tak budujeme dôveru.
Lidl je určite aj náročný obchodný partner. Museli ste zaviesť nejaké zmeny, prípadne vylepšiť procesy, aby ste splnili jeho požiadavky?
Vylepšenia sa týkajú mnohých oblastí. Ide o investície do procesov prostredníctvom nových technológií. Aj samotná spoločnosť Lidl prispela svojou mierou k tomu, že sme investovali do nových výrobných priestorov a plánujeme v tom pokračovať.

A aké sú vaše vyhliadky do budúcnosti?
Postupne chceme zvýšiť výrobu Take away segmentu v kategórii parených syrov, inovovať portfólio výrobkov a hľadať nové možnosti pre rast distribúcie. To ide ruka v ruke s investíciami do nových technológií a čiastočnou automatizáciou výrobných procesov. Investície máme naplánované do výroby syrov, kde patrí napríklad aj parafínovačka, hlavne v našom závode v Bryndziarni Zvolenská Slatina, tiež rozšírenia výroby kyslomliečnych výrobkov a do výroby smotanových nátierok.
Rovnako aj v už našom závode Bryndziareň Zvolenská Slatina budeme pokračovať v investičnom zámere, aby sme si udržali kvalitu výrobkov a zachovali tradíciu a remeselnosť našej výroby.
