Povodne a autá: pokiaľ je voda v interiéri, radšej ani neštartujte

Poškodenie vodou patrí medzi tie najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. Záleží na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru.

Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodne odporúčajú ani sa nesnažiť ich naštartovať. Počítajte tiež s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch.

Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy. „Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže - pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Čo však v prípade, keď sa auto pred veľkou vodou uchrániť nepodarí? Záleží na miere zaplavenia. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček. Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.

Pokiaľ je hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla do výfukového potrubia, môže to byť väčší problém. V moderných autách sú vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc (novšie vozidlá ich mávajú častejšie v motorovom priestore). „Potom by bolo lepšie auto neštartovať, nechať ho odtiahnuť do servisu, výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj on sa musí vyčistiť, prípadne vymeniť,“ hovorí Petr Vaněček.

To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť. Najhoršie je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých vozidlách býva nízko aj štartovacia batéria. Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti auta. „Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor – veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ hovorí Petr Vaněček.

Väčšinu zaplavených áut sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu. „Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur,“ hovorí Petr Vaněček. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám.

Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach.

V každom prípade, ak sa rozhodnete nepoistené auto zachraňovať, bude to zložité. „Pomôže diagnostika, ktorá pozná vyskratované riadiace jednotky, ale otázkou je, či riskovať naštartovanie auta s vodou degradovaným olejom. Ten určite musíte pred oživovaním vymeniť, a to vrátane toho v prevodovke a diferenciáloch,“ hovorí Petr Vaněček.

A ako je to so zaplavenými elektromobilmi? Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových vozidlách najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.

S časovým odstupom po záplavách zase hrozí riziko, že sa postihnutí majitelia budú snažiť zatopené a povrchne opravené vozidlá predať v súkromnej inzercii alebo v autobazároch. „Na to sme pripravení, máme presný postup na detailnú kontrolu, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie aj väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach,“ popisuje Vaněček.

Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je starostlivosť, opatrnosť a preverený predajca. „Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. U nás v AAA AUTO poskytujeme doživotnú garanciu vrátenia peňazí, pokiaľ by sa zatopené vozidlo cez všetky opatrenia dostalo do predaja,“ uzatvára Petr Vaněček.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 350
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 051
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 093
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 918
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 136
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 906
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 622
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  2. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  3. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  4. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  5. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  6. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  7. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  8. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 210
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 069
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 850
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 321
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 613
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 856
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 657
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 880
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  1. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  2. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  3. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  4. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  5. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  6. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  7. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  8. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 210
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 069
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 850
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 321
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 613
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 856
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 657
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 880
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu